1949 Kom Decca med ett Decca Corner Horn som egentligen är en Voigt kvartsvågspipa. Elementet är vänt bakåt uppåt och högtalaren skall stå i eller nära ett hörn. Högtalaren saknar helt dämpmaterial och tanken är att väggarna i 9mm plywood skall absorbera resonanser genom att vibrera! Min version är den moderniserade där ett stag har tagits bort enligt Ralph West artikel i HiFi News & Record Review.
I princip ser den ut så här från baksidan.
Notera att den avviker kraftigt från vanliga Voigtpipor. Det börjar med en area i den slutna änden som är större än elementarean för ett efter en expansion, minska mot elementet sedan ökar den igen?
Den preliminära planen är att bygga högtalaren helt enligt byggbeskrivningen och testa några element, mäta hur de och pipan bär sig åt. Sedan kan jag prova med vanlig dämping och se vad man kan göra åt eventuella problem. Hjälper inte det är planen att dämpa ut väggarna med bitumen impregnerad mjuk board och också använda dessa till att minska på pipans volym innan elementet och få till en mer konventionell utvidgning fram till pipan. Likaså pipans konstifika öppning nedåt borde kunna göras bättre genom att man använder en öppning på baksidan. När jag kollar på min samling av artiklar om Voight pipor så brukar start arean vara 0-50% av element arean och pipan öppning 50-100 % av elementarean så där någon stans kan jag tänka mig att sikta på.
Detta är vad jag fick hem från brädgården med dom stora raka snitten.
Här har vi sidostyckena fastlimmade med stödlister för den inre kanaldelen som skuvat och limats dit.
I nästa steg så tätade jag alla fogar med latexlim och sedan limmade jag dit en massa små hörn stöd i furu.
Sedan var det dags att skuva limma och täta kanaldelen.
Det är den del udda former på de andra stöden som jag tillverkat något liknande med trekantslister och fyrkantslister i olika konstellationer. Dags att låta lim och latex torka över natt och ta sig en öl!
Jag har några 45 graders kanter att fixa med en överhandsfräs. En sådan har jag inte använt tidigare så jag skall allt prova på några spillbitar först.