Højttaler med 8 karakter

Alt om GDS

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Chiefbigchief » ons 6. feb 2013 23:26

Tak for det Max
Det med bipolar speaker bragte mig frem til denne, som er meget tæt på den jeg husker fra gamle dage.
Næste projekt bliver så at finde ud af det med faseforskydning osv.

bipolar højttaler.jpg


M.v.h. Chiefgigchief
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Chiefbigchief
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 feb 2013
Lokalitet: Aarhus

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Max » ons 6. feb 2013 23:32

Den så jeg godt da jeg søgte og tænkte at det måske var noget i den stil.

Dog må jeg sige at jeg ikke rigtig fatter hvad faseforskydning skal til for.

Hvis du kender det danske usenet, ja så prøv at skrive en efterlysning i gruppen dk.teknik.lyd der sidder en del mennesker der bl.a. samler på gamle elektronik og hifi blade.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Chiefbigchief » tors 7. feb 2013 00:27

Det jeg vil lave er det omvendte af en M.S. stereomikrofon, se evt. dette link http://www.drmuseum.dk/35241925
Chiefbigchief
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 feb 2013
Lokalitet: Aarhus

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Max » tors 7. feb 2013 09:06

Jeg kan godt se det snedige i det system og syntes at ideen kunne være sjov at afprøve. Ligeledes gælder den faseproblematik han beskriver omkring mikrofonen sikkert også for højttalere der bygger på samme princip. Jeg håber at du finder frem til noget der kan hjælpe dig med at klare faseproblemet og at du holder os her i gruppen orienteret om fremskridt i dette spænnende projekt.

Jeg har forøvrigt tænkt lidt omkring stereo/mono problematikken. Når man kikker på audioudstyr fra halvtredserne, ja så er der almindeligvis tale om små rørforstærkere og meget store højttalere, hjørnemonterede Klipch horn og den slags, noget der jo nemmere kunne blive plads til da der jo kun skulle bruges en højttaler. Så tankerne kan nemt bevæge sig i retning af hvor nødvendig stereoinformationen egentlig er.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Max » tors 14. feb 2013 13:13

Har du fundet ud af mere omkring denne højttaler konstruktion ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Højttaler med 8 karakter

Indlægaf Chiefbigchief » søn 17. feb 2013 23:26

Hej Max og andre interesserede.
Jeg er kommet så langt at jeg har fundet højre, venstre til midt / side konvertere de er hunde dyre i elektronisk version, omkring 5-6000 kr. det er ikke lykkedes at finde diagram så jeg kunne lave en hjemmestrikket løsning. En anden mulighed er at bruge trafoløsningen hvis jeg kan skaffe en sådan. Se foto herunder.
M.v.h. Chiefbigchief.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Chiefbigchief
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 feb 2013
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 117 gæster