Udskifte 30 år gamle lytter...

Alt om GDS

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf møffe » tors 19. jan 2017 10:52

åh ja... Jeg har arbejdet et sted hvor en såkaldt ingenør(d) kasserede en masse lyttrt for "de passede jo ikke" Ak-nej... :Skor: 10.000uF kunne jo være 8500 eller 11000, og så er den jo helt gal.

Nye, små lytter er blevet ætset til max dybde i pladematerialet, for at få en så stor relativ overflade som muligt. dette og andre, til grænsen pinte faktore, gør at det stadig kan lade sig gøre at få feks. 100uF/35v til at fylde det samme som tre majs-korn...

Førhen, i audio sammenhæng, sagde "man" at en fysisk stor komponent i forhold til påtrykte værdi, "lyder bedre". Der et stort gran af sandhed i dette. Se blot komponenter i højttalerdelefilter. Eller se et stykke 50år gammelt issenkram med glatfolie kond og lyt, wittrohm, og andet godt. Der er absolut INTET af det der produceres i dag, der kan holde i mere end 10-15 år. Jeg har set bl.a. BLADELIUS, THULE-AUDIO, DENSEN og ARCAM forstærkere der nærmest er ødelagt inden i af udsivende lyts-snask, brændt print pga. for tæt lay-out og for tynde printbaner o.s.v. Stødte fornylig på udtrykket om den type konstruktioner: "a cap-cooker"..! Bedre kan det nok ikke formuleres.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf Dan63 » tors 19. jan 2017 11:08

Hej.

Jamen, det passer jo fint til "brug og smid væk" filosofien.
I dag må tingene ikke holde så længe, for ellers bliver der ikke solgt nok!
Det er noget andet med vintage-sagerne! :-)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf jmlyd » tors 19. jan 2017 16:33

Måske er det derfor en god ide at købe de lidt dyre lytter, når man renoverer en vintage forstærker.

Tiden er under alle omstændigheder det dyreste ved renovering, så selv om man måske bruger 500-1500kr på lytter, er det en rimelig omkostning i forhold til resultatet.

møffe: Værdien på kondensatoren er ikke ekstrem kritisk i de fleste kredsløb, så derfor kan større variationer være helt ok, blot den indre modstand ikke er for stor. Jeg piver ikke over at man får komponenter der ligger under den opgivne kapacistans, men at alle man køber kun ligger der, det er ikke ok. Købte for nyligt bla. 42stk 220uF 100v Panasonic Fc lytter og de målte 12-14% under den opgivne værdi, altså indenfor fabriks specs. Normalspredningen for de her lå ikke i nærheden den opgivne værdi. Og dertil kommer at resten af de bestilte kondensatorer fra Panasonic havde præcis den samme spredning. Det virker skummelt i min optik. I øvrigt så er Panasonics Fc, Fr og Fm lytter alle utroligt små (fysisk) i forhold til deres opgive værdier..

Det kan betale sig at købe lytter med lidt større kapacistans og spændings formåen, da de derved har nogen større fysiske propertioner, der som regel er de samme som de lytter man fjerner, hvis man kigger på low cost lytter.

En anden "pudsig" ting er, hvis man kigger på f.eks elna silmic2 og nichicon muse serierne, så er de enten på størrelse eller større end de lytter man typisk udskifter.

Så den kan betale sig at være omhyggelig når der vælges kondensatorer til renovering projekter. De termiske egenskaber er ikke alt (mange mener at 105c typer er at foretrække pga varme), hvis man kigger på mange at de lytter man hiver af 30år gl forstærkere, så måler mange af dem forbløffende godt. Så jeg er kommet til det punkt at jeg har intet problem med at bruge 85c ratet lytter, så længe de fysiske dimensioner er tæt på dem som de skal erstatte.
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf stiv » tors 19. jan 2017 16:48

møffe skrev:
Der er absolut INTET af det der produceres i dag, der kan holde i mere end 10-15 år. Jeg har set bl.a. BLADELIUS, THULE-AUDIO, DENSEN og ARCAM forstærkere der nærmest er ødelagt inden i af udsivende lyts-snask, brændt print pga. for tæt lay-out og for tynde printbaner o.s.v. Stødte fornylig på udtrykket om den type konstruktioner: "a cap-cooker"..! Bedre kan det nok ikke formuleres.



For et lille måneds tid siden, havde KT Radio, en renoveret Gamut CD-sp. til salg. Jeg talte med den ældre herre i forretningen, som havde købt den. Spurgte lidt ind til hvorfor, og han fortalte, at han stod bag Thule-produktet og lidt om hvorfor han ikke er med mere (i Gamut).

Det var her, at jeg spurgte ind til lidt af det møffe omtaler. Altså, den svigtende mulighed for service, fra lukkede Danske audio-producenter, som dermed har efterlader nogle forbruger der har investeret i deres, faktisk hammer dyre produkter i et "ingenmandsland".

Jeg har selv haft nogle samtaler med Peter Holstein (Holfi), for nogle år siden, om opfølgning af service på deres produkter (han reagerer ikke mere, når jeg har forsøgt at kontakte ham, er nok sat som "Spam").

Vh :p

PS, link til noget nyt for grammofon brugere: http://www.hifisentralen.no/forumet/bra ... mover.html
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf jmlyd » tors 19. jan 2017 23:10

Der findes nu ganske udemærkede steder der renoverer og servicerer vintage produkter.

Både sound2vision og JJ teknik i farum er 2 yderst kompetente steder hvis man skulle starte et sted.

Så muligheder er der bestemt. Men self. Koster det..
jmlyd
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 17 feb 2016
Lokalitet: kokkedal

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf stiv » fre 20. jan 2017 18:35

Så fik jeg hentet udskiftnings-lytter hos Brinck.

Dem til venstre og i midten (øverst), er dem som skal anvendes.

Dem til højre , mrk. A & B, er noget jeg fik raget til mig...kender dem ikke, men kan da evt. anvendes.
PM 54 lytter.JPG


Samlet pris for 8. stk. lytter, under 50-kr.

Vh :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Udskifte 30 år gamle lytter...

Indlægaf stiv » lør 21. jan 2017 17:42

Målte på disse lytter...

De brune "A", målte helt korrekt.

De sorte "B", som er nye, måler henholdvis 650 uF og 560 uF. Skal være 330uF.
PM 54 lytter.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster