Elway’s ting & sager

Vis os dit grej

Elway’s ting & sager

Indlægaf Elway » tirs 4. jun 2024 18:36

Så kom der en Tandberg TR-1000 på matriklen.
Med venlig vintage-karma hjælp fra 2-mas (Thomas Højbjerg).
Den er en “kende” mindre end min Yamaha (der rager ligeså langt ud bagtil som fortil ift Tand’en) :roll:

Spiller pt på et sæt ITT 6090s, skal prøve med DM4 senere i aften. Kunne blive et “cute” sæt, TR-1000 med DM4 8)

IMG_4105.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Elway tirs 4. jun 2024 18:38, rettet i alt 1 gang.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Re: Elway’s ting & sager

Indlægaf Elway » tirs 4. jun 2024 18:37

Og mere om de ITT 6090s senere…
Brugeravatar
Elway

Indlægaf X-ray » tirs 4. jun 2024 19:09

Den ser rigtig fin ud - Tillykke med den. TR1000 er jo min favorit - en Ulv i fåreklæder... Spændende hvad du synes om den.
Gad vide, hvor du støvede den op... Gået min næse forbi. ;)

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Elway » tirs 4. jun 2024 19:32

X-ray skrev:Den ser rigtig fin ud - Tillykke med den. TR1000 er jo min favorit - en Ulv i fåreklæder... Spændende hvad du synes om den.
Gad vide, hvor du støvede den op... Gået min næse forbi. ;)

X-ray

Hej X-ray, ja - jeg måtte have lidt Tandberg ind igen (smed jeg ikke en defekt 2040 efter dig på Hald for nogle år siden?) - og der siges så meget pænt på TR-1000 :-)
Den er samlet op i Aalborg - i en af de der "Brug Hi-fi Jylland" eller ligende grupper på fjæsbog. Der mangler vist en pære til højre i fm vinduet, "stereo" indikatoren har "brændt igennem" skriften (vist en typisk fejl). Et lille hak top/venstre på forpladen. Og lidt anløbne knapper og drejeknapper. Ellers ikke noget som en rengøring ikke kan klare. Spiller umiddelbart glimrende... man kan være heldig. Var til salg i en uges tid før den gik fra "over 1.000" til "et stykke under 1.000" :p
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » tirs 4. jun 2024 21:16

mnja... ved lidt mere fiflen rundt, er der vist et eller andet galt.. spiller højere i den ene kanal... (eller lavere i den anden om man vil). Meget tydeligt, sådan synes jeg bestemt ikke det lød tidligere på dagen. Men nu hvor den har været tændt nogle timer er den hel gal. Jeg må prøve at få renset alle pots og knapper, måske giver det noget.
Senest rettet af Elway fre 13. dec 2024 15:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Fredmarantz » tirs 4. jun 2024 22:17

Elway skrev:mnja... ved lidt mere fiflen rundt, er der vist et eller andet galt.. spillere højere i den ene kanal... (eller lavere i den anden om man vil). Meget tydeligt, sådan synes jeg bestemt ikke det lød tidligere på dagen

Det kender jeg godt.... ;)

(Flotte og imponerende receivere) :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf X-ray » tirs 4. jun 2024 23:33

God ide med en vask og strygning... Vær især opmærksom på omskifter yderst til højre under klappen - den kan sagtens lave lige den fejl. Husker ikke lige, hvad den kaldes.
Ligeledes kan udgangs-lytter fejle. HT-relæ har den ikke...

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Elway » ons 5. jun 2024 21:20

X-ray skrev:God ide med en vask og strygning... Vær især opmærksom på omskifter yderst til højre under klappen - den kan sagtens lave lige den fejl. Husker ikke lige, hvad den kaldes.
Ligeledes kan udgangs-lytter fejle. HT-relæ har den ikke...

X-ray

Bingo. Den hedder "PRE-AMP RECORD". Hvis den er aktiveret vil output til TAPE3 inkludere tonekontrollernes påvirkning af lyden. Lidt rens og massage af den (og de andre trykknapper) gjorde underværker - tak for det! Nu er der fuld "knald på liggehønen" igen. Dejlig receiver, der lyder af mere end den ser ud. Som du selv skrev længere oppe: "en ulv i fåreklæder". Den skal beholdes og renoveres :p
Brugeravatar
Elway

Indlægaf cdp » ons 12. jun 2024 20:10

Lidt inspiration, hvis din TR-1000 skal kigges efter i sømmene - bemærk især den forøgede lytter bank og info displayet.. ;) - en skam der skulle laves en så " synlig" rep. på printet.
https://tandbergista.home.blog/tr-1000-magnum-opus/
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Elway » ons 12. jun 2024 20:42

cdp skrev:Lidt inspiration, hvis din TR-1000 skal kigges efter i sømmene - bemærk især den forøgede lytter bank og info displayet.. ;) - en skam der skulle laves en så " synlig" rep. på printet.
https://tandbergista.home.blog/tr-1000-magnum-opus/

Tak Carsten, ja den havde jeg også fundet. En skam med de pcb knæk og mindre pæn rep. Ellers fin tråd.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » fre 13. dec 2024 14:45

Det er fredag, jeg arbejder hjemmefra og der er vist dømt "Fredags-Yam"!

Min store Yamaha CR-3020 fik omsider en naturlig makker - i form af en Yamaha YP-D9, der kom igår.
Hentet hjem fra Japan (og iøvrigt en "Japan-only" model, resten af verden fik "kun" YP-D8 og YP-D10).

Og da Verner/hificlassic så kom forbi med en Denon DL103R imorges, så røg sættet på øverste hylde. Og spiller nu ud igennem Jealvox Sound Monitor. Med en ny (6. dec) Acoustic Sounds udgave af Sonny Rollins "Way Out West" - det er ret godt.Tåvippende godt...

Receiveren er jo absurd stor og får den 15-16kg YP-D9 til at se noget klejn ud... :lol:

https://audio-database.com/YAMAHA/player/yp-d9.html --- 1977-79
http://www.thevintageknob.org/yamaha-CR-3020.html --- 1978-79

yam1_1024.jpg

yam2_1024.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » søn 5. jan 2025 12:32

Så blev det søndag (og jeg har lige fået tilsluttet den Denon HA-500 som jeg købte af Jake/The Canadian). Den arbejder med en Denon DL103R (vist oprindeligt fra Louis, men nu min via Verner/hificlassic) på min Yamaha YP-D9 (se foto forrige post). Lækkert!

Lørdagen var også MEGET interessant...

Jeg kørte fra Aalborg til Herning for at besøge Freddy. Så der blev set lidt på grej og drukket kaffe i Casa de Freddy & Linda. Hovedformålet med besøget var dog at vi skulle videre på en lille roadtrip længere ned i landet for at se på mere grej. Jeg havde spurgt Freddy om han havde tid til at være med som den absolutte sagkundskab – og jeg var meget heldig at Freddy havde tiden og lysten til kvalitetsikre mit potentielle køb af grej.

God roadtrip med masse af hygge og anekdoter. Stor tak til Freddy for at stille sin tid og ekspertise til rådighed – det var tryghedsskabende!

Men hvad var det så jeg havde forelsket mig i? Og hvordan gik det?

Freddy, vil du ikke "do the honors" og beskrive hvad det var som jeg var på jagt efter, fik dig lokket med til at se lidt på - og forløbet?- Du har vist også et par lækre fotos?
Brugeravatar
Elway

Indlægaf KenRas » søn 5. jan 2025 13:54

Elway skrev:Men hvad var det så jeg havde forelsket mig i? Og hvordan gik det?

Freddy, vil du ikke "do the honors" og beskrive hvad det var som jeg var på jagt efter, fik dig lokket med til at se lidt på - og forløbet?- Du har vist også et par lækre fotos?

Mon ikke det er noget amerikansk fra et firma der begynder med M…? :Skor:

EDIT: Et gæt herfra: Marantz 7T ?
Sansui QRX-7500, Akai AP-420, Akai GX630D-SS, Marantz DS-940 + HD-77

Marantz HD-77, HD-880, 3300/240, 1250, 125, 150, 5220, 6320/SME3009-II/Ortofon Blue
Sansui AU-999, AU-9500, AU-9900, Eight, G-7700
TD-124, Garrard 401, PL-520, Inertia
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Louis » søn 5. jan 2025 21:07

KenRas skrev:
Elway skrev:Men hvad var det så jeg havde forelsket mig i? Og hvordan gik det?

Mon ikke det er noget amerikansk fra et firma der begynder med M…? :Skor:

EDIT: Et gæt herfra: Marantz 7T ?

Det var også mit bud, men annoncen er stadig aktiv :ide:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. jan 2025 22:22

Ja_ men den er købt.

Jeg blev kontaktet af Elway, som ønskede mit bud på sagerne - originalitet - umiddelbar tilstand osv. Dette kunne jo kombineres med en absolut hyggelig køretur til Esbjerg.
Vi kørte til sælger og fik set den an - og den så rigtig fin ud. den var som beskrevet i annoncen - dvs. der var lavet nye forgyldte RCA-bøsninger på bagsiden. Dette var stort set det eneste "uoriginale", der var blevet lavet. (det er i øvrigt lavet rigtig pænt, når det nu skulle være) Denne preamp er bygget sådan, at der på det nærmeste kun er 6 elektrolytkondensatorer i hele apparatet. (2 af disse var dog blevet skiftet). Resten af kondensatorerne er Styroflex og film. meget betryggende...ingen Tantaler.
Nu kunne man skrive meget om denne Marantz 7T - men dens byggekvalitet er superb. elektronikken sidder på Turret-boards - der er ingen printbaner. Det ligner en nordkoreansk militærparade. Alle tonekontroller er separate med kondensatorer (styroflex) for hvert "klik" - gode potentiometre - pæn orden - omhyggelig forkabling osv. en fryd for øjet. Absolut solide vippekontakter. Det skal lige nævnes, at der i annoncen stod, at den såkaldte "ground lug" sad løs - men den var i mellemtiden blevet sat godt fast igen. :thumbsup:
således opløftede af synet af dette og efter en kort, noget interimistisk lytteprøve, blev den købt og vi tog den med hjem.

Tilbage står dog lige et par issues, som Morten (Elway) gerne vil have kontrolleret og om nødvendigt udbedret. Det drejer sig om selve det arrangement, som er lavet for at konvertere dette apparat til 220-240VAC-drift. Det ser ud til at være lavet lidt rodet og ugennemskueligt - men det virker. Vi blev enige om, at lade Arnborg/Henrik deltage i legen, så han har fået opgaven at dels kontrollere denne konvertering og dels at få det lavet, så det er lavet som Marantz ab fabrik har foretaget dette på mit eksemplar af Model 7T. Dertil bruger vi i øvrigt en særlig opskrift, udgivet af Marantz i slutningen af 60'erne - som fortæller, hvordan man konverterer de gamle Marantz'er til 220-240VAC - og hvilke serienumre dette lader sig gøre på. Dette "chart" har Arnborg nu fået.

Selve apparatet vil efter "Arnborg-treatment" stå tilbage i så original og sundmæssig forsvarlig stand, som man overhovedet kan ønske sig. Tilmed fulgte et originalt og flot valnøddefineret kabinet med - nemlig det kabinet, som hedder WC-2 . Et meget eftertragtet kabinet. Det klæ'r sådan en 7T at have det på.

Vi kørte tilbage i snestormen og fik niflet lidt med sagerne inden turen for Elway's vedkommende gik nordover til Aalborg.

Nu står 7T'eren hos Arnborg.

Det var en god historie - en god dag - en god tur. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Bruger-galleri