Fensten’s vintage hi-fi

Vis os dit grej

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fensten » søn 12. jan 2025 11:32

IMG_8117.jpeg
IMG_8118.jpeg
…….og nu med fronter :Thumpsup:

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten tirs 21. jan 2025 13:35, rettet i alt 2 gange.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf spuncut » søn 12. jan 2025 11:56

Nydeligt. :Thumpsup:
Og så vil jeg ha' sådan en L70 en dag.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fensten » man 20. jan 2025 23:51

IMG_8162.jpeg
Det er fortsat en Leak Stereo 20 der driver et sæt Tannoy HPD385 i DIy Arden kabinetter.

Men både Sony TTS3000 og Garrard 401 har fået nye plinte.

Sony’en spiller med en Denon DA304 med custom kontravægt for at kunne udbalancere en SPU.

Garrard 401 er monteret med en Mørch Up4 og en Ortofon MC20 mk II.

Da jeg startede med denne hobby troede jeg ikke i min vildeste fantasi at jeg skulle ende med så fint og vellydende anlæg :OLO:

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten tirs 21. jan 2025 16:40, rettet i alt 2 gange.
Fensten

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. jan 2025 00:35

....og det er bare flot...og klassisk. :thumbsup:

Du har jo evne til både at snedkerere - og have sans for det klassiske og vellydende. Ja- og så var der lige den med den æstetiske sans, som i hvert tilfælde harmonerer vældig godt med min....

Nu har jeg i min egen samling vel dybest set de ting, som jeg selv i tidernes morgen "lusted for". men skulle jeg dele mig selv op i to, ville den anden halvdel meget meget gerne have de ting, som du viser frem her.

Spu'en...? er den een af de gamle eller en moderne produktion? - og hvad synes du om dens lyd? (bortset fra "god".)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Louis » tirs 21. jan 2025 07:18

Det ser virkelig nydeligt ud Jan. Tungt grej du efterhånden har fået samlet sammen.

Hvilken kombination af forstærker og pladespiller er så bedst?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fensten » tirs 21. jan 2025 08:15

Louis skrev:Det ser virkelig nydeligt ud Jan. Tungt grej du efterhånden har fået samlet sammen.

Tak. Det er svært at sige.

Ift. valg af forstærker i kombination med mine højtalere, så er den moddede Leak Stereo 20 (EL84 med Tesla NOS rør) og ikke mindst det passive linietrin, længder bedre end Sansui Au9900a og Fisher x100 (El84 m. NOS 6p14p-EV).

Sansui og Fisher har hver deres styrker. Sansui tempo, kontrol og bas. Fisher tonalitet.

Du må låne Leakén og lade dine ører være dommer.

ift. pladespillerne, så har jeg ikke haft byttet rundt med arme og PU’er.

Min umiddelbare fornemmelse er at Sony værket mere stille. Det er helt tyst.

Det er Garrard ikke. Men der er måske mere bund i Garrard.

Jeg oplever jeg dem som ligeværdige, selvom at det ikke er så sjovt, som at kåre en vinder.

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten tirs 21. jan 2025 13:33, rettet i alt 2 gange.
Fensten

Indlægaf pqrannes » tirs 21. jan 2025 11:20

Det er sørme nogle flotte setups, du har fået standeret efterhånden. Til lykke med det!

Hvad er det for nogle hvide racks/reoler, du bruger i stuen?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Elway » tirs 21. jan 2025 11:37

Jeg synes ikke der behøver at være en vinder. Det ville jo være som at udpege en favorit blandt sine børn ;-)

Jeg synes det er sjovt at sætte mit grej sammen på forskellige måder for at lære hver deres egenart/styrker bedre at kende.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Fensten » tirs 21. jan 2025 13:28

pqrannes skrev:Det er sørme nogle flotte setups, du har fået standeret efterhånden. Til lykke med det!

PQR

Hej Peter,

Det er nogle billige Ikea indskudssofaborde, som da jeg købte dem, fandtes i hvid. Jeg har erstattet glaspladen med en 10 mm. MDF plade fineret i eg. De små borde og glasplader er givet bort.

https://www.ikea.com/dk/da/p/vittsjoe-i ... -80215332/

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten tirs 21. jan 2025 15:03, rettet i alt 1 gang.
Fensten

Indlægaf pqrannes » tirs 21. jan 2025 13:58

Fensten skrev:
pqrannes skrev:Det er sørme nogle flotte setups, du har fået standeret efterhånden. Til lykke med det!

PQR

Hej Peter,

Det er nogle billige Ikea indskudssofaborde, som da jeg købte dem fandtes i hvid. Jeg har erstattet glaspladen med en 10 mm. MDF plade fineret i eg. De små borde og glasplader er givet bort.

https://www.ikea.com/dk/da/p/vittsjoe-i ... -80215332/

Fensten

Tak. Smart og flot løsning.

jeg er stadig i tænkeboks mht. hvad jeg vil have/kan lave.

Har fået skåret nogle egeplanker. Nu ser vi.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser. Men med et nyt hifirum på vej: viewtopic.php?f=585&p=148955#p148530
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Louis » ons 22. jan 2025 23:08

Fensten skrev:
Louis skrev:Det ser virkelig nydeligt ud Jan. Tungt grej du efterhånden har fået samlet sammen.

Tak. Det er svært at sige.

Ift. valg af forstærker i kombination med mine højtalere, så er den moddede Leak Stereo 20 (EL84 med Tesla NOS rør) og ikke mindst det passive linietrin, længder bedre end Sansui Au9900a og Fisher x100 (El84 m. NOS 6p14p-EV).

Sansui og Fisher har hver deres styrker. Sansui tempo, kontrol og bas. Fisher tonalitet.

Du må låne Leakén og lade dine ører være dommer.

ift. pladespillerne, så har jeg ikke haft byttet rundt med arme og PU’er.

Min umiddelbare fornemmelse er at Sony værket mere stille. Det er helt tyst.

Det er Garrard ikke. Men der er måske mere bund i Garrard.

Jeg oplever jeg dem som ligeværdige, selvom at det ikke er så sjovt, som at kåre en vinder.

Mvh.

Fensten

Tak for tilbud om lån. Jeg har ikke nogen passive højtalere så den vil ikke gøre meget nytte. Men jeg vil gerne komme forbi og lytte ved lejlighed.

Garrard er sjældent fuldstændig stille. Det er min 301 heller ikke. Men den leverer noget dynamik og bund synes jeg. Som micro'en måske ikke helt gør. Den er til gengæld stille som graven.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf his067 » ons 22. jan 2025 23:50

Louis skrev:Garrard er sjældent fuldstændig stille. Det er min 301 heller ikke. Men den leverer noget dynamik og bund synes jeg. Som micro'en måske ikke helt gør. Den er til gengæld stille som graven.

Jeg må så have været særligt heldig med min Garrard 401. Da jeg fik den i huset var den lige så stille som min Sota Star Sapphire. Men jeg havde den også i en utraditionel plinth: en Torlyte base på 4 cm tykkelse (og intet andet) som Sotaen havde stået på. Så selv om man siger at Garrards mellemhjulere har godt af en tung plinth er min erfaring at 401 også klarer sig godt i et meget let, men stift, chassis.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon Kontrapunkt B, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fensten » man 3. feb 2025 22:31

Opdatering.

Min bedre halvdel var taget afsted til talkshow med Hella Joof. Så muligheden for at give stuens højtalere noget kærlighed.

Støvhætten på den problematiske enhed blev fjernet, spolegab blev renset for rester af den gamle støvhætte.

Det var en simpel operation med en smal plaststrimmel med dobbeltklæbende tape monteret. Spillekort skåret i smalle 1 cm. strimler kan også anvendes. Det var dog for tykt i denne ombæring.
Plaststrimlen blev forsigtigt ført rundt i spolegabet og skumrester, der var klistret fast i spolegabet, blev frigjort fra spole og magnet.

Nu spiller den uden forvrængning.

Skøøønt og tak til Helicon og Hackenberg for hjælp.

God aften,

Fensten
Fensten

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri