KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » søn 15. jan 2023 20:52

Du skal nok give dem noget mere tid, dels skal kondensatorerne spilles til og hvis højtalerne har stået stille længe så skal enhederne også lige i gang igen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 15. jan 2023 21:16

MaxJ skrev:Du skal nok give dem noget mere tid, dels skal kondensatorerne spilles til og hvis højtalerne har stået stille længe så skal enhederne også lige i gang igen.

Tak for hint :thumbsup:

Det er første gang jeg skifter kondensatorer i højttalere, så….
Jeg har et sæt Beovox M150 der venter på samme omgang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » søn 15. jan 2023 23:38

KenRas skrev:
MaxJ skrev:Du skal nok give dem noget mere tid, dels skal kondensatorerne spilles til og hvis højtalerne har stået stille længe så skal enhederne også lige i gang igen.

Tak for hint :thumbsup:

Det er første gang jeg skifter kondensatorer i højttalere, så….
Jeg har et sæt Beovox M150 der venter på samme omgang.


Har selv prøvet det, de kom til at lyde r*v kedelige de første par timer, derefter åbnede de op.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 1. jun 2023 21:38

Længe siden jeg har postet noget i denne tråd, nok fordi det ikke er så meget nyt der kommer ind i samlingen.
Jeg tænker det er fordi man efterhånden er meget godt tilfreds med det har fået samlet sammen :p

Nå men her i forgårs dukkede der et Luxman sæt op på dba, som var for fristende. Tak til 2-mas for hint :thumbsup:

Jeg blev, som allerede omtalt andetsteds, den heldige blandt mange bejlere til at købe dette smukke Luxman L-80V og T-88V sæt. Og det er glad for. Især denne serie er noget jeg husker fra min ungdom som værende mega lækkert rent visuelt. Jeg har gennem de senere år gentagne gange sagt til mig selv at der ikke også er plads til at samle Luxman, men nu kunne jeg ikke lade være. Der landede jo også en lækker L-10 her sidste år, så man var jo allerede smittet.

Nu er sættet blevet undersøgt, omskiftere og potmetre renset, fronter har været afmonteret og vasket, så nu står sættet knivskarpt og er lige blevet sat op i musikstuen.

Og det skuffer ikke :OLO:

På den længere bane tænker jeg recapping af power supply og effekt del. Desuden skal tuneren have en ny skalapære og der er også et problem med center tuning metret.

Her er lige et par billeder efter rengøring og rens:

IMG_3920.jpeg


IMG_3921.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » fre 5. apr 2024 01:17

En spændende opgave jeg ikke kunne sige nej til, landede for et par uger siden i værkstedet.

Nemlig en Marantz SQA-2B quadrofoni decoder, til dekodning af SQ formatet, som var det ene af de 3 dominerende quad formater fra 70'erne. SQA-2B repræsenterer den sidste generation SQ dekoder fra Marantz, med et Motorola chipset der skulle øge kanal separationen i forhold til de tidligere dekodere.

image051.png

Denne her tilhører et andet forummedlem og er købt på eBay, desværre var der ingen signal ud af højre front højttaler og venstre bag højttaler. Så jeg tilbød at kigge på den, da jeg har nogle Rohde & Schwarz Oscilloskoper med de fornødne features til at analysere problemet og teste efterfølgende.

image050.png

Problemet viste sig at være flere defekte små lytter med både manglende kapacitet og DC læk. Dekoderen er meget kompakt og ret bøvlet at måle i, men det lykkedes i sidste ende at komme i mål. Problemet lå i flere Sanyo elektrolytter der sidder omkring dekoderens 4 udgangs buffer forstærkere, så i alt 10 små lytter blev skiftet. De fleste præventivt nu jeg var i gang.

ADVARSEL: det følgende bliver temmelig nørdet og kræver nok noget teknisk forståelse for at følge med :QQS:

En SQ dekoder (men også Sansui's QS dekoder) udleder signalerne til de 2 bag højttalere, ved a måle faseforskellen mellem de 2 input (front) signaler. Dette fasedrej varieres op til +/-90 grader og detekteres af dekoderen.

Via AUX indgangens Left og Right blev der nu tilført to signaler, der i henhold til skemaet herunder blev sat op med den specificerede fase forskel. Derefter blev signalerne på de 4 udgange målt og vurderet. Der er 6 forskellige tests der skal udføres.

Test plan.PNG

Her følger målingerne i samme rækkefølge de er angivet i skemaet:

image057.png


image052.png


image055.png


image053.png


image056.png


image054.png


Jeg håber ovenstående var bare lidt forståeligt og giver mening for de fleste... :!:

Så alt i alt ligner det en vellykket reparation, ud fra hvad jeg kan måle mig til. Dekoderen performer godt med god margin til specifikationerne. Bliver spændende hvordan den lyder...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf dfms » fre 5. apr 2024 07:07

Fin forklaring, os med Vintage Surround Dekoder er helt med :p :thumbsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 16. apr 2024 00:10

Så fik jeg endelig taget mig sammen og fik monteret den AS-212 arm jeg havde liggende, på min Beogram 3000 / TD-124. Pt er armen monteret med en Shure V15-III pickup, men mon ikke jeg finder en bedre en snart…?

Der er lige en udfordring med armliften der skal løses…

Den ser godt ud den arm på en TD-124, ikke mindst takket være det flotte armboard fra ferr31 :thumbsup:

Jeg har bibeholdt det oprindelige DIN kabel til forstærkeren, som så kører via en DIN-til-RCA adapter til forstærkeren. Og der er ikke skyggen af brum i opstillingen. Det spiller bare…

IMG_4573.jpeg

Og der er stadig plads til det originale støv cover, uden at ramme armen :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » ons 17. apr 2024 13:07

Hvor er den 124'er smuk, med ferr's armboard, og AS212.
Den arm bliver du glad for, du har fået på.
Har du lagt o-ringe, mellem skruerne og armboardet?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » ons 17. apr 2024 13:47

Jeg må også stemme i. Det var en smuk rillefræser før og den er bestemt ikke blevet ringere nu.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 17. apr 2024 15:11

Tonni skrev:Hvor er den 124'er smuk, med ferr's armboard, og AS212.
Den arm bliver du glad for, du har fået på.
Har du lagt o-ringe, mellem skruerne og armboardet?

Jeps :thumbsup:
Der er o-ringe både på over- og undersiden af armboard.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster