Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » fre 19. mar 2021 18:41

Fredmarantz skrev:Jeg skal nok lige prøve at kommentere de sidste 2 indlæg angående Ortofon- mono-pickup'er - men jeg fortsætter lige sagaen med min Thorens TD126. Sagaen begynder så småt at finde sin afslutning - da låget nu er poleret og og monteret. Jeg mangler stadig en dims til monteringen af låget - men denne er mestendels kosmetisk. Låget lader sig, som det kan ses, sagtens montere ...

se billeder af færdigpoleret og monteret låg:

Jeg bliver nødt til at komme i gang med nogle låg. Hold da k... det ser godt ud :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » fre 19. mar 2021 18:55

Fredmarantz skrev:den opmærksomme læser vil i spejlbilledet på det sidste billede kunne genkende en Marantz 1060 samt en Thorens td124/Ortofon-pladespiller på hylden inde i den anden stue :p

Vh
Freddy

Og en marantz 120 og 2100(?) i reflektionen i første billede
Og på bordet, 2 marantz model 500 og en Accuphase P-400.
Såvidt jeg kan se :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fensten » fre 19. mar 2021 23:55

Hej Freddy,

Det ser rigtigt fint ud :cool1:

Jeg har i dag skiftet lejer, litze og tonearmslift på en As212 som skal monteres på en Td126 mk III

Hvor fik du fat i det fine støvlag? Min er nemlig også “nøgen”

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. mar 2021 03:02

Fensten skrev:
Hvor fik du fat i det fine støvlag? Min er nemlig også “nøgen”

Mvh.


Fensten


Jeg havde en "tur" i den blå avis for Gud ved hvilken gang og pludselig var der et (næsten) komplet låg uden større skader til salg - og jeg slog til som en Ninja. 8) :Skor:

Der er en lille revne i hovedlåget bagtil. Det betyder egentlig intet for funktionalitet men kan selvfølgelig ses - men det er diskret.
Når jeg skriver "næsten komplet" længere oppe, er det fordi der manglede et cover til afdækning af mekanismen i venstre side. Funktionaliteten er fin, men coveret mangler. Det er jeg så på jagt efter. Desuden kunne det være fedt at have de to wirer m. kouser ( tror jeg de hedder) til at holde låget med - i reserve. De kan dog få's på Ebay - fra Schweiz.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. mar 2021 03:07

Sorenki skrev:
Fredmarantz skrev:den opmærksomme læser vil i spejlbilledet på det sidste billede kunne genkende en Marantz 1060 samt en Thorens td124/Ortofon-pladespiller på hylden inde i den anden stue :p

Vh
Freddy

Og en marantz 120 og 2100(?) i reflektionen i første billede
Og på bordet, 2 marantz model 500 og en Accuphase P-400.
Såvidt jeg kan se :)


Det er næsten rigtigt.

Det, som med det kyndige ( og måske vidende) øje kan ses i spejlbilledet på låget er - udover Marantz 1060 + TD124 i baggrunden, er:

Marantz model 2120 tuner
Marantz model 120 Tuner
Accuphase P-400
2 x Marantz 500

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf spuncut » lør 20. mar 2021 03:28

Fredmarantz skrev:Jeg skal nok lige prøve at kommentere de sidste 2 indlæg angående Ortofon- mono-pickup'er - men jeg fortsætter lige sagaen med min Thorens TD126. Sagaen begynder så småt at finde sin afslutning - da låget nu er poleret og og monteret. Jeg mangler stadig en dims til monteringen af låget - men denne er mestendels kosmetisk. Låget lader sig, som det kan ses, sagtens montere ...

se billeder af færdigpoleret og monteret låg:

Godt gået Freddy :cool1: super flot resultat :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. mar 2021 03:31

Tak Henning - ja, det er et ret godt resultat. Men det koster godt nok nogle timer og kræfter - samt masser af tålmodighed og kaffe i stride strømme. Det har nok taget mig en uges tid alt i alt incl. en masse lange pauser......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » ons 16. jun 2021 23:09

nå - så skete der en smule nyt her i mit Vintagehifi-univers - igen.

For en tid siden fik jeg anskaffet mig et eksemplar af det gamle Phase Linear sluttrin model 400 (version 1) den blev købt som defekt, men inden for rækkevidde at få repareret og restaureret. Ligeledes fik jeg anskaffet en Phase Linear model 400 (version 2) i nærmest samme åndedrag - også som defekt.
Begge sluttrin trængte til en særdeles kompetent og kærlig hånd. Begge eksemplarer er quasikomplementære.
Begge sluttrin er ab fabrik uden netafbrydere og uden relæer - der er direkte kontakt fra 200W+ til et par højttalere ,som jeg gerne ville skåne og jeg vil også gerne beholde mine negle i en tid endnu. Begge sluttrin er også i den store hifi-verden kendte med øgenavnet "flame Linear" - dette gælder ikke mindst storebroderen Phase Linear 700 (2 + 350W+)
Derfor har jeg med stor hjælp fra Tekniker Arnborg fået lavet nye udgange - nye ON-semi TO-3 transistorer (stadig quasikomplementært) - nye filterlytter (de gamle er for små i kapaciteten) - desuden har jeg fået lavet netafbryder på begge og fået indopereret relæ-højttalerbeskyttelse i begge. Alt i alt ret omkostningstungt, men nok mere eller mindre nødvendigt, hvis man vil drive et Phase Linear Sluttrin af denne type på en sikker måde. . Dette har resulteret i et par fine Phase Linear 400 ( Version 1 + 2) og jeg spiller lige pt. på version 1) - det er den på billederne herunder. Version 2 er med et helt andet meter-arrangement med en vandrende rød lyddiode -

Version 2 er lige pt. røget tilbage til Arnborg for at få lavet et par mindre justerringer af meterarrangementet. men ellers kommer den nok tilbage og vil blive highlighted her i tråden.

Disse forstærkere er jo af Bob Carver-aftapning og fra starten af 70'erne (version 1) og slut 70'erne ( version 2)

se gerne nedenstående billeder:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 29. jun 2021 01:48

Her med tænding på......

Den er nu køn, synes jeg..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. jan 2022 00:17

Nå - livet går videre her på matriklen.Udover alm. lejlighedsvis musiklytning og nydelse - eller bare musik eller en god P1-debat i baggrunden, alt efter omstændigheden, lykkes det mig også at holde liv i de gamle heste....

Jeg har i en måneds tid haft en Marantz 2245 under kærlig behandling og nu fremstår den flot og velfungerende - stabil og sund.

Jeg har renset/rengjort den 100% for støv og snavs- fedt - sod og hvad der ellers sniger sig ombord i et tidsspænd mellem 1973 og 2022. Desuden erstattet nogle elektrolytkondensatorer med nye friske primært Elna Silmic II og Panasonic FC. Ligeledes erstattet et par transistorer på phono-boardet med nye. Et par 2SC458 blev erstattet med 2SC1815, da de 2 førstnævnte er kendte for unoder når alderen tager dem, og det har den gjort nu. Udgangstransistorer har fået ny kølepasta. Apparatet virkede for så vidt fint efter langsom opkørsel samt strømmonitorering over vario. kontrolmålinger her og dér afslørede en velfungerende receiver, hvilket jo gør det hele meget lettere. :p før service klikkede relæet ind efter 8-9 sekunder. Efter service er det 3-4 sekunder.
Nye lytter på udgange, i Riaa-delen samt strømforsyningsboard. De øvrige har jeg indtil videre ladet sidde, da alt syntes at virke fint og støjfrit. (pre-amp - tonekontroller og tuner. Lamper blev udskiftet et par steder og alt er godt. Det, som tager hovedparten af tiden er i mine hænder adskillelse - rengøring - og samling igen, hvis man altså er tilpas grundig, hvilket jeg er. Herefter er strømforsyning stilelt på stabile 35V - DC-balance på ca. 0VDC og Bias på stabile 10mV/ch. Ved kig på scop ses ingen ripple og den er brum-tavs. De gamle filterlytter i Netdelen har derfor fået lov til at blive. De ser også fejlfri ud i bunden - ved at stå tændt i nogle dage efter service reformerer de vel også sig selv i et væsentligt omfang. Samtlige tryk-switche er dybderensede efter denne metode: https://audiokarma.org/forums/index.php ... ng.266269/

Det fede ved denne tidlige serie af receivere er bl.a. at lampehuset er lavet af metal og derfor tåler varme. Desuden er rigtig mange af chassisdelene samt indmad fremstillet af dimser og dele, som er ret robuste ift. senere serier. Lyden er lækker "Three Martini" - og alt fungerer problemfrit.

Her er nogle billeder af en adskilt receiver samt nogle billeder, hvor den glad fungerer som fotomodel i dagslys og i mørke. Skønt syn for en Marantz-fanatiker.

Den helt opmærksomme læser vil måske notere sig, at dette eksemplar er blandt de tidlige idet de to "hovedlytter" er grå - samt at der over Gyro-hjulet står skrevet "Tuning". Den senere revision af model 2245 havde sorte hovedlytter samt beskriftning over gyrotuningshjulet lydende på "Gyro-touch Tuning"Dette er nok bedst at bruge som ledesnor, hvis man ikke har lavet noget fikumdik med at bytte bytte forplader og den slags.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. apr 2022 22:55

Så blev det (næsten) forår 2022 og jeg har for nogen tid tiden haft gang i en rutinemæssig "tænding" af en god gammel Marantz. Da jeg har en del til at stå, må tingene stå for tur med jævne mellemrum - for at de ikke skal gå helt i hundene. Dette gør jeg med vario B&O RT10 elelr RT12 - hvad der nu lige står forrest.

Denne gang er det et Marantz 510M sluttrin - som i sin tid blev solgt fra Hificentret i Herning - til en fyr, der hed Carsten...et sted på egnen. I ca. 1983-84 ville han sælge den og jeg fandt den i DBA, som dengang var en ret ny opfindelse. Jeg kørte ud til ham og købte den. Den havde på det nærmeste ikke været brugt. Tilmed med original emballage osv....fedt nok. Nå- men jeg har haft den lige siden og brugt den op gennem 80'erne (det Kedel.... årti) i en opstilling med elektronisk delefilter på mine JBL monitors. Det har den gjort fint fint - og det har været problemløst. En meget stabil forstærker, hvis man passer lidt på den.
Den var dyr som bare pokker i midten af 70'erne - og havde en prislap på ca. 16000,- i 1976..immervæk en slags penge for en studerende opvasker uden SU - så jeg måtte pænt vente til chancen bød sig senere. .

En 510M er efterfølgeren for den mægtige og meget sjældne model 500, som jeg også er heldig at have stående - endda i 2 eksemplarer.

Denne model 510M er, som sin forgænger, blæserkølet. Den vejer ca. 24 kg, - og kan levere 2 x 256 Watt 8 ohm i hele det hørbare frekvensområde. (20-20kHz) - og den er målt til 2 x 310W af pålidelig tekniker, som altså bestemt ikke er mig :lol: :lol: :lol: . Der er nogle få af den i DK - måske 2-3-4 stykker, men ikke mere end disse. Jeg kender til 2.

Her lidt facts: http://www.classic-audio.com/marantz/0510m.html

Her er den stående med lys i (blaffo)-metre, som jo var vigtige i de brølende 70'ere - men nok i virkeligheden ikke særligt brugbare, når det kom til stykket. men for enhver rask dreng sker der altså noget særligt med én, når man ser på metre - også selvom de er langsomt-reagerende.

Model 510M er lidt speciel idet der sidder en større effektmodstand i den, som bliver (for) varm, hvis man kører apparatet langsomt op på vario - derfor skal man, har jeg fået at vide af Arnborg (særdeles dygtig tekniker) smide en forbindelse over modstanden, så strømmen løber uden om effektmodstanden under opkørslen - og det gør jeg så - det kan i se på billederne.

Som et sidste kvæk fra mig om denne flotte sag - vil jeg lige henlede jeres opmærksomhed på dens udgang, der som nævnt er blæserkølet. Denne "køletunnel" er ca. den samme som senere ses på de store receivere 2385- 2500 og 2600 fra slut 70'erne og ca. 1980, blot med andre udgangstransistorer og print - men ideen bliver ligesom "født" her i denne model. Dog ses en lignende konstruktion på den tidligere model 500, men her er køletunnelen placeret på tværs i den 40 kilo tunge forstærker. (model 500) - ja, den står endda lige i baggrunden, så man kan se, hvad jeg omtaler.

Billeder: ( reflektioner i frontglasset ER blot reflektioner - glasset (klar plast) er helt ridsefrit. Og det er forstærkeren i øvrigt også.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf bjerager » lør 9. apr 2022 00:26

Altså uanset hvad, så kan det ikke have været et kedeligt årti med den forstærker....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. apr 2022 00:34

bjerager skrev:Altså uanset hvad, så kan det ikke have været et kedeligt årti med den forstærker....


...og det har du fuldstændig ret i :cool1: . Den var med til at redde mig kulturelt .... bl.a. med god gammel Genesis og Crosby Stills Nash & Young :thumbsup: :Gammel:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 9. apr 2022 07:24

Det er virkelig en fed forstærker, den der. I wish… :p

Det må være R3 som du kortskutter, hvilket giver god mening da opstarts kredsløbets funktion ikke arbejder som det skal ved langsom opstart på en vario. Men bliver den virkelig varm ved langsom opstart? Dens primære formål er at skåne trafo og brokobling for den store startstrøm til lytterne, når den tændes. Den strøm er vel kun til stede i begrænset omfang, når du bruger varioen langsomt.

A00075FD-ED84-4209-92DD-2CEA2507793D.jpeg


Det kan umiddelbart virke underligt at den “kun” har 2 x 10000uF til de 500+ Watt den kan levere :ide:
Fx. så har min Marantz 240 jo 2 x 12000 uF. Men det må jo være nok.

Den vil jeg meget gerne høre en dag :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas lør 9. apr 2022 10:17, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf NikonSP » lør 9. apr 2022 09:36

Ja, - det er absolut en forstærker to die fore . . .

Og 300 meter fra den ovenfor beskrevne står der endnu en, sammen med en Marantz Model 3800 forforstærker, som i adskillige år har været mit primære anlæg:


Marantz VU meter dials - 1.jpg


Jeg tænker, at det bliver det absolut sidste stykke hi-fi der forlader matrikel nummeret :shock: :lol:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster