Hjælp til Akai M8

Alt om GDS

Hjælp til Akai M8

Indlægaf Lars Z » ons 27. okt 2010 19:18

... Alternativt kan man vel købe 2 af disse og have en forstærker på hver højttaler:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H19920

Den går i alt fald ikke. Den slags "trafoer" halvere strømme ved hjælp af en diode og ikke ved en rigtig trafo. Jeg var ved at brænde min gamle Heathkit af på den konto. Kors hvor den blev varm.

Jeg forstår i øvrigt ikke helt spørgsmålet; er Akai'en oprindeligt til 117V eller trappes der ned fra 220 V til 117V indeni den?

PQR
Lars Z

Re: Hjælp til Akai M8

Indlægaf pqrannes » ons 27. okt 2010 19:53

Lars Z skrev:... Alternativt kan man vel købe 2 af disse og have en forstærker på hver højttaler:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H19920

Den går i alt fald ikke. Den slags "trafoer" halvere strømme ved hjælp af en diode og ikke ved en rigtig trafo. Jeg var ved at brænde min gamle Heathkit af på den konto. Kors hvor den blev varm.

Jeg forstår i øvrigt ikke helt spørgsmålet; er Akai'en oprindeligt til 117V eller trappes der ned fra 220 V til 117V indeni den?

PQR

Fuck, Lars Z, jeg kom til at redigere (jeg er jo også redaktør), ikke kommentere dit indlæg, så nu er det helt borte. Det jeg sgu ked af, men jeg tror desværre ikke jeg kan finde det frem igen (prøver dog lige!)

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Lars Z » ons 27. okt 2010 20:04

Nåja, men hvis ikke man kan er tråden jo også overflødig. :Thumpsup:
Den steppes ned internt af en stepdown trafo.
Lars Z

Indlægaf pqrannes » ons 27. okt 2010 20:48

Jeg beklager igen, men kan lige samle op og sige, at så vidt jeg husker spurgte du til om den (indbyggede, viser det sig) 220 v --> 117v stepdowner til de to rørforstærkerdele evt. som du påtænker at tage ud af din Akai M8 spolebåndoptager vil kunne klare sig med en stepdowner ved at blive serieforbundede?

Eller (som det stadig kan ses ovenfor) erstattes af en lille stepdownfætter som foreslået. Det er jeg nogenlunde sikker på, at de ikke kan. Men lad nu bare mere kyndige folk komme på banen.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Lars Z » ons 27. okt 2010 20:52

Billede

De to indbyggede forstærkere er 110/117 volt enheder.
De forsynes af en enkelt intern stepdown trafo som leverer 110 volt til dem.

Kan man springe stepdown trafoen over og blot koble de to 110/117 volt trafoer som vist på billedet og dermed tilslutte dem direkte til 230 volt? Seriekoble hedder det vel?

PQR, er det købe enhederne jeg linker til der er helt uegnede?
Lars Z

Indlægaf Fredmarantz » ons 27. okt 2010 21:29

Hejsan!

Jeg er helt sikker på, at det ikke kan lade sig gøre, da de to røramps hver for sig trækker mere strøm end hver af de to stepdown-units, som der linkes til, kan holde til. Så vidt jeg kan se, så er de rated til 45W, hvilket vel vil sige, at man kan føde en 45W's pære med den uden af den går i stykker. En røramp - alt efter type, kan hurtigt bruge 250W - 300W eller 1A til 1½A (gløden ta'r en del). Var det mig, så ville jeg bruge en stepdown trafo på 3A og så fodre begge dine røramps med denne ene. Den indbyggede kender jeg selvsagt ikke, men den kan selvfølgelig klare mosten.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf pqrannes » ons 27. okt 2010 21:44

Lars Z skrev: ... PQR, er det købe enhederne jeg linker til der er helt uegnede?

Ja, som jeg forstår det - jeg vil gerne rettes af klogere folk - kan den konverter, der linkes til ikke bruges til andet end barbermaskiner og den slags.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Lars Z » lør 30. okt 2010 10:09

Tusind tak for alle svar.
En seriekobling er også udelukket?

Den originale Step down ser sådan ud.
Billede
Jeg går ud fra at 0 og 100 volt er sekundær siden, og at resten er primær. (sådan ser det ihvertfald ud på forbindelserne).
Billede
Den ene 230 volt går til stikket som går direkte videre til båndoptageren.
Jeg skal vel både have fase og 0 til trafoen?
Den sorte ledning på billedet går iøvrigt til stel på trafoen.

Alle svar er velkomne, alternativt må jeg skrinlægge projektet til jeg en gang bliver gammel og mere grå. :shock:
Lars Z

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. okt 2010 14:18

På en måde synes jeg, at den trafo ser så flot "rigtig" ud - og formentlig også vil kunne udføre det krævede arbejde til perfektion. Jeg tror, Lars Z, at jeg ville kontakte Mikkel i Haderslev (MCS_5) og høre om han kunne være behjælpelig med at identificere de enkelte dele, og få lavet en oversigt over den rigtige måde at binde det hele sammen på, så du derved kan komme videre. Man kunne vel ligefrem bygge en lille kasse til den, som matchede de kasser, som du måske ville bygge til amps'ene, når du engang kommer dertil - det kunne være rigtig flot. Netop sådan en stepdown er vigtig at "kable" rigtigt, da der er kontant afregning , hvis man laver en fejl.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Lars Z » lør 30. okt 2010 14:37

Hej Freddy.
Tak for svar, jeg må se hvor langt jeg når.
Jeg regner med at bygge en lille kasse til den med 2 amerikaner stik på, hvor hver forstærker så kan tilsluttes.

Mvh Lars Z(Zakken)
Lars Z

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. okt 2010 14:41

:cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Gør-det-selv-vintage