3D printede reservedele

Alt om GDS

3D printede reservedele

Indlægaf Arnborg » tirs 9. jun 2015 00:42

Er i gang med at renovere et ReVox 7X0B anlæg bestående af 750B forstærker 710B kassettebåndoptager 760B tuner 77B spolemaskine og 790B pladespiller. Jeg har fået alle kabinet delene Nextel behandlet og de ser super godt ud. Jeg er ikke færdig med at samle det endnu, men skal nok lægge billeder op når jeg er færdig.

Jeg ville lige dele ,mine erfaringer med 3D print af reservedele...

Det sker tilsyneladende ofte at knapperne brækker på disse apparater og prisen på nye omskiftere har taget himmelflugten på eks. ebay. En omskifter koster næsten 700 kr.!!!

Der var fire stk. knækket på mine ReVox apparater, så jeg har valg at lave dem selv.

Jeg har adskilt omskifterne, og tegnet den pind/aksel som var knækket, i Autodesk Inventor. Så har jeg bestilt delen i 3D print fra firmaet Shapeways på nettet.

Materialer er sort plexiglas. Delen passer perfekt, og fungerer nøjagtigt som det originale. Den virker til at være ok holdbar (jeg har i hvert fald ikke fået knækket den endnu)

https://www.shapeways.com/product/9JFVP ... d=56836992
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Arnborg tirs 9. jun 2015 01:02, rettet i alt 1 gang.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: 3D printede reservedele

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jun 2015 00:56

Det er altså bare i orden, det der. Netop disse plast-dele har altså en livslængde, som i mange tilfælde er nået - elelr også er de bare brugt de forkerte steder i apparaterne.

For fx Marantz vedkommende er det ind imellem lampehusene, der må give op (plast/varme/ælde/forkert plasttype) og på netop Revox et altså bare uheldigt, at knapperne/vippeomskifterne ofte er knækket. De sidder også en smule udsat - det er formentlig let "lige" at knække en sådan.

Løsningen her i 3D-print er godtnok fed, men mon ikke, der er et par mellemregninger, som man skal være god til? Jeg tænker her på den grundtegning af den enkelte del, som du selv har lavet - hvem kan lige det? - altså ud over dig :p ?

Godt arbejde! (og jeg glæder mig også til at se den nye Nextel-beklædning, sådan IRL.)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 3D printede reservedele

Indlægaf hificlassic » tirs 9. jun 2015 10:16

Kan du ikke også vise højttalerterminalen du fik printet til din Nakamichi PA5e mkII, og fortælle lidt om materialemulighederne?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: 3D printede reservedele

Indlægaf B&O Vintage » tirs 9. jun 2015 11:32

Fantastisk mulighed. Tænker på som tidligere samler af vintage biler, at der er mange små dele som er umulige at få fat i eller umulige udfra økonomiske ressourcer, at købe. Hvor mange knapper stod kanpperne så i ? :lol:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: 3D printede reservedele

Indlægaf his067 » tirs 9. jun 2015 11:50

Jeg ville også gerne vide lidt mere: i mit tilfælde er det igen Revox der står for skud, men det drejer sig om tælleværket på en G36....
Senest rettet af his067 tirs 9. jun 2015 13:08, rettet i alt 1 gang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 3D printede reservedele

Indlægaf Arnborg » tirs 9. jun 2015 13:04

Har oprettet en anden tråd her i DIY om Nakamichi terminalen
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster