Limrester OVENpå finer...hjææælp

Alt om GDS

Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf 2-mas » lør 29. nov 2014 22:36

Har et sæt gamle Jamo cbr-1704, som i tidernes morgen har fået en hvid folie OVENPÅ den oprindelige palisanderfiner. Nu har jeg så fået fjernet den hvide folie, men hvordan pokker får man fjernet alle de limrester, som nu sidder ovenpå den oprindelige finer ?
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 29. nov 2014 23:03

Hej 2mas.
Små limtester kan nuldres af med et stykke rågummi, men det lyder som om der skal mere til. Rensebenzin opløser jo det meste, men det er godt nok ret usundt at arbejde med. Lampeolie/petroleum opløser og løsner også limtester, uden de store konsekvenser for hattefyldet ;) men - jeg har aldrig prøvet det på finér som gerne skal blive siddende. Alternativt kan det trækkes af med en ziehklinge, den er god til lak, maling og andet overfladebehandling. Der er dog noget teknik i brugen af sådan én, men har man først fundet melodien, så er det ret effektivt. Måske der dukker flere gode idéer op når forum træder til? Held og lykke med projektet!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf 2-mas » søn 30. nov 2014 00:06

Tak for forslagene. Så er der da noget at gå i gang med :thumbsup:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf PerHej » søn 30. nov 2014 20:07

Hejsa

Jeg har før haft held med at bruge en føntørre til at varme limen op med og samtidig skrabe det af med en spartel - det er bedst men en spartel af plast eller et stykke tynd træplade for at undgå ridser.

Hilsen Per H
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf 2-mas » søn 30. nov 2014 21:06

Hej Per PerHej :lol:

Tak for tippet. Netop den metode var også under overvejelse, og tror det bliver næste "skud i bøssen". Du kan måske ane limen på billedet her
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. nov 2014 21:56

Jeg har et Thorens TD-126 - kabinet, som en tidligere ejer havde fineret med et lag sortmalet finér.Denne finér var limet på med en ukendt limtype - Den påsatte finér var nogle steder ved at løsne sig og jeg fik denne finér pillet nænsomt af, så den originale finér, som ligner nøddefinér, fremstod hel og intakt - men tilbage sad en større mængde limrester på alle fladerne og jeg gik længe og funderede over, hvad der skulle bruges til at fjerne disse. Jeg endte med Acetone!!!
Acetonen lugter som bekendt og dette foretages derfor bedst i udluftet lokale, men resulatet er intet mindre end flot. Acetonen fordamper meget hurtigt og når lige at tørre limen helt ud så det let og uden de store problemer kan "fnuldres af" . Tilbage står den rå gamle originale finerflade. Acetonen fordamper så hurtigt, at den ikke når ned gennem finéren og ind til den lim, som den originale finér er limet på med. Med andre ord - den originale finér sidder stadig fast og er flot, men ser en anelse "tør" ud efterfølgende. Dette klares med en gang olie og voks - så påføres efter opskrift og nu er kabinettet flot som nyt.

Acetonen er påført med klud og hurtigt efterfølgende er limresterne uden problemer fnuldret af.

Acetonen er Borup kemi's produktnummer 2031792 og hedder slet og ret "Acetone". Der står bl.a. på flasken: "Effektiv modpletter af neglelak - celluloselak -plastic- og celluloselim samt rester af klistemærker og tyggegummi."

Hvis du er usikker - så prøv et ikke særlig synligt sted på kasserne først.

Ps: Jeg synes, at jeg kan se på billederne, at kabinetterne er lakerede - er det rigtigt? og hvis de ikke er, hvad er det så, der får dem til at skinne sådan? og hvis der er lak eller andet, som ikke lige er rå finér - gælder mit forslag ikke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf Max » søn 30. nov 2014 22:11

En "naturlig" måde er at bruge noget citrusolie. 3M laver et produkt på spraydåse baseret på appelsin olie, det slår alt andet jeg gennem årene har prøvet og så er det skånsomt både mod brugeren og produktet man behandler.

http://www.rengoeringslageret.dk/produk ... -ml-spray/
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Limrester OVENpå finer...hjææælp

Indlægaf 2-mas » søn 30. nov 2014 22:13

Hej Freddy

De første 5 linjer er netop spot on :cool1:
Det må være lyset eller det tynde lag lim, som giver indtryk af lakering.

Tak for den fine uddybende forklaring. Prøver lige først med hårtørrer og plast/træspartel, men løser det ikke problemet, er din acetoneløsning næste forsøg.

Max < det var en ny mulighed. Den skal da overvejes. Tak ;)

Vender tbaws ;)

Vh Thomas
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster