JBL L40 - Projekt

Alt om GDS

JBL L40 - Projekt

Indlægaf NikonSP » lør 10. okt 2015 12:38

Hej alle i forum

Ikke at JBL L40 er et specielt skelsættende produkt i JBL's historie, - men som det fremgik af csso's tidlige tråd:

csso skrev:Hej

Jeg har nogle højttalere stående her hos mig. Da kvoten er nået, kan de desværre ikke gives permanent opholdstilladelse. De søger derfor asyl andetsteds.

De drejer sig om følgende
1 sæt JBL L-40 - rigtig pæne kabinetter og frontstof. Skal recones. 600.-

De er lige nu på tålt ophold her i Aabybro, og kan naturligvis være det til afhentning, eller lignende kan gennemføres.

Bud og bytteforslag er naturligvis velkomne!

image.jpeg

havde han et sæt, der med defekte basenheder var på tålt ophold i det nordjydske :shock: - - de arme højttalere :'(

Det kunne jeg naturligvis ikke stå for, så det blev lavet en aftale med Casper og da han skulle til Karup/Gedhus kort efter, ja så var den overdragelse klaret og højttalerne kom så på venligt og imødekommende ophold i Herning :p

Basrep klarede de 2 defekte basenheder, så de nu ser meget mere fornuftige ud på deres plads:

PA109568.JPG

Så de 2 JBL L40, der 'startede' der liv ved Radio Loft som lager nr. 25606 den 21.05.1985, de ser pludselig rigtig fine ud :thumbsup:

PA109579.JPG

Link til Loft Radio historie:
http://stores.bang-olufsen.com/denmark/ ... v/historie

Og da jeg så også havde en original JBL L40 kuvert på 'arkivet'

PA109570.JPG

. . . . med alle tilhørende bilag i som ny stand, incl. 1 ekstra hængeskilt

PA109581.JPG

. . . . ja, så begynder det hele jo egentlig at se ganske fornuftigt ud :thumbsup:

Det sidste der er tilbage er, at skaffe det passende akustik skum, til bagsiden af fronterne. Som det meste af skummet fra dengang , er det ved at falde helt fra hinanden. Fronterne i sig selv, er heldigvis fine og i orden.

PA089566.JPG

Ovenstående historie bare til almindelig adspredelse på en noget trist og grå efterårs lørdag.

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP tors 5. nov 2015 22:25, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL L40

Indlægaf Captain Phoenix » lør 10. okt 2015 13:37

Jamen, Harvey...
SELVFØLGELIG havde du da lige et sæt org. manualer + skilte liggende og vente på, at et sæt L-40 kom forbi en dag...
Og så véd vi jo hvordan det ender - i mint condition :cool1:

Når du finder det rette akustiske skum, vil jeg gerne om det er muligt at der kan blive bestilt et ekstra sæt til mine L-40'er. De trænger til en noget større omgang (kanterne er dog helt i orden):

JBL L-40 from hell.jpg

De blev købt op til 2015-træffet under den sigende overskrift: Onde og grimme JBL L-40 højttalere - og de lever stadig op til betegnelsen!

Vel er L-40'erne ikke skelsættende - men 033-diskanten spiller faktisk forbandet godt.
Den rammer (efter min erfaring) meget musikalsk balancen mellem at være luftig og "rund" (hvor nogle af de senere metal/titanium-diskanter kan blive for skingre/hårde).
Ebay - der bestem ikke er noget sandhedsvidne for ret meget - har dem faktisk på en Top 5 JBL Vintage Speaker-liste.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf evox » lør 10. okt 2015 16:33

Jeg kan kun tilslutte mig din glæde ved 033'erne...her i mine JBL 110'er :p
download/file.php?id=5374&mode=view
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: JBL L40 - Projekt

Indlægaf NikonSP » lør 10. okt 2015 18:34

Captain Phoenix skrev:
Når du finder det rette akustiske skum, vil jeg gerne om det er muligt at der kan blive bestilt et ekstra sæt til mine L-40'er. De trænger til en noget større omgang (kanterne er dog helt i orden):

Vel er L-40'erne ikke skelsættende - men 033-diskanten spiller faktisk forbandet godt.
Den rammer (efter min erfaring) meget musikalsk balancen mellem at være luftig og "rund" (hvor nogle af de senere metal/titanium-diskanter kan blive for skingre/hårde).
Ebay - der bestem ikke er noget sandhedsvidne for ret meget - har dem faktisk på en Top 5 JBL Vintage Speaker-liste.

evox skrev:Jeg kan kun tilslutte mig din glæde ved 033'erne...her i mine JBL 110'er :p
download/file.php?id=5374&mode=view

Hej Claus.

Tak for venlige kommentarer :p

Og mht. akustisk skum, så er det noget jeg arbejder hårdt på. Problemet er bare, at dem jeg indtil nu har været i kontakt med og dem der åbenbart har viden om tingene, er virksomheder der kun handler engros. De spørger så, hvor mange paller eller vognladninger jeg skal bruge, - det er så der, jeg kommer lidt på hælene. Men jeg skal nok se, hvad jeg kan gøre :thumbsup:

Og til både Claus og Hans vedr. 033 diskant:

Så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at JBL's 033 er en rigtig fin diskantenhed, netop ikke så 'skarp', som de senere metal/titanium diskanter var/er. Som jeg lige kan finde ud af det, blev den brugt i L40, som Hans skriver i L110 og også i L150, som jeg selv havde tidligere. Delefrekvensen i 110 og 150 er 4000Hz, mens den i L40 er 1800Hz. Hvordan 033 så opfører sig, når den skal spille helt fra 1800Hz, det ved jeg ikke, om det kan gøre en forskel.

Vh/
Harvey
Senest rettet af NikonSP tors 5. nov 2015 22:26, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf KlausM » tirs 20. okt 2015 05:59

http://www.arteq.dk/catalogsearch/result/index/?p=2&q=skum

Har højttalerskum i både 5, 12 og 25 mm tykkelse

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600