Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » tirs 19. jul 2022 09:02

Fredmarantz skrev:
JMP skrev:Utroligt godt arbejde :cool1: Hvad måler du kondensatorer med?


Det ved jeg ikke endnu - men jeg har planer om at købe noget, som man kan måle kondensatorer med- fx denneher:

Atlas ESR70+ :

https://dk.rs-online.com/web/p/lcr-metre/6858791

Er denne her "the shit"??

Jeg tilføjer lige, at det med at måle kondensatorer vel ikke bør begrænses til at måle deres kapacitet i uF fx - men jeg har læst på dette herlige forum, at man bør gå op i den indre modstand - er der mere?
Har jeg taget fejl - eller er der andre parametre, som man bør måle på end de nævnte - og ER ovenstående lille handy instrument et ok redskab til disse målinger? - eller det lidt en "poppet" ting? Eller kan der evt. henvises til noget, som er bedre, men stadig til at betale?

Vh
Freddy


Det er et udmærket instrument, men det kan ikke måle under 1 µF. Det skal du lige være klar over.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf ST-lab » tirs 19. jul 2022 12:32

Jeg har sådan en: https://www.ebay.com/itm/384184997403?h ... Swi2BgrJyV

Den tester stort set alt og finder selv ud af hvad der er forbundet til den. Om den er god? Ja, det synes jeg, specielt til de 150 kr. jeg gav for den.

Se i øvrigt her, hvor den over-ivrige australier Dave fra EEV-blog tester en noget billigere version (7$) https://www.youtube.com/watch?v=7Br3L1B ... el=EEVblog
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fensten » tirs 19. jul 2022 13:18

Skulle der være et par stykker som er interesserede i et samkøb af ovenstående, deltager jeg gerne (ST-lab)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf ralphandersen » tirs 19. jul 2022 13:48

ST-lab skrev:Jeg har sådan en: https://www.ebay.com/itm/384184997403?h ... Swi2BgrJyV

Den tester stort set alt og finder selv ud af hvad der er forbundet til den. Om den er god? Ja, det synes jeg, specielt til de 150 kr. jeg gav for den.

Se i øvrigt her, hvor den over-ivrige australier Dave fra EEV-blog tester en noget billigere version () https://www.youtube.com/watch?v=7Br3L1B ... el=EEVblog



Jeg købte sådan en universeltester for at måle spoler til et delefilter, men det kunne jeg ikke få til at virke så jeg købte denne i stedet: https://eleshop.eu/uni-t-ut603-lcmeter.html og den virker.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf hificlassic » tirs 19. jul 2022 20:43

Jeg gad også godt kunne måle spoler og har længe savnet et apparat til det
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 20:58

Tak for de mange gode bud :thumbsup:

Bare lige for at være sikker på,. at vi alle skriver om det samme - så mener jeg, at jeg mangler et instrument, som kan måle de parametre, som kan være relevante for at kunne bedømme, om en kondensator er velfungerende eller ej - udover at kunne måle kapacitansen.

Jeg er ikke sikker på, at det "kun" drejer sig om at kunne måle uF - det har jeg allerede et udmærket multimeter, som kan gøre -

Det er mere det med indre modstand (ESR?) og sådan noget. noget, som tidligere har været skrevet om løst her og der, men som jeg i hvert tilfælde ikke har fanget hele pointen i. Dertil skal man i hvert tilfælde bruge noget andet end mit ellers udmærkede multimeter, som også kan måle nF - og pF.

så er det vel et "ESR...eller LCR- meter" og sådan noget, som skal i sving - ikke? - og hvordan fortolker man så sine måleresultater, når man kommer dertil?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » tirs 19. jul 2022 21:19

Det jeg henviste til kan måle ESR, men som sagt ikke under 1 µF. Det har nu aldrig været et problem for mig, jeg har flere der kun måler kapitans under 1 µF men ikke ESR.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fensten » tirs 19. jul 2022 23:05

Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 23:50

Fensten skrev:Til info

https://youtu.be/38k2SA91bYM


ved 2:55: "Again a zero-ohm capacator, so a really good capacitor" . Han ved måske noget jeg ikke ved, nemlig, at når denne kondensator viser 0 ohm (er det så ESR?), så er den god.

Det strider lidt mod indholdet i denne video, hvor det synes at være afhængigt af kapacitansen og voltagen, hvad modstanden bør være (han har et mystisk skema omkring 2:15):

https://www.youtube.com/watch?v=o6kPLx2AmFo

det kunne jo være lidt fedt at være sikker på, at man kunne bruge det, som man køber. Det instrument, som du linker til, Fensten, synes at være et instrument, hvor man skal teste en udloddet kondensator, som man skal stoppe i nogle huller. Fint nok - men det meter ,som jeg linkede til længere oppe, ledsagedes af en (reklametekst?)-tekst, hvor der stod, at man med dette kunne måle capacitorer, mens det sidder i kredsløb.

https://dk.rs-online.com/web/p/lcr-metre/6858791

Der står bl.a.:

"
• Opløsning ned til 0,01 ohm
• Analyserer ved industristandarden på 100 kHz
• Kan foretage in-circuit test
• Polaritetsfri, tilslut begge veje
• ESR-område 0,00 til 40 ohm
• Beskyttet mod kraftigt opladede kondensatorer
• Følere med forgyldte krokodillenæb med 4-tråds Kelvin-konnektorer
• ESR70 har en speciel lydfunktion til at lette hurtig måling
• Automatisk analysestart, når du anvender sonderne.
• Automatisk kondensatorafladning med kontrolleret afladningsfunktion.
• ESR (og lav DC-modstand) måling (selv in-circuit).
• Nemt at tilslutte andre følere, som fås som ekstraudstyr.
"

De felter, som jeg finder interessante er markeret med blåt....

Så hvis man skal kunne vurdere, hvorvidt en kondensator er brugbar, så skal man vel kunne noget elektronikteori/viden om, hvad man skal kigge efter på kondensatoren - udover hvilken kapacitans kondensatoren har - og ikke mindst vide, hvad man skal fortolke sine aflæsninger, når det kommer til ESR....


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf ST-lab » ons 20. jul 2022 01:07

Fredmarantz skrev:
Fensten skrev:Til info

https://youtu.be/38k2SA91bYM


ved 2:55: "Again a zero-ohm capacator, so a really good capacitor" . Han ved måske noget jeg ikke ved, nemlig, at når denne kondensator viser 0 ohm (er det så ESR?), så er den god.

Det strider lidt mod indholdet i denne video, hvor det synes at være afhængigt af kapacitansen og voltagen, hvad modstanden bør være (han har et mystisk skema omkring 2:15):

Vh
Freddy


Ja, der er sammenhæng mellem kapacitans og spænding. Jo højere kapacitans/spænding, des lavere ESR. Jeg bruger en af de mange tabeller man kan finde på nettet: http://www.solidpost.com/doku.php?id=el ... _esr_table

I øvrigt har jeg IKKE problemer med at måle spoler på mit lille kinøjserinstrument - i hvert fald ikke spoler i strømforsyning eller MF. En anden brugbar feature, er at den kan teste fjernbetjeninger.

Men hvis du gerne vil have den der kan måle in-circuit, så må du jo prøve det. Jeg ville ikke stole på målingen.

I rest my case.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » ons 20. jul 2022 02:24

Jeg har endnu ikke bestemt mig for den, men undersøger stadig tingene. Jeg har vel ret i at de parametre, der er værd at undersøge er capacitans og ESR (ESR i relation til capacitans og spænding)? - dette kan man finde i skemaer rundt omkring - og tak for linket til skema, ST-lab :thumbsup:

Ja- jeg har foreløbig låst det varmesøgende missil fast på ESR70 fra Atlas, men jeg kan afbryde, hvis jeg kommer på andre tanker...

Jeg fandt en test af ESR70 på Youtube, som i mine øjne synes at være ret pålidelig - den er her:

https://www.youtube.com/watch?v=LZ49GCnf0V4

lidt kan man da lære af det....

Er der forresten nogle her, som ved noget om, hvad forskellen på et LCR-meter og et ESR-meter er? - og hvad af dette har jeg som glad amatør, der pudser lidt Marantz'er en gang i mellem, brug for?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » ons 20. jul 2022 09:01

ESR metre er beregnet til kun at måle, ja, ESR. Kan de også måle Capasitet, er det vel en bonus.
LCR metre, ja de måler L = induktivitet/spoler, C = Capasitet/kondensatorer og R = Reaktans/modstande.

Jeg klarer mig med en af de kinesiske multitestere, bygget på en mikrokontroler, mit multimeter og den EVB ESR tester, som vi har haft drøftet før, i denne tråd.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » ons 20. jul 2022 09:23

Tonni skrev:ESR metre er beregnet til kun at måle, ja, ESR. Kan de også måle Capasitet, er det vel en bonus.
LCR metre, ja de måler L = induktivitet/spoler, C = Capasitet/kondensatorer og R = Reaktans/modstande.

Jeg klarer mig med en af de kinesiske multitestere, bygget på en mikrokontroler, mit multimeter og den EVB ESR tester, som vi har haft drøftet før, i denne tråd.


ESR meter kan vel altid måle kapacitet, uden at kende den er ESR ikke brugbar.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tors 21. jul 2022 01:34

Tonni skrev:ESR metre er beregnet til kun at måle, ja, ESR. Kan de også måle Capasitet, er det vel en bonus.
LCR metre, ja de måler L = induktivitet/spoler, C = Capasitet/kondensatorer og R = Reaktans/modstande.

Jeg klarer mig med en af de kinesiske multitestere, bygget på en mikrokontroler, mit multimeter og den EVB ESR tester, som vi har haft drøftet før, i denne tråd.


yes - Tonni!

så kom der lidt klarhed over land. Jeg havde i øvrigt fuldstændig glemt den tråd, som du linker til. snakken her kom bare i gang selv - måske hjulpet på vej af JMP's spørgsmål, om, hvordan jeg testede kondensatorer.

Den tråd, som du linker til, Tonni, indholder en del "overlap" med denne tråd og den er i øvrigt meget lærerig. Jeg graver mig lige ned i den - og denne gang ender det helt sikekrt med et køb. Jeg havde også glemt dit fikse ESR-meter fra EVB. :oops:

Inden jeg køber ét eller andet, så giver jeg lige lyd fra mig til dig, Fensten, så vi evt. lige kan drøfte et eventuelt samkøb...

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » tors 21. jul 2022 01:41

MaxJ skrev:
Tonni skrev:ESR metre er beregnet til kun at måle, ja, ESR. Kan de også måle Capasitet, er det vel en bonus.
LCR metre, ja de måler L = induktivitet/spoler, C = Capasitet/kondensatorer og R = Reaktans/modstande.

Jeg klarer mig med en af de kinesiske multitestere, bygget på en mikrokontroler, mit multimeter og den EVB ESR tester, som vi har haft drøftet før, i denne tråd.


ESR meter kan vel altid måle kapacitet, uden at kende den er ESR ikke brugbar.

Rigtigt at man skal have et capasitets meter også. Men et ESR meter er jo reelt et ac milliohmmeter.

Og Freddy. Jeg er kun glad, for at have hjulpet lidt igen... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster