Kontakt spray, tips og tricks

Alt om GDS

Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Chaize » man 4. okt 2010 12:28

Hejsa!

Jeg synes, i lyset af en forekommende større rensning af en spolebåndoptager, at der måske var brug for en tråd om dette ret essentielle emne, som man jo næsten ikke kan undgå når man har med ældre apparater at gøre.

Jeg selv er blevet rådet til at bruge kontakt spray UDEN smøring til kontakter og vippe kontakter, og bruge en MED smøring til potmetre. Det lyder jo som god latin, men hvad er jeres mening?

Det kunne være fedt at få et par solide tips fra de garvede, så der var en god solid tråd om emnet til fremtidig brug og nye brugere. Så kom endelig frisk!

Og så lige mit eget bidrag: Jeg har for et par år siden renset mine forældres forstærker. En firser sag fra Phillips (ikke noget at skrive hjem om) og der var jeg så fræk at bruge WD40, som jo ellers er kendt som allround smøremiddel til alt andet end elektronik. Men resultatet var dog at alt skrat og knas blevet fjernet og forstærkeren spiller den dag i dag stadig uden nogen mislyde.
Så har jeg været heldig, eller er der andre der også har prøvet det?

Mvh.
Chaize
 

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Bent Egholm » man 4. okt 2010 13:24

Jeg har også med held anvendt WD-40 nogle gange, og må konstantere at det faktisk virker bedre end Kontakt-61, ihvertfald på en gammel Beomaster 1000. Efter at have renset potentiometrene med med Kontakt spray gik der bare et par måneder, så skratede de igen. De fik så et pust WD-40 og har ikke lavet unoder i over et år nu....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tube mania » man 4. okt 2010 13:39

Det har jeg påstået længe at det virker fint...min Pioneer SX1080 tuner-del fik turen for et par år siden og fungerer stadig perfekt. Før det forsøgte jeg med rigtig tuner-rens, men det virkede ikke.
mvh

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf r-l-b » man 4. okt 2010 13:43

jeg kan også melde mig til WD40 koret - nogle gange har jeg brugt kontaktrens men jeg har altid skyllet efter med WD40 når jeg havde været de 40-50 motionsturer igennem med potmetret eller kontakten - så lægger det oxiderede materiale sig ikke på fladerne
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Chaize » man 4. okt 2010 14:37

Ret lækkert at der flere der kan melde tilbage at der åbenbart er noget med snakken mht. WD-40, det er trods alt noget billigere end dedikeret rensesprays.

Mvh.
Chaize
 

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tube mania » man 4. okt 2010 15:39

Måske det hænger sammen med at kontakt-flader er 'platede'...altså belagt...denne belægning er forlængst slidt af de kontakter vi arbejder med :Gammel: . WD40 har så den egenskab at kunne beskytte pga sin sammensætning (råolie)mm og derfor holder virkningen, mens blottede kontakter hurtigt oxiderer i den luftforurening vi har idag :ide:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Chaize » man 4. okt 2010 16:48

Tube mania skrev:Måske det hænger sammen med at kontakt-flader er 'platede'...altså belagt...denne belægning er forlængst slidt af de kontakter vi arbejder med :Gammel: . WD40 har så den egenskab at kunne beskytte pga sin sammensætning (råolie)mm og derfor holder virkningen, mens blottede kontakter hurtigt oxiderer i den luftforurening vi har idag :ide:


Det lyder ihvertfald plausibelt.

Mvh.
Chaize
 

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf mcs_5 » man 28. feb 2011 03:49

Tube mania skrev:Det har jeg påstået længe at det virker fint...min Pioneer SX1080 tuner-del fik turen for et par år siden og fungerer stadig perfekt. Før det forsøgte jeg med rigtig tuner-rens, men det virkede ikke.

Jeg har lige nu et problem med en drejekondensator der sidder urokkeligt fast. Det er noget med noget fedt de blev smurt med, der efter nogle år mere minder om lim... Jeg har prøvet med "Kontakt- und Tuner Spray", men det har ingen effekt. Mon WD-40 også kan klare et så slemt tilfælde?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tonni » man 28. feb 2011 11:26

Hej Mikkel!

Jeg har en gang haft et sådant problem. Det blev klaret ved nedsænkning i diesel! - Selvfølgelig "kun" metaldelene...
- Det krævede selvfølgelig en genopsmørring. - Men hold k... hvor blev den flot! :lol: Og ja det virkede... :D

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tube mania » man 28. feb 2011 11:30

Sjovt nok JA...det har jeg prøvet nogle gangen...stil den så akslen peger op. Giv den lidt tid ...så klarer tyngekraften resten...dagen efter bør den begynde at gå løs. Gentag behandlingen om nødvendig...

Den med diesel har jeg ikke prøvet, men jeg tror på den virker :ide:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf mcs_5 » man 28. feb 2011 15:43

Den ser nu pæn nok ud

Drejekon.jpg

Den sitter bare fast!

Men jeg prøver at finde noget WD-40.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Sorenki » man 28. feb 2011 15:48

Jeg synes det er farligt at anbefale WD-40 til alt - jeg har tit rengjort kontakter hvor WD-40 har gjort det meget svært at få kontakten ren og funktionel igen.
Jeg kan godt forstå brugen af WD-40 og det lyder meget smart, men jeg ville kun bruge WD-40 efter jeg har renset grundigt med almindelig kontaktrens, for at beskytte overfladerne.
WD-40 har bare mange ting som gøre mere ondt end gavn i kontakter, samtidig med at det indeholder noget vi, som vintagefolk med vintageudstyr, mangler i almindelige renseprodukter.

Jeg ville kun bruge meget lidt ad gangen, efter endt rensning med konventionelle rensemidler.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2050
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf MDA » man 28. feb 2011 16:22

Here we go again :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tube mania » man 28. feb 2011 17:51

Den skal bare druknes i WD40...så kommer den sig :Thumpsup: Hvis man får bøvl med at fjerne det bagefter skal den bare skylle med lidt alkohol ...altså kondensatoren ...ikke halsen :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kontakt spray, tips og tricks

Indlægaf Tonni » man 28. feb 2011 20:30

Tube mania skrev:Den med diesel har jeg ikke prøvet, men jeg tror på den virker :ide:


Det gjorde den ja! Den drilagtige persillehakker sad i en WWII tysker der var groet fast efter mange år i en klam kælder. - Et par døgn i diesel og den var let både at vaske og sætte i drift igen! :lol: lejerne var bronce, og akslen var støbemetalbøsninger på glaseret keramik, så fine sager!Selve persillehakkeren var i øvrigt fræset ud! - Sådan laver de ikke den slags mere... :'(

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster