Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Alt om GDS

Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf tunghør » ons 29. jan 2014 19:01

Ja, den var vist ved at være kørt i bund, så tid til at gøre noget!

Jeg havde Analog-Bo til at kigge på den, da tuneren ikke længere kunne holde kanalerne, og håbede på et "hurtigt" fix. Men der var ordene også, at den trængte til nye elektrolytter i strømforsyningen, og vi blev enige om, at det kunne jeg lige så godt selv prøve at gøre.
Jeg havde allerede for et par år siden, skiftet de store udgangskondensatorer, og et par af de små omkring volumenpotmeteret, men resten trænger åbenbart også...
Så det er jeg gået i gang med den, og har faktisk besluttet at skifte dem alle sammen, nu når jeg har bukserne nede. Den knaldede desuden også, når jeg aktiverede "low filter" , og det hjalp at skifte flere af de små elektrolytter, i umiddelbar nærhed af samme. Lidt som da X-ray rådede mig til at skifte de små elektrolytter ved volumenpotmeteret, for at slippe af med knas på det. Også med low filteret, var det åbenbart en dårlig elektrolyt.

Så nu er jeg over halvvejs :p

Billede

Billede

Billede

Billede

Men den sidste, store sølvfarvede lyt, kan jeg ikke finde. 4700 uf, 70 volt, og vist tre eller fire polet? :QQS:

Det er den der hedder "C 1006" , men lige nu synes jeg ikke, at kunne finde et ordentlig diagram. Der ligger en servicemanual her, men jeg synes ikke, jeg kan finde det der skal bruges :oops:

http://sportsbil.com/tandberg/huldra-10-sm.pdf

X-Ray må næsten have skiftet sådan en :p , men jeg ved ikke, om han stadig er sydpå, og slikke sol? 8)
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » ons 29. jan 2014 19:35

Der er kun vist to ben på printtegningen i manualen. Er der mere end to ben i virkeligheden? Hvad er diameter og højde på kalorius?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf X-ray » ons 29. jan 2014 19:38

tunghør skrev:Men den sidste, store sølvfarvede lyt, kan jeg ikke finde. 4700 uf, 70 volt, og vist tre eller fire polet? :QQS:
Det er den der hedder "C 1006" , men lige nu synes jeg ikke, at kunne finde et ordentlig diagram. Der ligger en servicemanual her, men jeg synes ikke, jeg kan finde det der skal bruges :oops:
X-Ray må næsten have skiftet sådan en :p , men jeg ved ikke, om han stadig er sydpå, og slikke sol? 8)


Jeg er skam forlængst hjemme igen... og det var blot en tur på skolebænken... - og det regnede udenfor...!
Finder du nettrafo'en side 12B - kan du også finde ensretter D1006. Lige til venstre for den har du C1006 ;)
Det er bare en alm. enkelt elko - blot med mange ben. TanteBerg fik min den sidste...! Imorgen skal jeg se - om jeg har noget som kan bruges istedet...! Normalt er man ikke i tvivl om den OK eller ej... enten er den gået læk eller også brummer den i HT...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf tunghør » ons 29. jan 2014 20:40

Øv, det lyder ikke som meget af en tur! Og her troede jeg, at du var dernede med konen, og hyggede dig :lol:

-Nå så der havde den gemt sig! Diagrammer er svære at tyde :QQS:

Jamen den gør egentlig ikke væsen af sig, blot tænkte jeg, at det måske var en fordel at skifte den, nu hvor jeg skifter alle de andre? Jeg kunne efterhånden godt bruge noget, der er langtidsholdbart! :p
Og så faldt jeg over den her tråd, og tænkte at jeg ville følge Indianerens forskrift (trekvart nede af siden) , da jeg ikke kan tjekke om elektrolytterne er okay:

http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/68280-tandberg-huldra-10-out-order.html

Mcs_5: den har vist mere end to ben. Det er vist en dobbeltkondensator, med fælles stel?? En flot sag, "made in Sweden" , 4 gange 7 centimeter. De 25 watt sådan en Huldra 10 har, bliver der sørget godt for :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » ons 29. jan 2014 20:49

tunghør skrev:Mcs_5: den har vist mere end to ben. Det er vist en dobbeltkondensator, med fælles stel?? En flot sag, "made in Sweden" , 4 gange 7 centimeter. De 25 watt sådan en Huldra 10 har, bliver der sørget godt for :p

Hvis den originale har fem ben i et underligt mønster, er det en DIN-standard lyt. Sådan en kan fåes her: http://www.reichelt.de/index.html?ACTIO ... 04.700/100

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf tunghør » ons 29. jan 2014 20:51

Jeg faldt forøvrigt også over denne tråd fornylig:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=111667&page=5

-Om der er noget om det Quadbob siger, ved jeg ikke! Men interessant er det da i hvert fald :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf tunghør » ons 29. jan 2014 21:00

mcs_5 skrev:Hvis den originale har fem ben i et underligt mønster, er det en DIN-standard lyt. Sådan en kan fåes her: http://www.reichelt.de/index.html?ACTIO ... 04.700/100

Mikkel


Nu har jeg ikke loddet den ud, da jeg sætter apparatet til engang imellem, for lige at kontrollere om jeg har lavet en fejl (det var tæt på i går, en lyt jeg havde fået vendt forkert :QQS: , men jeg opdagede det heldigvis, inden der kom strøm på) , men så vidt jeg kan se på printets bagside, så er det en trebenet?
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf acj1980 » ons 29. jan 2014 23:38

Fedt med nogle billeder herinde, der er allt for meget tekst, husker jeg ret brugte Tanteberg massere af frako lytter, de tørre ud med tiden så det er jo obligatorisk at skifte dem, tandberg brugte de gule (B&) de orange, røde og de grå i plasthus),
acj1980
 

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf mcs_5 » tors 30. jan 2014 00:13

tunghør skrev:men så vidt jeg kan se på printets bagside, så er det en trebenet?

Et billede siger mere end 1000 ord! ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf tunghør » tors 30. jan 2014 01:13

Ja, billeder er gode :p

Men jeg tror nu ikke I får meget ud af et billede taget fra loddesiden! Det var alt jeg lige selv kunne se, at den vistnok er trebenet :lol:

Den anden Huldra 10 jeg har, knapt et par tusinde serienumre yngre end den jeg lodder i, er sjovt nok udelukkende med Frako'er, mens denne her har en del Sprauqe, nogle Ducatier (de MÅ da ellers være gode :p ) , og de notoriske orange plastik-upålideligheder...

Der er vist ikke mange der er ens!
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: Tandberg Huldra 10, nye elektrolytter

Indlægaf acj1980 » tors 30. jan 2014 01:35

lige præcis Mikkel ;-).. nu kan jeg selvfølgelig ikke huske om Tandberg også brugte de fordømte små tantal lytter.. hvis de sidder i nogle steder er det efter parolen "byt til nyt"
acj1980
 


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 124 gæster