Citation 12

Alt om GDS

Citation 12

Indlægaf Anderscastle » søn 26. jun 2016 10:10

Havde hørt om den ovenstående forstærker, sikkert ved at læse louis indlæg :p , men havde aldrig hørt den og fik tilbud om at købe en og kunne godt tænke mig at prøve for og effekt forstærker modellen igen. Havde tidligere været begavet af en NAD 1155/2200 og var meget tilfreds. Så nu skulle det så prøves igen.
Havde dog ikke en forforstærker til den, men den er nu i hus.

Så der spilles en masse musik og den lyder jo herligt.

Men :shock: den har to ting som virker irriterende på mig.

1. Når den tændes og der er tilsluttet højtaler kommer der en temmelig høj lyd meget kort det samme når jeg slukker og jeg tænker at det ikke er sundt for mine højtaler på sigt. Kan det på nogen måder afhjælpes? Hvad jeg gør indtil videre er at afmontere den ene HT ledning inden der slukkes og den monteres først igen når der er tændt, men der må da være en nemmere måde.
2. Der kommer en brumme/bzzz lyd fra selve forstærkeren, den er på ingen måder ud i højtaleren. Hvad jeg har læst mig til er det et 'mekanisk brum' :|. Kan det afhjælpes?

god søndag.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Citation 12

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 13:10

Check gerne denne tråd på AK:

http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ns.705290/

Det er normalt med en "power up - power down" basimpuls (lavfrekvent) på disse forstærkere - jeg ville ikke gøre noget ved det medmindre det er absolut voldsomt. Jeg har en Citation 16A, som også kan den dér - og det har den gjort altid (siden 1978) - det er ikke noget, jeg ville blive bekymret over. Det er nærmest et "Harman Kardon - fra -den - periode - trademark".

Hvis trafoerne "summer" i chassiset - og altså ikke i højttalerne - så ville jeg gøre enten det at spænde dem lidt hårdere sammen - eller afmontere dem og montere en gummi-isolering i fastspændingsarmaturet for at isolere dem mere fra chassiset rent mekanisk.

Den med at tage højttalerne fra, mens den er tændt kan jeg slet ikke anbefale -

tilføjelse: Og Citation 16A har endda et relæ.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation 12

Indlægaf Captain Phoenix » søn 26. jun 2016 13:36

Fredmarantz skrev:Jeg har en Citation 16A, som også kan den dér - og det har den gjort altid (siden 1978) - det er ikke noget, jeg ville blive bekymret over. Det er nærmest et "Harman Kardon - fra -den - periode - trademark".

Nemlig, Freddy.
Jeg kan supplere med, at sådan har min Citation 19 også altid gjort - og højttalerne har ikke lidt overlast.
Kan egentlig godt lide dén der minimalistiske filosofi, det udtrykker: Ikke noge overflødigt i signalvejen (selv om det jo virker lidt low-tech-agtigt).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Citation 12

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 13:50

jah - jeg har også hørt det fra H/K 800+ - receiver 930 og 730. Mit "thump" i højttalerne fra 16A er på en måde halvvejs "afbrudt" af relæet - men det slipper alligevel en smule igennem. På andres H/K -gear fra den periode har jeg også hørt det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation 12

Indlægaf Louis » søn 26. jun 2016 14:16

Jeg kan supplere med at der er også er godt knald på ved opstart herhjemme. Min tænder sammen med forforstærkeren.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Citation 12

Indlægaf Anderscastle » søn 26. jun 2016 15:43

Tak Freddy. Tak Louis. Tak Claus.

Jeg ville bare sikre mig. Det er ikke voldsomt, men jeg står blot med den følelse indimellem at nu lukker den direkte strøm igennem, men hvis det er et trademark overlever mine Kef 104/2 nok også hvis i ikke har haft problemer.

Freddy, et tillægsspørgsmål trænger sig på.

T-Hansen sælger gerne dæmpnings materiale af en slags, som kan klistres på, er det noget i den stil du mener. Så hvis jeg afmontere trafoerne og lægger/sætter noget af det her dæmpning i mellem dem og chassiset burde det hjælpe? Spænde dem? Er det de visuelle skruer/bolte der sidder øverst på trafoen?

på forhånd tak.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Citation 12

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 15:48

Trafoerne må kunne afmonteres (trafoerne behøver ikke at blive afkoblet rent elektrisk - bare lige, så du kan få lagt det berømte gummi ind) ved hjælp af skruer - og så kan du lægge en gummiskive eller bare et tykt stykke gummi, ind mellem skiverne og skruerne, så trafoen i et større omfang er afkoblet til chassiset. Det hjælper i de fleste tilfælde - det dæmper i hvert fald brummet en del, men fjerner det næppe helt. Jeg tror ikke, at det behøver at være "specialgummi". Ja- det er ret sikkert de nævnte skruer, men det er helt sikkert bolte, så der er sikkert møtrikker, som selvsagt skal løsnes, under chassiset også.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation 12

Indlægaf Anderscastle » søn 26. jun 2016 16:02

merci :thumbsup:

jeg prøver...

god søndag
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Citation 12

Indlægaf spuncut » søn 26. jun 2016 18:41

Mekanisk brum:
1: Fjern DC fra netforsyningen.
2: Sørg for at spoleformene på trafoen sidder fast.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Citation 12

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 19:01

hvordan gør man det?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation 12

Indlægaf Anderscastle » søn 26. jun 2016 20:38

Ja hvordan gør man det :|
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Citation 12

Indlægaf Louis » søn 26. jun 2016 22:14

Anderscastle skrev:Ja hvordan gør man det :|


Den har spuncut engang beskrevet for mig i min egen tråd. Jeg har dog aldrig fået det prøvet af:-)

viewtopic.php?f=569&t=369&start=225
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Citation 12

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. jun 2016 22:38

Tak Louis!

Altså et "dc-filter" på netforsyningen. Dette kunne fx gøres ved at sætte en skilletrafo imellem anlægget/forstærkeren og netforsyningen - eller anskaffe sig et decideret DC-filter. Der var i din tråd linket til et DC-filter fra LC-audio. Findes der flere slags? - dimensionering? - og hvad gør de helt præcist (ja- fjerner DC :thumbsup: )- men er der en lidt mere teknisk gennemgang af det, så selv jeg forstår det?

Hvad er en "spoleform" ?

Er det det, som man på udenlandsk også kalder "bells"?? - er det de stål-side-kapper, som man ofte ser monteret på konventionelle trafoer (som fx også befinder sig i en Citation 12) for ligesom at "lukke" dem lidt - og som man altså kan tage af og på - og i den forbindelse kan fastgøre yderligere, så trafoen måske vil brumme mindre?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Citation 12

Indlægaf Anderscastle » man 27. jun 2016 10:05

Louis skrev:
Anderscastle skrev:Ja hvordan gør man det :|


Den har spuncut engang beskrevet for mig i min egen tråd. Jeg har dog aldrig fået det prøvet af:-)

viewtopic.php?f=569&t=369&start=225


tak Louis. Jeg gennemlæser og ser om der er noget som kan løse mit problem. :thumbsup:
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Citation 12

Indlægaf spuncut » man 27. jun 2016 12:41

Spoleformen er det plastic-aggregat som kobberspolen er viklet på. Typisk er trafoen blevet dyppet i lak under fremstillingen for at øge isolationsdata og for at "støbe" viklinger og spoleform fast således at trafoens dele ikke kan bevæge sig og producere mekanisk brum. Tidens tand kan dog medføre at denne lak delvist fordamper, spoleformen kommer til at sidde løst og en dag står man med en trafo der også virker som en slags "højtaler" og der skal kun en ganske lille smule slup til for at det kan høres.
Jeg har enkelte gange været heldig med at fastgøre spoleformen ved at kile plasticstykker ind mellem jernkerne og spoleform. Lim kunne også være en løsning. Den ægte vintage-løsning ville selvfølgelig være at fornye den lak som der er fordampet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 98 gæster