Fensten’s vintage hi-fi

Vis os dit grej

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » tors 1. jun 2023 07:07

Hej Kbekke,

Hvordan holder den op mod Fisher’en? Den er hurtigere, luftigere, mere transperant og med større seperation. Mere audiofil uden at miste det dynamisk musikalske. Den lyder på helt almindeligt dansk rigtigt godt.


Mvh.


Fensten
Senest rettet af Fensten tors 1. jun 2023 11:19, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » tors 1. jun 2023 08:02

Skønt. Der er måske også bedre "jern" i LEAK'en. Jeg har læst mig til, at der skulle være to udgaver: En tidlig (før-1961) med 49% feedback i UL-koblingen og en senere med 25%. Det kunne være sjovt at finde ud af, hvilken der er tale om. Men jeg ved ikke om der er serie-numre eller andet på LEAK-forstærkere, man kan gå efter.

Nu er forstærkeren jo modificeret, så bare for at være HELT sikker, spørger jeg lige ind til 3w-smeltesikringen?

Du er selvfølgelig opmærksom på det. Men en ristet power-transformer ville ikke være til at bære :QQS:

Happy listening!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf severinhifi » tors 1. jun 2023 09:48

Hej fensten. Tak for handlen og det glæder mig du er blevet glad for sættet. :) Den passive linje del som det jo korrekt hedder synes jeg personligt bare passer rigtig fint ind.. måske du kan være heldig og finde en udtjent varioslobe og bygge den over i? Så er der da vintage mod for alle pengene! jeg må forbi til et lyt en dag
severinhifi
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2022
Lokalitet: Fredericia

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf 2-mas » tors 1. jun 2023 10:57

Hej Jan

Fede setups du har. Den x-100 gad jeg også godt prøve.
Så tidligere du skrev om Klipsch LaScala. Er den interesse der stadig? ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » tors 1. jun 2023 11:51

severinhifi skrev:Hej fensten. Tak for handlen og det glæder mig du er blevet glad for sættet. :) Den passive linje del som det jo korrekt hedder synes jeg personligt bare passer rigtig fint ind.. måske du kan være heldig og finde en udtjent varioslobe og bygge den over i? Så er der da vintage mod for alle pengene! jeg må forbi til et lyt en dag



Det er faktisk ikke nogen dum tanke.

Alternativt kan man lave et nyt chassis til den passive linie i champagne med klassiske forcromede vippekontakter og en flot bakelit volumenknap.

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » tors 1. jun 2023 11:53

2-mas skrev:Hej Jan

Fede setups du har. Den x-100 gad jeg også godt prøve.
Så tidligere du skrev om Klipsch LaScala. Er den interesse der stadig? ;)


Du skal være velkommen til et Fisher lyt.

Jo da, på sigt er det en af de højtalere, der gerne må prøves af.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf 2-mas » tors 1. jun 2023 12:36

Fensten skrev:
2-mas skrev:Hej Jan

Fede setups du har. Den x-100 gad jeg også godt prøve.
Så tidligere du skrev om Klipsch LaScala. Er den interesse der stadig? ;)


Du skal være velkommen til et Fisher lyt.

Jo da, på sigt er det en af de højtalere, der gerne må prøves af.


Mvh.


Fensten


Tak for det Jan. Du er også velkommen her, hvis du vil høre Klipsch ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » tors 1. jun 2023 22:10

kbekke skrev:Skønt. Der er måske også bedre "jern" i LEAK'en. Jeg har læst mig til, at der skulle være to udgaver: En tidlig (før-1961) med 49% feedback i UL-koblingen og en senere med 25%. Det kunne være sjovt at finde ud af, hvilken der er tale om. Men jeg ved ikke om der er serie-numre eller andet på LEAK-forstærkere, man kan gå efter.

Nu er forstærkeren jo modificeret, så bare for at være HELT sikker, spørger jeg lige ind til 3w-smeltesikringen?

Du er selvfølgelig opmærksom på det. Men en ristet power-transformer ville ikke være til at bære :QQS:

Happy listening!



Måske kan Severin Hifi løfte sløret for både Ul kobling og 3w-smeltesikring?


Jeg har ikke været under skørterne på forstærkeren. Dog skulle mod’sne være lavet af Audio Consult. Så jeg jeg tænker og håber at forstærkeren er driftsikker.

Det virker den i alle tilfælde at være.



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » tors 1. jun 2023 23:19

Jeg skal heller ikke ødelægge stemningen med utidige bekymringer. Alt er sikkert som det skal være.

