1U4 Atlanten tur/retur, godt-og-vel...

Alt om GDS

1U4 Atlanten tur/retur, godt-og-vel...

Indlægaf tctla » tirs 18. okt 2016 19:50

Hej,

Jeg har lige været ude for en spøjs, faktisk lidt utrolig oplevelse.
Jeg har bestilt nogle NOS ECL86/6GW8 i USA, da de ikke er til, at købe for penge i DK eller EU for den sags skyld.
Når man tager import-afgift og porto fra USA i betragtning, er de faktisk også lidt pebrede, at indkøbe derfra.
Well, leverandøren sælger 1U4/DF904 rør til $4.- og jeg har en Heathkit IB-2A impedans målebro hvori der sidder et par stykker.
Det ku' jo være rart med et i reserve, hvis nu...
Så sidder jeg i dag, og pakker alle rørene ud og så får jeg øje på noget rimelig mærkværdigt:
1U4 er produceret af Mullard i UK og er mærket med et JAN stock-nummer (Joint Army-Navy).
Ikke noget underligt i det, men se lige en ekstra gang på billedet med mærkesedlen.
Så vidt jeg forstår, er røret produceret i England, solgt til Nato i Sæby, kasseret på et tidspunkt og sendt til USA, hvor det sikkert igen er kasseret og solgt til min leverandør, der nu sender det tilbage til DK, nærmere bestemt til rundt regnet 95Km syd for Sæby.
En gang eller to om året besøger jeg Jensens Fiskerestaurant i Sæby, så til foråret, når de åbner igen, putter jeg røret i bilen, og ta'r det med på et nostalgi-trip nordpå :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 1U4 Atlanten tur/retur, godt-og-vel...

Indlægaf Helikon » tirs 18. okt 2016 21:02

NJPKO står for Nørre/Nord Jyske Park Område, det er et opmagasineringssted eller lagerområde, de var også lokaliseret i Hjørring hvor der dengang ofte var auktion på alt muligt militært overskud fra knapper til bulldozere.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: 1U4 Atlanten tur/retur, godt-og-vel...

Indlægaf skjold » tirs 18. okt 2016 21:19

Og nummeret ligner også et standard NATO løbe/varenummer. 5-6 ciffer er 00 og det betyder, at varen er indført i systemet af USA. Fra min tid i cirkus milli husker jeg cifrene 22 på plads 5-6 og som var danske varenumre :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: 1U4 Atlanten tur/retur, godt-og-vel...

Indlægaf tctla » ons 19. okt 2016 15:26

Tak for info, jeg kunne ikke gennemskue NJPKO, og her er selv Google, menneskets bedste ven, ikke til nogen nytte.
Faktisk må det da føles rart, at vide mere end Google :thumbsup:

En lille rettelse. Det lange nummer på labellen er ikke et JAN-nummer; det er et NSN-nummer.
Nogle gange ser man det opgivet som et FSN-nummer.
NSN = National Stock Number og FSN = Federal Stock Number.
De første 4 cifre indikerer hvilken type genstand nummeret er tildelt.
Således er 5960 = Electron Tube
(5920 = Sikringer, 5995 = kabler, 6625 = Elektriske Måleinstrumenter. Nok om det!)
Jeg vedhæfter lige et billede af et par RCA 2E26 æsker, hvor det tydeligt ses hvad, der er JAN og hvad, der er FSN.

2E26 (=6893 QV05-10 HY60) er iøvrigt en noget overset pentode, der er specificeret til Audio-brug.
Man kan tit købe dem rigtig billigt på "Det-der-Sted".
Med 500V på anoderne i Push-Pull spytter de 50W+ ud i klasse AB2.
Ikke dårligt for et rør, der kun kræver 6,3V/800mA i glød.
Introduceret engang i 1946.
Lidt mere trivia:
Jeg har et Newark Electronics katalog #103 fra 1977 med daværende rør-priser.
Et 6146A koster $6.60 og 2E26 $6.99
14-på-dusinet rør som EL84 koster $3.52, EF86 (6267) $2.20 & ECL86 $2.50

"Skaaat, Stik mig lige nøglen til Tidsmaskinen..." :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster