Sikring til Technics SA-5360

Alt om GDS

Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf High Sky » søn 11. jan 2015 01:19

Hej
Fandt denne på loppemarked, pæn stand og mindes at have hørt om den. Den har nogle ordenlige pænt store "lytter" og er tung. Den spiller kun i den ene udgang pga af en sprungen sikring. Jeg fjols fik ikke set værdien på denne sikring da låget var af. Men mener det var 33 et eller andet...nå må lige kikke igen.

Nogen som ved hvor jeg får fat i sådan en sikring.

Bag på denne sag kan jeg stille strømmen til 240 eller 220...og den skal vel stå på 220 volt...ikk.

Nogen som kender til denne reciever. Jeg synes den er super flot har før synes technics lyder godt i deres klang/lyd.
Så nu skal der liv i begge kanaler.

God weekend
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. jan 2015 01:27

Altså det, som jeg kan se dér ligner da en pinol-pære og altså ikke en sikring, men jeg kan da tage fejl.

Desuden vil jeg sige, at det nok ikke er "en sprungen sikring" der er et problem, men snarere det, som fik sikringen til at springe. Inde ndu tænder noget som helst, skal du have kigget på, hvad der fik sikringen til at springe - hvis du altså har fået kigget på den rigtige sikring.

Stil helst apparatet på 240V og ikke 220V. Så får du et længere liv til lamperne - og hele skidtet kører liiige lidt under sin nominelle voltage. Du mister et par watt på den konto, men det kan du ikke høre - påstår jeg glad.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf mcs_5 » søn 11. jan 2015 08:26

Fredmarantz skrev:Du mister et par watt på den konto, men det kan du ikke høre - påstår jeg glad.

Det kan du roligt påstå - det kan ikke høres.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf jan_stevns » søn 11. jan 2015 08:42

Du tager ikke fejl - det på billedet er en af skalalamperne - der sidder 3 stk 12volt 5watt pinoler
( som man kan købe nede på tanken - hvis de altså har andet end pølser i svøb )

En 5360 har 2 højttalersikringer på bagsiden, under et lille plasticlåg - det er 3.15Amp ( 6 x 32mm sikringer )

sa5360.jpg


Hver udgang bliver trukket af en svSTK0182 PowerIC - så lad os håbe det er højttalersikringen på bagsiden
der er gået - de kredse er temmeligt svære at lokalisere
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf High Sky » søn 11. jan 2015 13:09

Kors hvor er jeg da ikke særlig vågen, det er jo selvfølgelig en lampe og ikke en sikring. Dette ses jo tydeligt når den er tændt.
Ja så kan det godt være jeg skal skifte de to sikringer på bagsiden, men synes de ser ok ud. Men jeg tester den senere i dag.

Tak for jeres altid gode svar.

God søndag.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf Fredmarantz » søn 11. jan 2015 13:26

Hvis den ikke spiller i den ene udgang, så er der noget galt - og så ville jeg finde ud af dette, inden jeg tændte den.

Jeg ville checke sikringerne, som sidder der nu (ohm'e dem) . Hvis sikringerne, som sidder der nu - ikke er defekte, er der håb om, at den manglende kanal skyldes snavset tapemonitorswitch - eller relæproblemer (hvis der er et relæ??). (disse skal så selvsagt renses før der er "hul igennem" i begge kanaler.

Herefter ville jeg checke begge udgange for mulig kortslutning - visuel inspektion af indmad incl. udgange samt tstning af transistorerne, som Jan beskriver typen på.

Sikringerne bagpå mener jeg sidder der for at undgå, at dit hus brænder ned ved fejl i apparatet og de beskytter ikke apparatet. (Edit: Nå - Jan siger, at det er højttalerbeskyttelse, så det må jeg nok hellere holde mig til her)

Ja- og så kommer jeg med det igen. Så ville jeg sætte apparatet på en variotrafo med strømforbrugsudlæsning og langsomt køre den op i voltage og monitorere strømforbruget. Hvis det er som det skal være (ikke ret meget), ville jeg fortsætte og lytte efter, om relæet klikker ind (er der relæ i sådan én??) - gør det det, så er vi ved at være på "safe turf" -

Mange apparater kunne være reddet, hvis man nærmede sig dem lidt forsigtigt - og undlod at tænde for at teste om det virker.

Dette kan lyde lidt teknisk, men der er efter min mening ingen vej udenom - loppefund er ofte meget billige - og måske der så kunne være lidt i tegnebogen til dette check + evt. reparation, hvis man ikke selv kan.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7456
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf snod » søn 11. jan 2015 14:55

Fredmarantz skrev:er der relæ i sådan én??

I følge servicemanualen er der både relæ og højttalersikringer (livrem og seler!).

5360.jpg


Hvis udgangskredsen er gået, kan man ta' chancen om dem, de har i Kina duer:
F.eks.: http://www.aliexpress.com/item/STK0182/32220152439.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf High Sky » søn 11. jan 2015 18:57

Tak for alle de gode råd, renser den og sætter nye sikringer i.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Sikring til Technics SA-5360

Indlægaf jan_stevns » søn 11. jan 2015 19:16

Held og lykke med projektet - jeg havde selv storebror 5460 gennem mange år,
købt fra ny i 1976. Der er en slags tidløs elegance over den serie

setup84a.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster