Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 22:06

Mange tak for det link His! Der skal blive læst så snart tid byder sig! - Og svaret på PB... :thumbsup:

Og Henrik. Jeg er ikke i tvivl om den kan gå hen og blive god/pæn. Og der er jo god tid til planlægning, når kuglerne først kommer omkring uge fem/seks. Jeg er dog i syv sind om jeg skal male plinten. Den fortæller en del af værkets historie, og hvad DR mente om den når nu armen var defekt... Den havde været reserve nede i en dunkel krog i kælderen i/under DR Århus. Og oprindelig udstyret med Ortofon RM212 og SPU GT/E. Her var den tilsyneladende blevet beskadiget, noget tabt oven i den, og SPU og arm var beyond repair...
Derefter blev den stillet i bunden af en stor papkasse, og en masse elektronikskrot blev dumpet ned over den! - Et under den er så pæn som den er... :?

- Snak om Fugl Føniks!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » tors 8. jan 2015 22:18

Plinten tager bestemt ikke skade af noget træolie. Jeg har givet min 'Danish Oil' (meget passende, forøvrigt). Det blev den meget pænere af (selvom den ikke var i dårlig stand før behandlingen)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » fre 9. jan 2015 06:54

Det ville bestemt også være min approach... Men den er i sortlakeret Ortofon-plint, så jeg ville vel fjerne noget af dens "mojo". (hihi Freddy) Det ender nok med at jeg skal ud og finde en sjat sort træmaling, selv om jeg kvier mig en smule...

124 Forfra.jpeg


Noget andet er så at den ikke hører til de mest "stødsikre" som den er. Så jeg overvejer også at lave en subplinth. Denne vil blive lavet som en sokkel. Men på en måde så den ikke vil kræve modifikation, af Ortofonplinten. Den vil "kun" skulle tilføre masse. Jeg vil muligvis kunne hente en rulle tagbly, og dette kunne så bruges til at opbygge den ønskede vægt, uden det kræver en voldsom stor konstruktion...

Et foreløbig udkast, løseligt kastet sammen i paint:

Plint.jpg


De tre punkter skitseret, forestiller jeg mig skal være basis for justerbare ben, der fastgøres direkte i blyet. Dette burde dæmpe det meste af de små vibrationer der kommer ude/nede fra. Blyet skulle så fastgøres til subplinten, ved at lave en sandwich der klemmer om det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » fre 9. jan 2015 06:57

Hmm. Måske denne tråd skulle holde flyttedag? Den har allerede fået sit eget "liv".
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf X-ray » fre 9. jan 2015 09:51

Tonni skrev:Noget andet er så at den ikke hører til de mest "stødsikre" som den er. Så jeg overvejer også at lave en subplinth. Denne vil blive lavet som en sokkel....

Jeg oplever ikke at min TD124 er svag på det "stødsikre". Min har selvfølgelig også en noget tungere plinth end standard - det gør måske forskellen.
Jeg syntes at en subplinth lidt ødelægger den fine helhed som sådan en fin Ortofon plinth har. Er det ikke muligt at forøge vægten uden at modificere - der må da være noget extra plads et sted...!
Er det med vilje - at der ingen 'mushrooms' er..?

Det suverænt største løft min TD124 har fået - var da motor-ophæng blev skiftet til fjedre. Det fjernede også tendensen til "akustisk-tilbagekobling"

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » fre 9. jan 2015 10:23

Min Ortofonplint er også i sort, og Danish oil gav simpelthen bare en dybere glød i træet. Men jeg kan jo nok se ridserne.....sort bejdse?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » fre 9. jan 2015 13:18

X-ray:
Der er mushrooms under den. De er bare ikke rigtig til at få øje på, på billedet. chassiset svæver ca 3-4 mm over plinten, men da billedet er taget med blitz... De mushrooms er i øvrigt hårde som sten. Jeg kan næsten ikke påvirke overfladen med en negl!
Plinten er i øvrigt tænkt som stående oven på en bund, uden at den bliver modificeret. Netop fordi jeg gerne vil beholde det oprindelige "udtryk" så vidt som muligt.

