Nye Kondensatorer

Alt om GDS

Nye Kondensatorer

Indlægaf Anderscastle » tirs 6. maj 2014 13:27

Hej alle

Har reddet/fundet en Pioneer SX-650, som var i en sørgelig forfatning. Den havde boet i et ryger hjem, og ikke for at slå alle ryger i hovedet, :p men her var der bare ikke åbnet et vindue siden 1982, samt volume knappen havde nok hellere ikke flyttet sig siden. Den var smurt fuldstændig ind i et eller andet klistrede stads, og den eneste der lyste var power lampen. Stod derude og tænkte skal skal ikke, men nuvel, den havde fortjent en ny chance, og hjem til først grundig rens.
Efter en gang rens og tre ugers 'aflugtning' i garagen da den stank! kom den op fik nye pærer i etc. og ved opstart kunne jeg konstatere at den har et relæ som er træt og som skal skiftes, og apropos udskiftning. Der er skrevet side op og side ned, især på de engelsk talen fora, omkring at lave en fuld 'recap'. Den spiller egentlig fint når den endelig springer i gang. Jeg havde egentlig tænkt mig skifte det hele på engang, men har så har læst visse steder at det er bedst a skifte lidt af gangen og andre siger skift bare det hele på engang.
på forhånd tak :Thumpsup:
Hvad siger i?
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. maj 2014 13:36

Hvorfor tror du det er relæet der fejler noget?

Husk at det kun er lytterne du evt. skal skifte - ikke alle kondensatorer. Jeg ville ikke anbefale at flå alle lytterne ud, og så montere nye. Der kan sagtens være fejl i servicemanualer m.m., så skift en af gangen.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. maj 2014 13:48

Jeg tænker, at vi bevæger os ind på et spørgsmål, som ofte deler vandene lidt. Nogle mener, at der altid skal en full recap til for at være på den sikre side. Andre mener, at "nødvendig" recap er the way to go. Hvad betyder "nødvendig" så? - hmmm. Hvis du kan se lytter, som buler ud/buler op, eller på anden vis ser mistænkelige ud - måske flyder endda noget indhold ud, skiftes disse åbenlyst.

For mit eget vedkommende skifter jeg kun det, som jeg enten ved elektrisk fejlfinding eller visuel fejlfinding, opdager som defekte.

Dog....Især lytter, som har siddet i et fysisk varmt miljjø - omkring køleprofiler eller tæt på en effektmodstand eller varm transistor, skifter jeg generelt med det samme -

Hvis apparatet fungerer, som det skal efterfølgende - holder jeg inde her.

Er Pioneers generelt ikke kendte for at have en noget vanskelig relækreds? - det kan være, at du "bare" skulle recappe relækredsen??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf B&O Vintage » tirs 6. maj 2014 14:04

Anderscastle skrev:Hej alle

Har reddet/fundet en Pioneer SX-650, som var i en sørgelig forfatning. Den havde boet i et ryger hjem, og ikke for at slå alle ryger i hovedet, :p men her var der bare ikke åbnet et vindue siden 1982, samt volume knappen havde nok hellere ikke flyttet sig siden. Den var smurt fuldstændig ind i et eller andet klistrede stads, og den eneste der lyste var power lampen. Stod derude og tænkte skal skal ikke, men nuvel, den havde fortjent en ny chance, og hjem til først grundig rens.
Efter en gang rens og tre ugers 'aflugtning' i garagen da den stank! kom den op fik nye pærer i etc. og ved opstart kunne jeg konstatere at den har et relæ som er træt og som skal skiftes, og apropos udskiftning. Der er skrevet side op og side ned, især på de engelsk talen fora, omkring at lave en fuld 'recap'. Den spiller egentlig fint når den endelig springer i gang. Jeg havde egentlig tænkt mig skifte det hele på engang, men har så har læst visse steder at det er bedst a skifte lidt af gangen og andre siger skift bare det hele på engang.
på forhånd tak :Thumpsup:
Hvad siger i?

:cool1: ;) Kan man lokke dig til at lave min 700-T bagefter? Kørte fint i 1½ time men blev TYST. Imod vennedollar/merchandise/peg på noget? Kom selv hjem med en nikotin skadet B&O 1000 for en hund. Man kunne ikke læse skala teksten! Kabine vinylrens. Vario - kuvøse indtil videre uden problem.
700-T.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Anderscastle » tirs 6. maj 2014 14:28

Tak for forslag og indspark.
Tænkte nok det var en smags sag. :p
Jeg fik selv samme tanke Freddy omkring 'recappen' at jeg ville koncentrere mig omkring dem som har siddet i det fysiske varmemiljø og starte der.
Jeg antager det er relæet, da det er det meste almen problem i de gamle Pioneers. Men da jeg kun er Pioneer prospekt og ikke har fået mine rygmærker endnu, kan selvfølgelig tage fejl, men ved opstart lavede den det 'klassiske' om i vil skratten når man bevægede volume knappen og en omgang kontakt rens kom der slet ikke lyd ud, andet end hvis volumen kom op over et hvis niveau, og hvad jeg kan sjusse mig frem til i bedste Pioneer DIY for dummies :p så skulle problemet ligge i relæet.
Jeg vil gerne hjælpe hvor jeg kan, men jeg tror jeg din 700-t vil være i bedre hænder hos et fuldgyldigt medlem B&O Vintage :p Den er ellers blevet flot din Beomaster.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Claus H » tirs 6. maj 2014 14:48

Hvis du endelig skal lave en recap, gør dig selv følgende tjeneste :

* Lav en komponent liste selv, tage en sektion af gangen, juster BIAS og OFFSET og ta` en " lytter " :) . Tone kontrol print/preamp/riaa osv. Som MCS siger, er der tit fejl i service manual.

* Brug ikke mere en 3 forskellige lytter fabrikater til recap ( nogle mener ikke mere end 2, kommer dog an på strømfosynings lytterne ). Tone kontrol er tit " low leakage " Audio Elektrolytter. En god all around kunne være Nichicon KG til det meste. Husk skydelærde til strømforsynings lytter.

Ellers kunne du ønske dig et ESR meter, til at teste Elektrolytter med, det ikke altid de skal skiftes, ikke engang i gammelt Vintage udstyr.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf spuncut » tirs 6. maj 2014 19:17

Claus H skrev:....
* Brug ikke mere en 3 forskellige lytter fabrikater til recap ( nogle mener ikke mere end 2, kommer dog an på strømfosynings lytterne ). .....

Hvorfor ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Anderscastle » tirs 6. maj 2014 19:48

Claus H skrev:Ellers kunne du ønske dig et ESR meter, til at teste Elektrolytter med, det ikke altid de skal skiftes, ikke engang i gammelt Vintage udstyr.


Den er købt og bliver brugt flittigt. :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf mcs_5 » tirs 6. maj 2014 19:51

spuncut skrev:
Claus H skrev:....
* Brug ikke mere en 3 forskellige lytter fabrikater til recap ( nogle mener ikke mere end 2, kommer dog an på strømfosynings lytterne ). .....

Hvorfor ?

Audiophil overtro ;)

Men jeg ville nok bruge samme type til samme opgave i de to kanaler...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Claus H » tirs 6. maj 2014 20:11

Ja nemlig overtro, men hensyn til lyd, det må jo også gerne se godt ud.

En anden ting er at holde sig til pre og main amp delen samt strømforsyningen og evt holde sig fra tuner delen, men mindre man har en diode probe og udstyr til dette, eller som sagt erfaring for dette.
Claus H
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 08 apr 2013
Geografisk sted: Hedensted
Lokalitet: 8722

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf spuncut » tirs 6. maj 2014 20:29

Okay, den køver jeg :thumbsup:

Til Anderscastle
En måde at grovtjekke strømforsyningslytterne på er at spille pænt højt og se om amperemetret på varioen ter sig som et VUmeter, gør det det så har hovedlytterne mistet en betragtelig del af kapaciteten.
Fintjekket består i at måle med oscilloskop om 100Hz ladekurven slår igennem ved fuld effekt.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf jan_stevns » tirs 6. maj 2014 20:37

Anderscastle skrev:......Jeg havde egentlig tænkt mig skifte det hele på engang, men har så har læst visse steder at det er bedst a skifte lidt af gangen og andre siger skift bare det hele på engang.


Bitter erfaring fra værkstedet fortæller som regel at man bør tage tingene i etaper, og kun recappe fungerende apparater.

Nogle ting der kommer til reparation kan jo have fejl, der måske skyldes defekte kondensatorer - altså en fejl der måske bliver rettet "during recap" - men jeg tror alle er ret enige om fordelen ved at lokalisere og rette fejlen først.

Jeg recapper tit gamle båndspillere - men ikke før jeg er 100 på at maskinen fungerer først - det andet er for farligt :)

F.eks er gamle Nakamichi'er berømte for at lide under noget der kaldes "Orange cap dissease" - men man ved aldrig.
jan_stevns
 

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Anderscastle » tors 8. maj 2014 14:48

Tak for alle indspark og forslag.
Efter grundig overvejelse og gennemlæsning af alle indlæg et par gange endte jeg med at skifte dem som er opholder sig i varme området. Jeg tænkte de 40 år den har stået og 'kogt' kunne det kun hjælpe. Udskiftning af relæet hjalp i øvrigt, nu springer den igang med det samme.
Så nu kører den og alt er vel, eller?
Efter have set en fiks DIY FM antenne med noget en massiv kobber tråd, i en anden tråd, satte jeg den til og fik P2 fuldt igennem. Nu skulle der lyttes og her sætter jeg mig ned og kan konstatere at den lyder hård og grov i sin lyd.
Første tanke var som nævnt tidligere husk at justere bias, og jeg tænkte at det er sådan forstærker lyder hvis biasen ikke står rigtig, det er selvfølgelig gætværk ;) men det kunne hjælpe at få den rettet eller stillet jeg fik ihvertfald ikke lyst til at skrue højere op for lyden, den var ikke god, den var klar, detaljeret, men uden rigtig bund, så jeg prøvede med Dire straits første CD six blade knife som jeg vidste havde en god dybde og det blev ikke bedre. Jeg tænkte at jeg havde lavede rookie mistake med at forbinde højtaleren så de var i modfase, men de var sat rigtigt. Jeg kan da svinge en 'kolbe' og lave det meste, men jeg befinder mig stadig på 'DIY your Pioneer for Dummies' stadiet :p Så at stille Bias måtte jeg efter en del søgen på nettet ud i byen at få gjort desværre.
Analog-Bo navn dukkede op, og jeg kontaktede ham og den røg ud til ham, han informeret mig ved ankomst at man ikke kan justere bias på en Pioneer SX 650. Han ville gerne tage den ind og kigge på den dog, men kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan justere bias på den model?
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf spuncut » tors 8. maj 2014 15:08

Hej Anderscastle
Jeps det er korrekt, DC-ballancejustering er der heller ikke noget af.
Udover det så indeholder den fælt mange integrerede kredse, men det er en anden snak.
Har du skiftet hovedlytterne ?
Højtalerne må ikke svuppe alt for meget i impedans til den slags anæmiske receivere. Er højtalerne for "mærklige" går det typisk ud over bunden samt at hårde trommeslag synes at forsvinde i et sort hul.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Nye Kondensatorer

Indlægaf Anderscastle » tors 8. maj 2014 16:04

Tak spuncut :thumbsup:

(satans osse) nej hovedlytterne er ikke skiftet, jeg har haft lidt problemer med at finde nogen som passer. Tjekkede hos Mouser, de havde nogen som godt kunne sidde i, men de skal have 20 euro i fragt ?!
Højtalerne jeg tester med er ikke så vintage endda, det er et sæt KEF CODA 8, og spiller fint. Gjorde egentlig fint arbejde på en SX 434 hvor jeg havde rigeligt bund, lige indtil jeg satte dem til SX 650.

Et spørgsmål trænger sig på:

Du skriver noget om at de ikke må svuppe formeget? hvad betyder det :p på forhånd tak
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster