Thy’sk hifi

Vis os dit grej

Thy’sk hifi

Indlægaf MAJ » man 9. jun 2025 14:12

Igennem snart 15 år, har jeg postet lidt hist og pist. Nu må jeg hellere oprette mit eget lille hjørne på siden.

For efterhånden et par år siden, købte jeg et Lenco 88-værk af Louis og vist lidt før da, en SME 3012 arm af KlausM. Desuden havde jeg en 3012 i forvejen. Nu må de forenes, med en Denon DL 103 som lydkilde og måske en NOS DL 160.

Grunden til Lenco 88-værket, er nærighed… Ganske enkelt!
Som flere ved, så sværger jeg til konstruktioner fra det hedengangne L’Audiophile (og senere Revue Du Son) i Paris, med Jean Hiraga i spidsen. Og i originalversioner!
Sammen med Hiraga var der en perlerække af navne som Jacques Mahul, Kaneda, Gerard Chretien og J.C.Verdier.
Sidstnævnte er grunden til min nærighed…
Som lydkilde brugte de et Verdier pladespillerværk, SME 3012 og Denon DL 103.
Men jeg kommer aldrig (tror jeg…) til at bruge fra 60 tkr og op på et pladespillerværk… selvom det ville gøre mit L’Audiophile setup komplet.
Indtil videre nøjes jeg.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Thy’sk hifi

Indlægaf hmt » man 9. jun 2025 19:15

Det er virkelig fine sager Hiraga og gruppen omkring ham, har været med til at udvikle. Det kunne være spændende at få at vide hvad du bruger af forstærker og højttalere?

Jeg forstår godt at en Lenco ikke gør samlingen komplet. Til gengæld er den ikke nødvendigvis det svage led, hvis du vil arbejde lidt med den:

https://www.high-endaudio.com/RC-Lenco.html

På dette link bliver Lenco vurderet ift bl.a. Verdier:

https://www.high-endaudio.com/RC-Tables.html

Vh Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf MAJ » tirs 10. jun 2025 17:23

Hej Henrik
Ja, de kunne noget, de gutter…

Jeg kigger på dine links på et senere tidspunkt, men spændende.

Af L’Audiophile-ting, spiller jeg med Hiraga Le Classe A og Kaneda forforstærkersæt. På højtalersiden er det La Petite (En Colonne), Onken Focal, med nydesignet delefilter fra Frequence og Altec Lansing A7 med Hiraga delefilter.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ

Indlægaf hmt » ons 11. jun 2025 23:34

Det er spændende højttalere og forstærkere. Jeg har selv et projekt Altec i pipeline. De skal formentlig kobles til noget 2a3.

Der popper en sjælden gang noget op fra L'Audiophile og for ikke så lang tid siden var jeg ved at springe til på en Kaneda forforstærker. Men valgte alligevel ikke at gøre det. Det var måske nok dumt.

Det er spændende læsning med den Nantais Lenco, som jeg også tror ville appellere Hiraga.

Vh
Henrii
hmt

Indlægaf MAJ » man 16. jun 2025 17:50

Hvad er det for et projekt Altec?

Jeg går udenom selvbygkonstruktioner fra L’Audiophile af den simple grund, at jeg ikke har en snus forstand på elektronik og derfor ikke ville vide, om “konstruktøren” har bygget tingen af originale stumper fra Paris. Man kunne købe selvbyg, medbyg eller færdigt produkt for nogle ting og selvbyg eller medbyg for andre. Og de var meget krakilske med alle stumper, der var valgt til en given konstruktion.
Desuden er jeg stødt på en hel del personer gennem tiden (på Nettet), som fortæller om deres byggeprojekter og om, hvordan de har “forbedret” dem…
Hvad var det for en Kaneda forforstærker og var den original eller?
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ

Indlægaf MAJ » man 16. jun 2025 18:00

Og her er værket, der skal bruges:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ

Indlægaf hmt » man 16. jun 2025 19:32

Hej Poul

Det er et sæt Altec 904 som bliver konverteret til 604. Planen er at sætte dem i et par Altec 620 kasser. Mest af plads hensyn. Altec'erne passer fint med 2a3, som er et rør jeg glæder mig meget til at prøve.

Det er også mit indtryk af stor del af kvaliteten ved f.eks. L'Audiophile er voicing med meget specifikke og som regel sjældne komponenter. Det samme gælder Shindo-produkter. Derfor giver det ikke mening at kopiere, medmindre man kan være sikker på at have adgang til nøjagtig de samme komponenter.

Det er en flot Lenco 88. Der er masser af info på nettet om, hvordan man kan opgradere sin Lenco. Jeg har været møllen igennem med både en Garrard 301, 401, og Thorens td 124. Alle ændringer påvirker selvfølgelig lyden. Men ikke altid som ønsket. I al fald har jeg oplevet at aftermarket dele fik min 301 til at lyde mere i retning af en moderne pladespiller end det man forbinder med 301. Min 401, som jeg bare havde serviceret, lød egentlig bedst af de tre. En Lenco 88 er helt sikkert på højde med de nævnte. Husk at få det gode mellemhjul på, som er det med 5 huller:

https://imgur.com/Sg9DTuG

Kan det passe at det både var en passiv og aktiv Kaneda der var til salg? Sælger havde nemlig 2 og de stod i Sverige.

Hilsen
Henrik
hmt

Tilbage til Bruger-galleri