Og "His" Mange tak for tipset med olie oven på lakken! Var ikke helt klar over hvad "Danish oil" var for en størrelse... Må hellere finde noget. Samt noget bejdse.

Vil jo gerne have så meget af det nødvendige på lager, inden jeg begynder at skille den ad!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf his067 » fre 9. jan 2015 13:39

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3832
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Armboard Td 124, til ortofon arm...

Indlægaf Tonni » søn 11. jan 2015 15:29

Så kom der endnu en brik til puslespillet...
32 Kg. Pb. - En rest af en rulle tagbly jeg fik forærende. Tung HiFi? :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » man 12. jan 2015 08:22

Så er der kommet noget laCrosse Rubber conditioner i huset.
Jeg var heldig at fange en af de sidste flasker, min normale "pusher" havde. - Og ville tage hjem.
Han mente et olieholdigt produkt var bedre. Men det ville efterlade en fedthinde. - Så no go til hifi!

Jeg håber ikke det er en generel tendens!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf High Sky » tors 15. jan 2015 11:38

Smider du ikke et billede når den er færdig, det ser godt ud.

Jesper
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 15. jan 2015 12:44

Hej Jesper!

Min plan er ikke "bare" at smide et billede, af det færdige resultat. Men også at prøve at dokumentere processen.
Men nu er jeg i den situation, at jeg endnu ikke har modtaget alle stumperne. Så jeg håber du/i har god tålmodighed!

Her i slutningen af måneden, eller starten af næste, skulle de kugler jeg mangler gerne lande. Så da den første ting, jeg vil kaste mig over, er motor renoveringen, må det nødvendigvis vente til der efter.

Desværre er min "fritid" så også lidt uvis, da jeg lige har fået en træls gave mandag, i form af en fyreseddel, efter 13 år det samme sted. - De manglede penge... Så som det er nu, bliver det med de materialer jeg har købt og betalt. Så må forskønnelsen af plint m.m. komme hen af vejen. Men mon ikke også det går? :lol:

Som projektet ser ud nu, kommer der til at ske følgende:

Motor adskilles og de gamle lejer m.m. erstattes.
Konvertering fra Mk.I til Mk.II motorophæng.
Der nurses omkring transmissionen. Trappehjul, mellemhjul rem, skiver, ny bund til/i centerleje...
Eksperimenter omkring masseforøgelse.
Montering af arm, og noget der ligner en opfølgning af erfaringer...

Så må maling osv. vente lidt endnu...

Mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Edge » tors 15. jan 2015 20:37

Hvis det er, har vi på arbejdet både 3mm og 6mm kugler i keramik fra Ceramicspeed. De er dine gratis
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 15. jan 2015 22:00

Mange tak for tilbuddet!

Har bestilt både 2 og 6 mm fra ham her. - Og de blev afsendt fra Hong Kong d. 8...
- Men skulle der blive problemer, vil jeg med glæde tage mod tilbuddet om seks mm'eren!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 22. jan 2015 15:38

Så kom julemanden forbi!

Nærmere bestemt kom fragtmanden med en flyttekasse som han så noget forvirret ud over! - Den vejede tydeligvis noget mindre end normalt for sådan een... Ca 2½ Kg.

Indholdet?

Reservedele.jpeg


Siliciumnitrid kugler 2 og 6 mm.
Konverteringskit, Mk.I til Mk.II motorophæng.
Nye Sinterbronce lejer med tilhørende uldfiltskiver, teflon trustplate og nitter, til motoren. (her to sæt da der er besøg af en ekstra motor, til renovering)
Ny bundplade med pakninger og teflon trustplate, til centerleje.
Samt Hanze fjedre til motorophæng...

Næste projekt bliver at få imprægneret sinterlejerne med en god portion "motor"olie...

Og mens det står på kan jeg så fundere over et kæmpe dilemma!

Skal jeg bruge armboardet på AS-212'eren? Eller skal jeg synde, og bruge...

Stax UA-9.jpeg


Jeg er næsten sikker på det bliver AS-212!
- Men ikke uden tanker, med at få leget med en kopi af det utroligt smukke armboard, vist længere oppe i tråden...

Imprægneringen først dog...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4814
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 11 gæster