KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » tors 5. maj 2022 10:51

Jeg fik lavet et nyt 'alustykke' her i Aberdeen hos en professionel skiltemaler/værksted. Det var graveret og ikk silketrykt. Et halvt års tid senere blev jeg kontaktet af nogle folk i England, som pænt spurgte hvor og hvordan jeg havde gjort det og bad om lov til at bruge 'mit' værksted til at lave reproduktioner af stykket. Dem solgte de efterfølgende på eBay, men jeg har ikke set dem tilbudt i et par år.

Hvis det bliver aktuelt kan jeg kontakte dem igen for at se om de stadig har skabelonen.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ralphandersen » tors 5. maj 2022 11:25

Alt efter his067's løsnings pris er dette også en mulighed:
https://www.classichifi-shop.co.uk/prod ... th-insert/
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 5. maj 2022 12:19

ralphandersen skrev:Alt efter his067's løsnings pris er dette også en mulighed:
https://www.classichifi-shop.co.uk/prod ... th-insert/

Den side fandt jeg også tidligere i dag, så man kan få de fleste dele hvis der er behov :thumbsup:

Det største arbejde ligger nok i selve alurammen. Umiddelbart er det vist mest afskalning af malingen og ikke nogen egentlig tæring. Men vi får se når jeg tager fat på den.

Gummimåtten på pladetallerken er ret hård i det og ikke synderlig fleksibel. Jeg tror ikke at rubber conditioner kan gøre det alene. Vil en tur i næsten kogende vand til at starte med ikke kunne bløde gummiet lidt op?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KlausM » tors 5. maj 2022 12:55

KenRas skrev:Gummimåtten på pladetallerken er ret hård i det og ikke synderlig fleksibel. Jeg tror ikke at rubber conditioner kan gøre det alene. Vil en tur i næsten kogende vand til at starte med ikke kunne bløde gummiet lidt op?
Mvh Kenneth

Jeg ville prøve med ren silicone (det er jo også det, der er i rubber conditioner, bare emulgeret med vand). Sådan en flaske silicone til gummilisterne på bilen er også meget billigere, smør et tykt lag på begge sider af måtten, og læg det hele ned i en plastikpose.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 8. jun 2022 21:14

Jeg har for længe siden besluttet mig for ikke at samle på B&O :(

Dels har jeg ikke plads og dels må man sætte grænsen et sted. Men ingen regel uden undtagelser.
Jeg har jo både Beovox S25, S30, S45-2, M150 og et 1. gen sæt 5000. Og min mors Beocenter 9300.

Og så selvfølgelig min Beogram 3000/TD124.

Men jeg har dog i et stykke tid været varm på at finde et sæt Beolab/Beomaster 5000, så man kunne samle hele det ikoniske sæt der mig bekendt var det første Jacob Jensen design. Og i fredags var jeg heldig på Lauritz med hammerslag betydeligt lavere end man normalt ser. Med i lottet var desuden en Beocord 2000 og et flot sæt Type S højttalere. Her er det lige efter afhentning i lørdags:

0E0C39DB-A717-40F3-92F6-7E09E532AA96.jpeg

I dag blev forstærkeren renset med trykluft, fronten afmonteret og volume potmeter renset da det gik lidt stramt.
Derefter blev den forsigtigt kørt op til 180V på variotrafoen og der var hul igennem fra min tonegenerator til de tilsluttede S45 højttalere. Alle indgange ser ud til at virke fint, dog spiller den lidt lavere i venstre kanal.

Kosmetisk ser det generelt godt ud, med de forventede brugsspor, så det skal blive sjovt at komme igang med.
Indvendig er forstærkeren ret pæn, som det kan ses på billederne. Tuneren er ikke testet endnu, men den er også fin indvendig. Højttalerne er testet og spiller som forventet.

1EF42F51-286D-4C7B-A328-B9F0C476C292.jpeg


CE24D1F8-185D-4ABF-8BD6-012560E0BF0B.jpeg


160282CB-86A1-49A8-9246-50FABC1E268D.jpeg


Det hele ryger dog nok på hylden lige nu, da der er andre (hus og have) projekter der presser sig på.

Gode råd omkring hvad man typisk bør gøre med sådan et sæt for at få det i topform, modtages gerne :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » ons 8. jun 2022 22:20

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ST-lab » ons 8. jun 2022 23:51

Det kan se nogenlunde således ud, når du er færdig...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 23. aug 2022 21:40

Så lykkedes det endelig at finde en af de receivere der stod på ønskelisten, Sansui Eight :OLO:
Handlen kom i stand som en byttehandel med et måleinstrument jeg alligevel ikke brugte.

Det er en “Eight” og ikke en “Eight Deluxe”, så den har quasi-complimentær udgangstrin, som det var almindeligt i begyndelsen af 70’erne. Da 8D kom i 1972 havde den rigtigt complimentært udgangstrin.

Som jeg har kunnet læse mig til, så var sidste måned de lavede “Eight” Februar 1972. Derefter var der en pause i produktionen i Marts 72, inden de begyndte på “Eight Deluxe” i April 72.

Fra serienummer kan man udlede en datokode og denne her er produceret i Februar 72, så altså en af de allersidste.
På det tidspunkt havde produktionen gennemgået flere ændringer, blandt andet fik den monteret højttaler relæ i de sidste par måneder, inden 8D kom på markedet. Så min har også relæ i udgangen :thumbsup:

D752A2FE-47A6-4A71-852C-54FA14EC614B.jpeg

Den ser rimelig anstændig ud, med de typiske brugsspor som man nu kan forvente efter 50+ år. Den spiller og den spiller godt, men skulle have en grundig gang omskifter motion før der var hul igennem. Der mangler noget lys i metre, men den har potientialet til at blive rigtig flot. Den bliver et efterår/vinter projekt som jeg nok skal lave en tråd om når jeg går i gang. Lige nu er der nogle andre projekter der har stået alt for længe hen over sommeren. Dem skal jeg have afsluttet først.

Det bliver en god vinter, Beolab 5000, Beomaster 5000, Garrard 401 og nu Sansui 8 står og venter :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. aug 2022 21:45

Ja- så kom den "hjem til Far" - den er fin fin! Fuldstændig vintage-klassisk :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » tirs 23. aug 2022 22:20

Skøn reciever. Så nåede du det før mig :)

Tillykke med den :thumbsup:


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf kbekke » tirs 23. aug 2022 23:04

KenRas skrev:
Det bliver en god vinter, Beolab 5000, Beomaster 5000, Garrard 401 og nu Sansui 8 står og venter :Thumpsup:

Mvh Kenneth


Og jeg er sikker på, at vi er en del, der glæder os til at følge de projekter.

Dine restaureringstråde er jo skoleeksempler. Ikke bare på hvordan det skal gøres i værkstedet, men også hvordan man formidler det, så det både er interessant og lærerigt. Det er med til at holde liv i vores forum, så tak for det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: KenRas’ vintage udstyr - Luxman L-10

Indlægaf KenRas » lør 3. sep 2022 22:34

I det sene forår var jeg heldig at få en Luxman L-10 forstærker foræret. Den kom fra en af AnalogBo's kunder som var træt af at få den repareret (2 gange indenfor de sidste 3-4 år). Uden at kende den, svarede jeg "Ja Tak" på AnalogBo's indlæg. Denne gang skulle der være problemer med støj og niveauet i den ene kanal, lige en udfordring for mig :p
Vel ankommet til parcellen her, blev den kørt op på min vario og den spillede uden problemer. Og det er den bare blevet ved med :thumbsup:

IMG_3214.JPG

Der er gennem tiden blevet skiftet lidt lytter i strømforsyningen, så det var en blanding af de originale og nogle uoriginale lytter der sad i den.

En god ting jeg gjorde inden jeg gik i gang med den var at google lidt om den og her fandt jeg en interessant side af den Hollandske Luxman ekspert Hans Hilberink om service af Luxman L-10.
https://www.hilberink.nl/codehans/luxman23.htm
Her er et væld af guldkorn, blandt andet info om at de store lytter holder deres fulde spænding i ugevis uden at aflade. Det har jeg aldrig set før. Derfor skal man inden man arbejder på den huske at aflade lytterne fuldstændigt, ellers risikerer man at skade både sig selv og ikke mindst de næsten uerstattelige Sanken transistorer i udgangen. De er i følge Hilberink nøglen til forstærkerens lyd signatur. I denne forstærker er de heldigvis helt originale.

IMG_3215.JPG

Forstærkeren var berygtet for nogle dårlige hybrid kredse i udgangstrinnet, men de er heldigvis også skiftet i denne her.

IMG_3216.JPG

Nå, da der var en del gammel lim omkring lytter i PS og udgang, samt det faktum at de var begyndt at skrante, så besluttede jeg at lave en "recapping" af alle lytter, på nær de 4 store hovedlytter.

IMG_3217.JPG

Først blev power supply printet loddet helt ud, alle lytter blev afmonteret, printet blev grundigt renset og nye lytter blev monteret. Et par steder blev de opgraderet i kapasitet, da jeg ikke havde alle de korrekte hjemme i den rigtige spænding. Typisk gik jeg også lidt op i spænding i forhold til de originale. Her er PS monteret igen:

IMG_3218.JPG

Omskiftere og potmetre blev renset, den snavsede forplade blev afmonteret og vasket og hele forstærkeren gjort rimelig pænt ren med trykluft, blå ruderens og piberensere. Nu står den temmelig flot med kun få kosmetiske issues.

I dag blev den endelig installeret i musikstuen til en ordentlig lyttetest og spændt for mine HD-880 højttalere så er det bare en forstærker der kan give både min Sansui Au-9900 og Marantz 3300/240 combo kamp til stregen.
Den har en fantastisk mellemtone og diskant, samt en stram og fast bund.

IMG_3221.JPG

Så det er ikke uden grund at Hilberink betegner den som en af de allerbedste forstærkere som Luxman har lavet. Det er helt klart en keeper :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » lør 3. sep 2022 22:43

Den er sgu ret flot. Tillykke med den.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf JMP » søn 4. sep 2022 00:05

Det er fantastisk at se hvor godt det kan blive når folk med interesse og det rette håndelag og omhu. Tillykke med den ,det er en fryd at se
JMP
 
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. sep 2022 01:16

jeg hyler med i koret her fra "Ulveland" -

Det er simpelthen skønt at erfare, hvordan det kan/bør gøres og dermed giver en fin Luxman mange flere år på tælleren end den måske ellers ville have fået. At du så også deler det uegennyttigt her med resten af flokken er da bare bonus!

Skidegodt! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster