Reperation af finér på højttalere

Alt om GDS

Reperation af finér på højttalere

Indlægaf wildstyle » tirs 20. maj 2014 19:23

Hej,

Jeg er ved at opstøve et sæt JBL L100 og er i min jagt faldet over et sæt, som har nogle skader på kabinetfinéren. Før jeg eventuelt køber dem, så kunne det være dejligt med lidt inputs fra nogle kyndige, om hvorvidt det er muligt at redde finéren.

Sælger har sendt mig et par billeder, som desværre ikke er specielt god kvalitet:

Billede

Billede

Billede

Som det fremgår af billederne, så er det primært kanterne på toppen af det ene kabinet, som har set bedre dage. Jeg har ikke rigtig erfaring med 'snedkerarbejde', men er villig til at give det en chance, såfremt det ikke er voldsomt kompliceret eller helt håbløst.

Er kanterne til at redde, eller vil det kræve en eventuel om-finéring af højttaleren (eller højttalerne)?

Håber på lidt hjælp fra folk, som selv har erfaring med lignende projekter. :Thumpsup:
Brugeravatar
wildstyle
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2014
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf Nillerviborg » tirs 20. maj 2014 22:14

Det der ligner noget der lige lappes let med forskellige farver Varm Voks - De er da megafine...!!
Hvad koster de, og hvordan er enhederne ?? ( Er i gang med samme projekt, som er teknisk 100% færdige, og 0% optisk i gang... )
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf hificlassic » ons 21. maj 2014 00:48

Det er meget let at få dem fine igen med lidt træfylder. Kigger lige i værkstedet imorgen hvilken der er bedst. Der er nemlig meget stor forskel, og jeg har prøvet mange. Det værste er hvis hjørner er ødelagt på fronten eller slemme mærker efter potteplanter
Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf wildstyle » tors 22. maj 2014 22:47

Tak for jeres inputs, dejligt med hurtig feedback. :cool1:

Jeg er glad for at høre, at det skulle være muligt at få gjort finéren pæn igen. Jeg regner med at besøge sælger i løbet af næste uge, for at tage et kig på dem og få lyttet lidt. Hvis jeg ender med at købe dem, så tager jeg nok nogle bedre billeder af dem og poster dem her, så i også kan se hvordan de tager sig ud.

Nillerviborg skrev:Det der ligner noget der lige lappes let med forskellige farver Varm Voks - De er da megafine...!!
Hvad koster de, og hvordan er enhederne ?? ( Er i gang med samme projekt, som er teknisk 100% færdige, og 0% optisk i gang... )


Enhederne skulle, ifølge sælger, være som nye og fuldt funktionelle. Højttalerne har kun haft én ejer og har aldrig været udsat for tobaksrøg, så det er bestemt et plus. Der skulle heller ikke være misfarvninger på bas-membranen. Prisen er endnu ikke fastlagt, da jeg gerne lige vil se dem først. Er det muligt at følge dit projekt herinde? Det kunne være spændende! :p

hificlassic skrev:Det er meget let at få dem fine igen med lidt træfylder. Kigger lige i værkstedet imorgen hvilken der er bedst. Der er nemlig meget stor forskel, og jeg har prøvet mange. Det værste er hvis hjørner er ødelagt på fronten eller slemme mærker efter potteplanter
Mvh Verner


Hej Verner,
Tak for input. Du må meget gerne melde tilbage, når du engang får tjekket, hvad du mener vil egne sig bedst. Der skulle ikke være nogle mærker fra potteplanter eller andet, som kan give grimme 'ringe'.


Jeg vender tilbage, når jeg har været en tur forbi sælger... Forhåbentlig et sæt L100 rigere. :OLO:
Brugeravatar
wildstyle
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2014
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf hificlassic » søn 25. maj 2014 11:38

Dana Lim Woodfiller. Den er lettest at arbejde med og nemmest at slibe på bagefter, uden at det går i stykker
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf wildstyle » ons 28. maj 2014 13:26

Så blev jeg et sæt L100 rigere... :OLO:

Jeg måtte en tur til Fyn, for at se og høre højttalerne. Sælger viste sig at være en flink fyr, så vi fik os en god snak om vintage-udstyr og des lige. Han viste mig nogle af hans andre vintage JBL'er, samt nogle fede Esoteric mono rørblokke. L100'erne havde han arvet af sin far, som havde været første ejer af dem. Det er altid betryggende, at sælger ved hvor og hvordan højttalerne har været behandlet.

Heldigvis har de aldrig stået i et rygerhjem, så jeg slipper for at skulle bekymre mig om eventuelle lugt-gener. Enhederne ser rigtig godt ud. Jeg er desværre ikke gammel nok til at vide, hvordan de så ud da de var spritnye (er 'kun' 25 :lol:), men efter hvad jeg kan forestille mig, så er de som nye. Ingen misfarvninger på basenhederne, mellemtonerne havde den rigtige farve (var ikke blevet brune) og støvhætterne på diskanterne var ligeså intakte. Skummet omkring diskanterne er blevet erstattet med filt.

Kabinetterne var, som forventet, lidt mindre kønne. Lidt finérskader, nogle hakker og ridser hist og her. Ikke voldsomt og forhåbentlig noget, som jeg får ordnet snart. Et par af hjørnerne på kabinetterne har lidt en lille smule, men igen ikke noget voldsomt. Det største minus er, at sælger har skruet nogle lister bagpå højttalerne, som har fungeret som vægbeslag. De er dog nemme at fjerne, men hullerne skal selvfølgelig ordnes. Rammerne til fronterne fulgte også med. Dem tror jeg er ret nemme at få pæne igen, når de er blevet slebet og olieret.

Målet er, i første omgang, at få højttalerne til at fremstå så originale som muligt. På trods af det, så regner jeg dog alligevel med, at skifte terminalerne ud. De gamle fesne terminaler er ikke meget værd og er lidt træls at arbejde med.

Jeg er som sagt temmelig uerfaren, når det kommer til 'refurbishing' af højttalere, så alle gode råd modtages med kyshånd. Hvilken olie bør jeg anvende? Hvis i har forslag til et sæt højttalerterminaler, så bare skyd løs. Det skal dog lige siges, at jeg ikke er kabelfanatiker, så det er ikke for den lydmæssige opgradering, at jeg vil skifte terminalerne. Derfor skal det helst heller ikke være hunde-dyre terminaler fra f.eks. Furutech eller WBT, men bare nogle af fornuftig kvalitet, med mulighed for tilslutning af banan- og spadestik.

hificlassic skrev:Dana Lim Woodfiller. Den er lettest at arbejde med og nemmest at slibe på bagefter, uden at det går i stykker


Tak for tippet! Det er noteret. Det vil jeg kigge nærmere på! :thumbsup:
Brugeravatar
wildstyle
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2014
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf wildstyle » ons 28. maj 2014 14:43

Jeg har taget et par billeder af højttalerne, som forhåbentlig yder dem retfærdighed.

Den ene højttaler:
Billede

Billede

Billede

Billede

Den anden højttaler:
Billede

Billede

Billede

Billede

Et billede af de værste skrammer:
Billede

Et par af hjørnerne ser sådan ud:
Billede

Rammerne til fronterne:
Billede

Billede
Brugeravatar
wildstyle
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 maj 2014
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Reperation af finér på højttalere

Indlægaf his067 » ons 28. maj 2014 17:57

Jeg ville bruge noget i denne retning http://www.wood-finishes-direct.com/product/wax-filler-sticks Dine hak er ikke større end at disse voks fillers virker helt fine: de er nemme at arbejde med og man ser dem faktisk ikke.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 140 gæster