Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf r-l-b » søn 14. nov 2010 00:24

og hvorfor ikke også et sæt beovox 500

Billede
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 17. nov 2010 00:43

Hvad dælen - har der sneget sig et par onde B&O højtalere ind her!!
Hvordan mon de spiller?
For øvrigt - god ide med en minihøjtaler battle på et kommende træf.

Nå - men her til aften fik jeg tilsluttet en Philips CD 104 til nøddetræs-reolanlægget og sikken en dejlig analog sound den har. Dejlig varm og rund uden tendens til hård og digital lyd. Endnu mere overrasket bliver man over den tilsyneladende nærmest uopslidelige mekanik, der er indbygget i det lidt billige look. Her er et billede af den gamle maskine.

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 5. dec 2010 22:33

Så er der kommet lidt nyt legetøj hjem.

Superdiskanter eller godt kasteskyts på knap 4 kilo.

Billede

Billede

Billede

8 tommer fuldtoner med rigtig pæne magneter.

Billede

Billede

Billede

Jeg har prøvet Fostex enhederne i mine horn og det spiller respektabelt, men der mangler lidt top, så det er meningen at jeg skal lege med diskanterne. Nogen der har forslag, ud over dig Søren? :thumbsup:
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf ThomasG » tirs 7. dec 2010 01:51

[i]
Gottschalck skrev:Så er der kommet lidt nyt legetøj hjem.

Superdiskanter eller godt kasteskyts på knap 4 kilo.

Jeg har prøvet Fostex enhederne i mine horn og det spiller respektabelt, men der mangler lidt top, så det er meningen at jeg skal lege med diskanterne. Nogen der har forslag, ud over dig Søren? :thumbsup:

[/i]


Jeg ville starte ud med et simpelt 6dB/oktav (1. ordens) filter med en skæringsfrekvens på omkring 8-9.000 Hz. Det vil jeg mene at diskanthornene sagtens kan klare, hvis du altså ikke belaster dem vildt hårdt..

Det vil sige en god kondensator - helst kobberfolie / papir i olie på 2,2 uF i serie med diskantens positive (røde) pol, samt en modstand i serie og en i parallel ligeledes over diskanten til niveau og impedans justering. Her ville jeg også ofre lidt på en god kvalitet - det belønnes lydmæssigt.

Denne metode har fungeret perfekt for mig da jeg brugte et sæt vintage 11" wide range enheder fra 1950'erne i open baffle, kombineret med Fostex T825 horn super tweeters. Og dine Coral H-100 regnes jo for noget af det ypperste blandt super tweeters.

8 tommer enheden ruller sikkert pænt og blødt af opefter og det burde ikke være nødvendigt at med et low pass filter på den. Enhederne skulle på denne måde integrere pænt sammen. Alternativt kunne man modificere enhederne ved at fjerne metal-domen, og således frekvensbegrænse dem mekanisk.

Hilsen Thomas
ThomasG
 

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 7. dec 2010 18:04

Det bliver i første omgang denne kondensator i serie med en 5,6 ohms modstand.

Billede

Hvis der kommer for meget tshhh-tshhhh ud af det - monterer jeg en 3,9 ohms modstand parallelt over enheden.
Så ja - det blivet et simpelt filter, der ikke berører den nuværende enheds spillestil. Jeg prøver i første omgang med Golden Eight enheden, da det er den som jeg synes den spiller mest naturligt. Superdiskanten skal bare lige krydre toppen med lidt luft.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 7. dec 2010 23:07

470 nF er det ikke 0,47uF? Så får du vist et -3 dB ved omkring de 4kHz ved 8 ohm? Det ville jeg mene er temmelig lavt til en superdiskant der skal hjælpe toppen på en god fuldtone. Men jeg er ikke så hård til tal, måske tager jeg fejl. Jeg tror at jeg selv ville sigte efter mindst 10-12 kHz for at undgå resonans og røgsignaler...

Det er ellers nogle meget lækre enheder, tillykke med dem, der er godt nok ofret noget jern der - pas godt på tæerne når du jonglerer med dem :D
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf SJ21 » ons 8. dec 2010 00:34

0,47uF skærer ved 40kHz. Ideen med så lille en kondensatorer er taget fra Fostex hjemmeside. Her anbefaler de at anvende værdier mellem 0.33 og 0.68uF, når deres horn skal kobles til en Fe 206en 8" enhed. Jeg hørte enheden sammen med Jesper i går, og umiddelbart lød det fint og uanstrengt på mine højttalere.
Reelt ved man jo ikke hvor der faktisk skæres, hvis man ikke har lejlighed til at måle, og det gør det i det hele svært at få tingene til at spille ordentligt sammen.
Hilsen
Søren
Senest rettet af SJ21 ons 8. dec 2010 00:50, rettet i alt 1 gang.
SJ21
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 8. dec 2010 00:45

[quote="Boptilyoudrop"]470 nF er det ikke 0,47uF? Så får du vist et -3 dB ved omkring de 4kHz ved 8 ohm? Det ville jeg mene er temmelig lavt til en superdiskant der skal hjælpe toppen på en god fuldtone. Men jeg er ikke så hård til tal, måske tager jeg fejl. Jeg tror at jeg selv ville sigte efter mindst 10-12 kHz for at undgå resonans og røgsignaler...

Hej.
Jeg er heller ikke - eller måske mindre skarp til det der med delefrekvenser, og det var også SJ 21 (Søren) der anbefalede det. Han har dog meget godt styr på det der med delefrekvenser og filtre. Hos ham og mig bliver der ofte forklaret de forskellige filtres styrker og svagheder, selvom jeg ikke altid lige er med. Nuvel det fungerer dog bedst, hvis den omtalte modstand er koblet parallelt ind over enheden, altså ialt tre komponenter, ind over superdiskanten - to modstande og en kondensator. Så siger den omtalte Coral H-100 meget lidt, samtidigt med at den lige 'snuser' til de øverste frekvenser. Indtil videre fungerer det aldeles udemærket herhjemme og det hele 'lufter' lidt mere. Nu må jeg lige se om det er til at leve med. Og ja, de enheder passer jeg på for de vokser vist ikke på træerne mere. I et gammelt Audioscan katalog blev den kaldt en referenceenhed fuldt på højde med JBL's 077 diskant. Den har jeg dog aldrig hørt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. dec 2010 00:54

uden at vide det -

Men den enhed, som Audioscan sammenlignede med 077/2405 - var det ikke Coral's H-104??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 8. dec 2010 01:00

Hmm mener bestemt at det var H-100 men det står i et Audioscan katalog fra 79. Det var vist noget med at Populær Radio havde haft dem på testbænken. Nu bliver jeg lidt i tvivl, men finder ud af det snarest.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 8. dec 2010 09:12

SJ21 skrev:0,47uF skærer ved 40kHz. Ideen med så lille en kondensatorer er taget fra Fostex hjemmeside. Her anbefaler de at anvende værdier mellem 0.33 og 0.68uF, når deres horn skal kobles til en Fe 206en 8" enhed. Jeg hørte enheden sammen med Jesper i går, og umiddelbart lød det fint og uanstrengt på mine højttalere.
Reelt ved man jo ikke hvor der faktisk skæres, hvis man ikke har lejlighed til at måle, og det gør det i det hele svært at få tingene til at spille ordentligt sammen.
Hilsen
Søren

Der kan man bare se, når en talblind tumbe som jeg hovedregner, så går der ged i alle nullerne. Men det lyder da meget bedre, den har garanteret en enorm følsomhed så der stadig kommer signal nede i det hørbare område... luft og brillans.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 8. dec 2010 09:18

Ja den er pokkers følsom. Har dæmpet den - tror jeg - 10 DB og den brilierer stadig på en behagelig måde. Her er ingen horn eller PA lyd.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » fre 10. dec 2010 00:20

.!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » lør 29. jan 2011 01:16

Der er kommet en lille step-up i bytte herhjemme. Det drejer sig om en Luxman AD8000 adaptor monteret med en type 8030 trafo. Den spiller overraskende godt sammen med min SPU og er meget røragtig i klangen. Bypass funktionen på trafoen er sat ud af spil af den tidligere ejer.

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf r-l-b » lør 29. jan 2011 02:49

tillykke med den Jesper - den er ikke helt almindelig at få op under neglene
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster