KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 29. nov 2021 08:06

Elektronik skrev:Kan pæren som skal illuminere CD-4 være træt og "sølv" metalliseret i glasset?
Virker meget svag, sammenlignet med illuminationsstyrken for 4 CH?
PS: Lav et kort video, hvor man ser scopet arbejde med musikken. :OLO:

Tak for tippet. Jeg har selv tænkt på at lyset i CD-4 VU meteret er lidt svagt.
Kigger på det næste gang jeg har den åben og skyder også lige en video.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » man 29. nov 2021 10:05

Det er liiige før, man bliver en snas misundelig... :-D Til lykke med den, Kenneth, men pas på Pioneerbacillen :lol:
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » man 29. nov 2021 10:16

KenRas skrev:
Elektronik skrev:Kan pæren som skal illuminere CD-4 være træt og "sølv" metalliseret i glasset?
Virker meget svag, sammenlignet med illuminationsstyrken for 4 CH?
PS: Lav et kort video, hvor man ser scopet arbejde med musikken. :OLO:

Tak for tippet. Jeg har selv tænkt på at lyset i CD-4 VU meteret er lidt svagt.
Kigger på det næste gang jeg har den åben og skyder også lige en video.

Mvh Kenneth


Mener du det ude til højre, eller viser instrumentet - der mangler lys. Det ude til højre er vist ikke så let at skifte pærer i så vidt jeg husker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Elektronik » man 29. nov 2021 11:12

MaxJ skrev:
KenRas skrev:
Elektronik skrev:Kan pæren som skal illuminere CD-4 være træt og "sølv" metalliseret i glasset?
Virker meget svag, sammenlignet med illuminationsstyrken for 4 CH?
PS: Lav et kort video, hvor man ser scopet arbejde med musikken. :OLO:

Tak for tippet. Jeg har selv tænkt på at lyset i CD-4 VU meteret er lidt svagt.
Kigger på det næste gang jeg har den åben og skyder også lige en video.

Mvh Kenneth


Mener du det ude til højre, eller viser instrumentet - der mangler lys. Det ude til højre er vist ikke så let at skifte pærer i så vidt jeg husker.


Den del. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » man 29. nov 2021 11:34

Nååå, det er mere heldigt. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 30. jan 2022 16:31

Det var tid til det månedlige loppemarked-fix og efter et besøg hos et par af de lokale loppesteder, kom dette med hjem:

Et sæt Beovox S25 i palisander og i flot stand. Det mest usædvanlige ved dette sæt var at original emballage fulgte med. Serienummer på emballage matcher serienummer på højttalerne. Det har jeg aldrig været ude for før. Enheder ser også flotte ud.

De skal nok videre til en B&O entusiast der synes det er sjovt at have original emballagen. Men først skal de prøves af.

D5B76496-7386-47AA-B4A4-0BEBEBA92D5D.jpeg


Næste sted blev det til en ældre Akai kassettebåndoptager GXC-75D. Jeg har en svaghed for auto-reverse maskiner, så den måtte bare med hjem. Et test på stedet viste at den kan spille og spole, så den skal jeg nok få noget ud af.

3CC2F630-6F8A-4E55-8D76-532476A6FD75.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 29. mar 2022 21:11

Så skete der lidt her på parcellen igen.

Jeg er i dag blevet den lykkelige ejer af en Sansui AU-9900 i meget fin kosmetisk stand :OLO: :OLO:
Det er en forstærker som jeg længe gerne har villet få fingre i.

Sælger var min tidligere chef som fortæller at den primært har stået til pynt og kun været tændt få gange indenfor de seneste 5-6 år. Den skal have renset potmetre og omskiftere og så vil jeg overveje om ikke den skal have en komplet re-capping af alle lytter. Det afhænger lidt af om hvordan den holder sine specifikationer. Vi får se.

35DEC730-6369-4235-92C1-1795B8C776CC.jpeg


Nu skal den startes stille og roligt op og så tager jeg den derfra. Får den den store tur, så laver jeg en tråd om projektet.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf bjerager » tirs 29. mar 2022 21:29

Øj, den er lækker. Tillykke med den.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Sorenki » tirs 29. mar 2022 21:31

Stort tillykke med den utroligt flotte forstærker!
Dét er en af de få sansui jeg gerne ville eje!
den udstråler jo perfekt balance mellem totalt overflod og rå stil.

Glæder mig til at følge med I hvad den udsættes for, den er ihvertfald kommet i kyndige hænder.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » tirs 29. mar 2022 21:37

Kæmpe stort tillykke med den forsinkede fødselsdagsgave.

Det er jo en på alle måder skøøøøn forstærker. Der er både til gården og gaden.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 4. maj 2022 22:11

For et par uger siden skrev Fensten:

Fensten skrev:Måske kan én af jer bringe denne fine Gerrard 401 spiller tilbage.

https://www.dba.dk/pladespiller-garrard ... re_listing

Mvh.

Fensten


Det var så mig der fik reddet dette ladefund hjem og i går blev den så hentet i Augustenborg i forbindelse med et kundebesøg i Nordborg.

GARRARD 401 til en meget, for mig, favorabel pris :OLO: :OLO: :OLO:

SME plinten var næsten rådnet væk, så den var kasseret og SME3012 armen manglede dele, var ifølge sælger ikke pæn med ir og pletter og så var den for dyr. Så det er kun selve værket jeg har fået.

Som billederne viser er den ret medtaget på toppen, men super flot på undersiden. Mellemhjul er i flot stand, alting virker og den kører lydløst. Når man slukker den på 33, kører den omkring et minut før den holder stille. Så det tegner lovende :thumbsup:

Planen er at den SME3009-II Non-improved arm jeg havde tiltænkt min TD-124 skal bruges her. Lige her og nu er jeg ikke til en 12” arm og den nødvendige væg-til-væg plint som der kræves til sådan en. Min MC20 + T20 kan så komme i spil her.

Realistisk set kommer jeg nok ikke i gang før til efteråret (siger min ellers meget forstående kone) men I skal da ikke snydes for et par billeder.

33B4308D-1CBE-425B-82AD-BDEE0E3918B0.jpeg


F00C78CA-F21A-4949-94CF-2B32CB6F8653.jpeg


0C6A6635-C314-4B27-9981-F6C4FE030E9F.jpeg


1D57248E-E33A-4FC0-8F34-8088A501FD94.jpeg


789F224D-76CE-4FC2-A312-D3A4101F0D78.jpeg


3ABFD310-E078-4773-B0BA-75CAFB7879E6.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » ons 4. maj 2022 23:37

Ha- så var det dig, der "løb" med den :thumbsup: . Det er nu godt at vide, at du fik den da den nok skal komme til ære og værdighed igen - efter en nok lettere "overhaul" af de øvre regioner/toplade.

Det er en stor opgave - selvfølgelig alt efter, hvor grundigt du vil gå til værks. Toppladen i sig selv (det mørke stykke) skulle vel være relativt lige til at gå til, men alustykket med beskriftningen er svær, da beskriftningen helst ikke skulle forsvinde. Dette fandt jeg en løsning på på den Thorens td126, som jeg i sin tid fik tildelt i molæestreret stand - se billeder. Jeg valgte ganske enkelt bare at gøre det rent og lade det være, som det var.

Et kæmpearbejde + lidt held gjorde, at den i dag er fuldt funktionsdygtig. Undervejs fik den dog en ny venstre del af toppen -(det hvide stykke) - da den gamle del var blevet savet over... :shock: :shock: :shock:

Mit betjeningspanel er irret alu, som det ikke har været muligt for mig at gøre noget ved. Jeg har besluttet, at det er en del af det nuværende udseende og det er egentlig pænt nok...som det er, synes jeg.

Se gerne mine billeder af den pgl. td126 fra modtagelse til nuværende stand. Din Garrard kan blive endnu pænere - er jeg sikker på.

Vh
Frdddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » tors 5. maj 2022 07:50

Aluminium kan ikke irre, det er kun kobber der gør det. :lol:
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Captain Phoenix » tors 5. maj 2022 09:33

MaxJ skrev:Aluminium kan ikke irre, det er kun kobber der gør det. :lol:

Teknisk set har du ret i din korrektion.
Der er nok tale om en form for oxidering eller evt. galvanisk tæring.

Og det kan være slemt nok - jeg havde et par B&O trompetfødder, hvor overfladen var angrebet.
Prøvede at få dem glasblæst og derefter sandblæst, men det blev ikke rigtig godt. Dels kunne man stadig se, at der var sket noget med metaloverfladen - og dels var B&O's "slibning"/mønsteret i de oprindelig fødder væk...
Bøvlet...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » tors 5. maj 2022 09:37

Captain Phoenix skrev:
MaxJ skrev:Aluminium kan ikke irre, det er kun kobber der gør det. :lol:

Teknisk set har du ret i din korrektion.
Der er nok tale om en form for oxidering eller evt. galvanisk tæring.

Og det kan være slemt nok - jeg havde et par B&O trompetfødder, hvor overfladen var angrebet.
Prøvede at få dem glasblæst og derefter sandblæst, men det blev ikke rigtig godt. Dels kunne man stadig se, at der var sket noget med metaloverfladen - og dels var B&O's "slibning"/mønsteret i de oprindelig fødder væk...
Bøvlet...


Det hedder tæring, det er metallet der tæres af luftens ilt. Lærte det for snart 50 år siden.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster