Ingen (få?) er vel i tvivl om at jeg synes det er sjovt at lege med Quadrofoni, som jeg jo viste frem på træffet i Lyngby i 2022. Dengang var det jo en Sansui QRX-3500 der var center i mit setup, suppleret af en lille Marantz 4230 Quad receiver og en Pioneer QX-949 til at håndtere CD-4 formatet.
I Februar 2023 var jeg heldig at finde en Sansui QRX-7500 i god stand til en fornuftig pris, som jeg renoverede uden at gøre noget væsen af det her på forummet. QRX-7500 dækker alle Quad formater, hvilket betød at min Pioneer blev kørt ud på et sidespor og senere solgt. Den lille Marantz er her stadig og har været handy da jeg skulle hjælpe
Mikael (NoQuarter) med at servicere hans SQ decoder.
IMG_1158.JPG
Men selv om den er flot, spiller fantastisk, kan det hele, så har det hele tiden spøgt i mit hoved "
Hvad nu hvis man kunne finde det (i min optik) ultimative inden for Quadrofoni receivere, nemlig en Sansui QRX-9001?"
Og for små 3 uger siden lykkedes det sgu!
Igen var jeg super heldig (og hurtig) på dba da denne her kom til salg til en meget rimelig pris. Med hjælp fra Nils (ferr31) blev den hentet i Svendborg og i dag er den så kommet hjem.
IMG_2175.JPG
IMG_2176.JPG
En hurtig visuel vurdering viser at svøbet har nogle svage skrammer og et enkelt decideret mærke i træet. Fronten er uden ridser, dog er teksten lidt slidt et enkelt sted. Værre er det at frontglasset (plastic?) er revnet bag tuning dial.
Indvendig er der nogle få små rustpletter på et lille område af chassis og elektronikken ser fin og heldigvis jomfruelig ud. Så den blev stille og roligt kørt op til omkring 170V på variotrafoen, hvor relæet klikkede.
So far, so good! Men den er helt tavs ved signal tilsluttet AUX indgang. På FM indgang er den også tavs, men på en Tape udgang kan jeg måle både både et mono og et stereo signal. Så det er godt.
Jeg har læst en del om den på både
qrxrestore.com og på
audiokarma.com og den skulle være et bæst at renovere. Men jeg er frisk på udfordringen og kan love at jeg opretter en tråd om det, når jeg går i gang. Men det bliver senere, der er lige en AU-999, AU-9500 og en Revox A77 der skal i mål først.
Men det bliver et spændende projekt...
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.