Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 23. jan 2015 23:15

bukkehave skrev:Nøj, det er et spændende projekt. Jeg kan ikke se mig fri for at jeg også har en 124 mk 1 der kunne trænge til en kærlig hånd. Problemet er bare jeg bruger den hver dag :-).

Hvad regner du med at komme af med for renovering af motor?

Flere billeder tak :-) + indkøbsliste :ide:


Hej Bukkehave!

Se post 1, side 1 i tråden... - Har været lidt i gang desangående. ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 23. jan 2015 23:24

Ehapa skrev:Fedt projekt, desværre har jeg ikke 124 mere, kan man få den motor til at kører "spot on" på omdrejningerne, synes altid de kører lidt ujævnt?.


Hej Ehapa!

Som de fleste andre synkronmotorer er E30/E50 motorerne afhængige af stabiliteten af netspændingens 50 Hz. At nogle af motorerne så også er en smule afhængige af spændingen (oftest 230 Volt) gør det så ikke bedre.

[Edit] Thorens 124 motorerne, kom jeg til at tænke over, er så ikke synkronmotorer som sådan, men eddy current motorer. Hvad hedder de på dansk Hvirvelstrømsmotorer? Men betragtningerne har alligevel relevans sammen med load...[/Edit]

Nogle har leget med motorstyring/soft start/motorværn (de moderne) fra industrien. Det skulle have seriøse muligheder. De avancerede kan både styre spænding frekvens og fase, men har desværre ikke selv haft muligheden for at lege med det..! - Kunne dog sikkert klare det problem, for alle grammofoner med synkronmotor..?
Forestil jer pitch med et tryk på en knap...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf bukkehave » lør 24. jan 2015 00:15

Mega fedt - som min søn ville sige. Både til links og beskrivelser. Jeg er i den grad blevet inspireret og både købt konverteringskit og fjedre.

Mht. rens af lejer i motoren, hvordan finder man ud af om det er nødvendigt? Umiddelbart lyder det jo til at det er på afkoblingen med fjeder, at man vinder det helt store.

Er det det her kit du har købt til motoren (ekskl. bund og centerleje) http://www.ebay.com/itm/THORENS-TD-124- ... 1630751564.

Jeg faldt i øvrigt over følgende slaviske gennemgang: http://homepage2.nifty.com/pantone/thor ... haul_1.htm

Mange tak /Torkil
Brugeravatar
bukkehave
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 12 apr 2011
Lokalitet: Århus C

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf X-ray » lør 24. jan 2015 00:29

Nu er jeg bare nysgerrig...! Hvorfra har I, at det er en SAE-20 som skal bruges..?
Da jeg var igang med min egen 124 - havde jeg store kvaler med at finde den "rigtige" type olie. Som jeg lige husker det, fandt jeg nogle gamle olie-typer - som jeg via en tabel - bedst fik til at matche en SAE-30..!
OK - det er år tilbage, så måske husker jeg ikke det hele klart. Men ét er sikkert - min TD124 har kørt rigtig fint med SAE-30... ;)

Spændende at følge projektet Tonni. Har bla. resulteret i, at jeg også har lidt stumper, som er på vej... ;)
Jeg er sprunget på et af de italienske mellemhjul.... mit eget blev aldrig rigtig helt godt - trods en tur via Svalander.

Fortsat Go weekend - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 24. jan 2015 00:47

bukkehave skrev:Mega fedt - som min søn ville sige. Både til links og beskrivelser. Jeg er i den grad blevet inspireret og både købt konverteringskit og fjedre.


Ja det er da dejligt at jeg har kunnet trække nogle med! :OLO:

bukkehave skrev:Mht. rens af lejer i motoren, hvordan finder man ud af om det er nødvendigt? Umiddelbart lyder det jo til at det er på afkoblingen med fjeder, at man vinder det helt store.


Ja det er givet på det fjederværk man vinder det helt store... Men hvis den er blevet smurt med det samme olie, som min var smurt med oprindeligt (og det er den næsten sikkert) var det paraffinolie. Lejerne er sintrede, dvs. hullede som en svamp, og skal ligge i et reservoir der kan tilføre frisk olie. Det er her uldfiltskiverne kommer ind i billedet da de skal være sølet til i olie. Når olien så bliver gammel bliver paraffinen stiv. det resulterer i filten ikke kan tilføre olie til lejebøsningerne, og de tørrer ud... Tørre lejer slider ret meget...

bukkehave skrev:Er det det her kit du har købt til motoren (ekskl. bund og centerleje) http://www.ebay.com/itm/THORENS-TD-124- ... 1630751564.


Ja det var det! - Men husk du med 90% sikkerhed også vil skulle bruge en kugle til bunden af motorakslen! - Min var nærmest dråbeformet!!! - Har du mod på at bage de gamle lejer, kan de måske reddes. Det kræver dog nye filtskiver (i ULD, ikke kunststof-filt!!!) som eks fra Joel's kit.

bukkehave skrev:Jeg faldt i øvrigt over følgende slaviske gennemgang: http://homepage2.nifty.com/pantone/thor ... haul_1.htm


Mange tak for linket, Det var det der satte mig i gang oprindeligt, det viser at processen trods alt er til at overkomme...! ;)

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 24. jan 2015 00:55

X-ray skrev:Nu er jeg bare nysgerrig...! Hvorfra har I, at det er en SAE-20 som skal bruges..?
Da jeg var igang med min egen 124 - havde jeg store kvaler med at finde den "rigtige" type olie. Som jeg lige husker det, fandt jeg nogle gamle olie-typer - som jeg via en tabel - bedst fik til at matche en SAE-30..!
OK - det er år tilbage, så måske husker jeg ikke det hele klart. Men ét er sikkert - min TD124 har kørt rigtig fint med SAE-30... ;)

Spændende at følge projektet Tonni. Har bla. resulteret i, at jeg også har lidt stumper, som er på vej... ;)
Jeg er sprunget på et af de italienske mellemhjul.... mit eget blev aldrig rigtig helt godt - trods en tur via Svalander.

Fortsat Go weekend - X-ray.


Mener også at jeg oprindeligt fandt frem til gearolie SAE 90, som er ca samme viskositet som SAE 30. Men har læst flere steder (vinylengine, japansk site osv, at det nærmere skulle være SAE 20? Det vigtigste må være at det er ren mineralolie med ingen, eller meget få, additiver!

Med hensyn til alu-mellemhjulet skal du lige være opmærksom på o-ringene har en samling, der måske skal poleres væk med en fin smergellærred. Men det hører du sikkert hvis det bliver nødvendigt!

Også god weekend til dig X-ray!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Helikon » søn 25. jan 2015 03:14

Tonni skrev:
Ehapa skrev:Fedt projekt, desværre har jeg ikke 124 mere, kan man få den motor til at kører "spot on" på omdrejningerne, synes altid de kører lidt ujævnt?.


Hej Ehapa!

Som de fleste andre synkronmotorer er E30/E50 motorerne afhængige af stabiliteten af netspændingens 50 Hz. At nogle af motorerne så også er en smule afhængige af spændingen (oftest 230 Volt) gør det så ikke bedre.

[Edit] Thorens 124 motorerne, kom jeg til at tænke over, er så ikke synkronmotorer som sådan, men eddy current motorer. Hvad hedder de på dansk Hvirvelstrømsmotorer? Men betragtningerne har alligevel relevans sammen med load...[/Edit]

Nogle har leget med motorstyring/soft start/motorværn (de moderne) fra industrien. Det skulle have seriøse muligheder. De avancerede kan både styre spænding frekvens og fase, men har desværre ikke selv haft muligheden for at lege med det..! - Kunne dog sikkert klare det problem, for alle grammofoner med synkronmotor..?
Forestil jer pitch med et tryk på en knap...

Med venlig hilsen
Tonni


Hej, det her er lidt noget blandet noget jeg gerne vil dele med jer.

Her i Danmark hvor de enkelte elværker er koblet op på det samme net, går det galt når der kobles ind på linien hvis ikke de er i nøjagtig samme frekvens og fase, feks. hvis Skærbækværket ikke er helt i liniesync. så bliver der afsat effekt et uønsket sted (læs: noget bliver varmt - rigtig varmt), så de holder deres generatorer på nøjagtig 3000 omdr./min for at holde net frekvensen spot on på 50,00 Hz. For en halv snes år siden synkede de op mod hinanden hver nat ved jeg.

I synkronmotorer er ankeromdrejningstallet synkront med omdrejningshastigheden på det roterende magnetfelt i statorviklingerne som netfrekvensen skaber og de holder omdrejningstallet (typisk 3000 omdr.) når de bliver belastet.

Asynkron kaldes også en induktionmotor og der er ankeromdrejningstallet asynkront (ikke synkront) med det roterende magnetfelt i statorviklingerne og deres omdrejningstal er lavere (typisk 2800 omdr.) end synkronmotorenes.
Asynkrone motorer holder ikke omdrejningstallet ved belastning, til gengæld er de robuste og billigere at producere end synkrone.

Eddy current motorer blev anvendt tidligere når man havde brug for en motor der skulle kunne variere hastigheden, i dag bruger man frekvensomformere der er mere energivenlige samtidig med at de giver mulighed for at overvåge motoren og udlæse et hav af data.

Den der sidder i TD124 minder om en skyggepols motor (som er en asynkron type) og så alligevel ikke helt da en skyggepolsmotor som regel nøjes med en enkelt statorspole, de kraftige kobberringe kaldes skyggespoler og er i virkeligheden en enkeltvindings-spole hvor i strømmen bliver induceret af magnetfeltet fra hovedspolen og derved dannes en to faset motor med et roterende magnetfelt der gør at man kan få en en-faset ac motor til at starte ved egen kraft - en underlig fisk :Skor:
Fordelen er at de er nemme at lave og deraf billige og samtidig pålidelige og robuste.
Ulempen er at de har lavt opstartsmoment og stort tab og dermed er ineffektive.

En ide til motorstyring kan være at bruge en DDS generator (Direct Digital Synthesizer) hvor man kan regulere frekvensen og amplituden mm., effektforstærke signalet og sende det ind på sekundær siden af en trafo og koble den til Thorens motoren. Trafoen er nødvendig til motorer der arbejder på netspænding.
DDS generatorer kan købes på ebay fra $10 og opefter, der er nogle fine nogen med display til ca. 250 kr
Der er en her:
http://www.ebay.com/itm/NEW-0-01-3MHz-D ... 3380bd232d
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Helikon » søn 25. jan 2015 13:19

jeg har lige kigget lidt på olier. Thorens anfører i brugermanualen en type der kaldtes Texaco Regal Oil B (ROB), den fås ikke mere men er erstattet af en type der kaldes Texaco Regal 46
Typen er en turbine olie og anbefales bla. til lejer i elektriske motorer, det er en mineralsk olie af høj kvalitet og den udmærker sig ved at have tilsat additiver der modvirker oxidation og rust.
Mere om turbine olier her:
http://www.le-international.com/pdf/041 ... e-oils.pdf

jeg faldt også over denne side med en mængde information og manualer til div. Thorens http://www.theanalogdept.com/index.html
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf his067 » søn 25. jan 2015 14:18

Her er specifikationerne på regal Oil:

http://www.alexisoil.com/pdf/RegalRO324668100150220460.pdf

Her er der en step-by-step guide til at reparere motoren

http://homepage2.nifty.com/pantone/thorens/overhaul_1.htm

og her er der en diskussion af olier:

http://homepage2.nifty.com/pantone/thorens/lubricant.htm

Vh Frederik

Jeg gentager mit råd om 3-in-1 Electric Motor Oil http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=565&t=5842&hilit=thorens&start=30#p54988
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » fre 30. jan 2015 23:33

Så skete der lidt nyt på motor-fronten...

Motoren blev gravet frem og ret så meget skilt ad.
Først en passende bakke at arbejde i...

Motor før pilleri.jpg


Så af med pulley'en, det kræver to at to pinoler bliver løsnet.
Og varmeskjoldet samme vej.

Motor pulley af.jpg


Så skal skjoldene løsnes.

Stag af.jpg


Dernæst løsnes bundskjoldet forsigtigt. - Det kan drille lidt da spolernes lak kan klæbe mod skjoldet...

Adskildt forsigtigt.jpg


Nu bores nitterne forsigtigt ud med et 2,5 mm håndbor, og lejet kan adskilles

Adskildt bundleje.jpg


Her pillet lidt mere fra hinanden.

Bundleje adskildt 2.jpg


Og vi kan så begynde med at samle igen...
Sinter-broncelejerne tjekkes for slid, rengøres, og bages før det lægges i blød i rent olie i et par døgn.
- Eller erstattes med nye lejer fra ePay...

Bagt og druknet.jpg


- MEN først skal vi liige...
Byndkuglen og trustplaten trænger helt sikkert til et eftersyn!
Den gamle kugle graves forsigtigt ud af akslen med en tandstikker, og det gamle fedt fjernes.
Herefter kan lidt lejefedt lægges ned i hullet og den nye kugle klistres fast...

ADVARSEL! - Den kugle er 2 mm i diameter, og et rent helvede at finde igen, hvis den ryger ud af kontrol!!!
Do NOT try that at home! :oops: :Skor:

En passende serie billeder til illustration af hvorfor og hvordan.

Først et par hvorfor:

Bundkugle oxyderet.jpg


Og med trustplate, sammenlignet med de nye dele.

Sammenlign bundleje.jpg


Så den nye kugle i akslen, og trustplaten lagt i en smule fedt(lim).

Ny trustpl og kugle på plads.jpg


Bundlejet kan nu samles igen.
Først skal filt og bronce på plads.

Første filtring og fjeder.jpg


Anden filtring, og masser af dejlig fedtet olie...

oliereservoir samlet og sølet.jpg


Og så skal det hele bare skrues sammen, med en passende samling 2,5 mm rustfri maskinskruer...
Her kom der desværre ikke flere billeder, da mit kamera løb tør for strøm! :(

Men er man kommet her til, vil resten være let tilgængeligt. Ikke mindst grundet denne tråd, som også er linket til længere oppe...

Olien jeg har brugt, er en additiv fattig ISO VG 46, som kommer i fire liters dunke... Tror aldrig jeg løber tør! :Skor:
Denne er velegnet til motoren. Til de andre sintringer (trappehjul, mellemhjul og hovedlejet) er SAE-30 mere passende, idet det er federe, og derfor bedre egnet til langsomt roterende dele.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jan 2015 23:39

:thumbsup: Enestående Tonni - Keep it comin'

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 00:04

Tak for det Freddy! Der er egentligt ikke så meget mere at komme med, når det kommer til motoren.
Dog jeg glemte at skrive at når man samler lejerne igen, er det en god ide at give anlægsfladerne, hvor bronzelejerne rører skjoldene, en smule fedt. Dette for lejerne lettere skal glide på plads, når motoren samles.
Lejerne er designet til at være selvcentrerende. - Men der er ikke grund til ikke at hjælpe dem lidt på vej...

Fedt på lejeanlæg.jpg


Mængden af fedt er let overdrevet her, for det er lettere at se hvad jeg mener.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 16:23

Motoren er nu blevet startet op på varioen. Den begyndte at rykke på sig ved 31,4 V, og havde stabil rototion (omend langsom selvfølgeligt) ved 34,7 V. Ikke ringe for en motor der lige har været totalt adskilt!

En observation skal dog lige nævnes. Denne motor var ikke særlig brugt. Derfor var det en fordel at bage de oprindelige lejer, og genbruge dem. Dette kan ikke altid forventes, hvorfor de lejer der er linket til længere oppe kan blive nødvendige at bruge. Det på trods af at de ikke er så porøse, og dermed skal smøres meget oftere... - Faktisk har jeg en fornemmelse af at de nye lejer slet ikke er sintrede, men almindelig messing. Jeg har ikke kigget dem efter under mikroskop endnu, så er ikke sikker.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 17:02

Nu har motoren kørt i et par timer, og har en overfladetemperatur på 44,1 grader. Lidt under det gamle olie, hvor den lå på 48,6...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » lør 31. jan 2015 21:13

Så tror jeg ikke motoren kan blive bedre... Den slæber sig i gang ved 28,11 V, og kan endda accelerere ved den spænding!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 123 gæster