Så bare på med noget jazz og udover stepperne! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Tonni » fre 2. jun 2023 20:04

Må jeg spørge, hvilket nummer der står under udgangstrafoerne? 3921 eller 8778?
3921, er den tidlige, Sept. 1957 til ca 1961, udgangstrafo. Den har Zaa på 8600 Ohm, Raa på 165 Ohm og 49% UL udtag.
8778 er så fra ca ultimo 1961 til 1968, hvor Stereo 20 udgår af produktion. Den har Zaa på 8950 Ohm, Raa på 135 Ohm og 25% UL udtag.
- Ja. Den var i produktion i 10 år! - Ikke mange apparater, før eller siden, kan løfte den...

Den originale Stereo 20 har en ret voldsom følsomhed. Den skal kun se 0.125 V for 10W ud!
Der er også forklaringen på mange modificerede dem. Og ikke mindst på hvorfor de går så godt sammen med passive linietrin.
Og trods din er modificeret Fensten, er den sikkert rigelig følsom.
Senest rettet af Tonni fre 2. jun 2023 20:11, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Kdaddy » fre 2. jun 2023 20:07

Klipsch la scala og leak stereo 20

https://youtu.be/LYly33C5VF4
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf kbekke » fre 2. jun 2023 22:39

Tonni skrev:Må jeg spørge, hvilket nummer der står under udgangstrafoerne? 3921 eller 8778?
3921, er den tidlige, Sept. 1957 til ca 1961, udgangstrafo. Den har Zaa på 8600 Ohm, Raa på 165 Ohm og 49% UL udtag.
8778 er så fra ca ultimo 1961 til 1968, hvor Stereo 20 udgår af produktion. Den har Zaa på 8950 Ohm, Raa på 135 Ohm og 25% UL udtag.
- Ja. Den var i produktion i 10 år! - Ikke mange apparater, før eller siden, kan løfte den...

Den originale Stereo 20 har en ret voldsom følsomhed. Den skal kun se 0.125 V for 10W ud!
Der er også forklaringen på mange modificerede dem. Og ikke mindst på hvorfor de går så godt sammen med passive linietrin.
Og trods din er modificeret Fensten, er den sikkert rigelig følsom.


Tak Tonni. Det var lige det, jeg var nysgerrig på! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » lør 3. jun 2023 10:32

Tonni skrev:Må jeg spørge, hvilket nummer der står under udgangstrafoerne? 3921 eller 8778?
3921, er den tidlige, Sept. 1957 til ca 1961, udgangstrafo. Den har Zaa på 8600 Ohm, Raa på 165 Ohm og 49% UL udtag.
8778 er så fra ca ultimo 1961 til 1968, hvor Stereo 20 udgår af produktion. Den har Zaa på 8950 Ohm, Raa på 135 Ohm og 25% UL udtag.
- Ja. Den var i produktion i 10 år! - Ikke mange apparater, før eller siden, kan løfte den...

Den originale Stereo 20 har en ret voldsom følsomhed. Den skal kun se 0.125 V for 10W ud!
Der er også forklaringen på mange modificerede dem. Og ikke mindst på hvorfor de går så godt sammen med passive linietrin.
Og trods din er modificeret Fensten, er den sikkert rigelig følsom.



Hej Tonni,

Hermed billeder af forstærkeren under coveret.

Det er to 8778 udgangstransformatorer, der sidder i den.

Hvad det betyder ift. UL udtag og følsomhed, må du hjertens gerne uddybe.

Gerne på en måde hvorpå en “rør begynder” som jeg kan være med.


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Tonni » søn 4. jun 2023 21:43

Det din udgangstrafo fortæller, er at din Stereo 20 er fra 1961 til 1963/start64. Dette da de senere Stereo 20 er koksgrå.
Den er desuden koblet i en ultralineær kobling, der læner sig op mod pentodekobling. Dette modsat 3921, som var mere triodekoblingsretningen. Resultatet er en anelse mere dynamisk gengivelse. Og lidt højere effekt. Dette primært grundet UL udtaget.

Desuden kører de senere Stereo 20'ere, med lidt mere konservative specifikationer, da de tidlige (med 3921) havde en tendens til at rende varmt, og brænde nettrafoer, i tropiske områder. Dette opnået af flere veje. En ændret nettrafo, den førnævnte ændring i udgangstrafo, og ikke mindst diagramændringer ifm gitterimpedans og modkobling...

Håber det var svar på et fornuftigt niveau?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Tonni » søn 4. jun 2023 21:46

Forresten. Tjek lige de Jensen'ere for læk! De har en tendens til at skabe problemer. - Selv om de lyder pokkers godt, så længe de virker...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster