Vintage, på den Moderne måde.

Vis os dit grej

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 20:55

Den ser fin ud...!!

Hvordan kan du se, at det er Vellum i metrene, den mangler? Mon ikke bare, den skal have nye pærer over hele linien. (husk korrekt værdi :D - som jeg lige checker i SM og vender tilbage med. Nogel gange kan man askille metrene ad og nænsomt fjerne lidt lampesod, så bliver de nogle gnge lidt friskere at se på. Desuden omstil gerne til 240V-drift (har du måske gjort?). Meterfarven skal typiske være mere blågrøn end billederne viser - Marantz' metre er altid for blå på billeder. Formentlig et resultat af kameraets billedjusteringsautomatik - da man oftest fotograferer i elktriske lys, som trækker i den blå kompenserende retning - væk fra det gullige.

DC-check + evt. justering? - Bias-check? Har du brug for værdierne?

Tag evt. de originale skruer på bagsiden, som er rustangrebne, ud - og rul dem i cykelolie - tør af - og montér igen - huske spændeskiverne (som altid forsvinder på særeste vis).

Trafoen - jahh... det er altidsvært, om man nu skal male eller ej. I dette tilfælde ville jeg nok bare erkende, at det var dér, den pågældende forstærker var kommet til og så give dette rustområde et tyndt lag olie elelr måske bare lidt WD40 - tørre af - og lukke forretningen. Men hvis du kan skyde dig ind på hvillen maling, det drejer sig om, og påføre den, så det ikke kan ses, så kunne man måske gøre det. Ellers ville jeg gøre førnævnte.

Den viste TO-3-transistor (udgang) - er original ( Fairchild).

Edit:

Lamper: 4 stk (2+ 2) fuselamps 8V 200mA + 2 stk. (peakindikator) 8V 60mA

Bias: sættes til 10 mV målt over J701 og J702 på hhv. V + H kanal. Justeres på R742

DC: Checkes på højttalerudgange og skal måle (som altid) så tæt på 0mV som overhovedet muligt, men en tolerence på plus/minus 50mV. Justeres på R741 på hhv. hø + ve kanal.

Check gerne om disse værdier står stabilt over fx .15-20 minutter. Lad forstærkeren falde til ro, før du måler og justerer (10 -15 min).


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf r-l-b » tirs 1. maj 2012 21:13

jeg havde sat den til 240 volt før jeg sendte den til Flemming - bare for god ordens skyld :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Tube mania » tirs 1. maj 2012 21:16

Og spænd udgangs-transistorerne efter...de kan finde på at gå løse....tillykke med den :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 21:29

Godt med de 240V! - og joh - efterspænding er vel rigtig godt her også - endda kunne man gå skridtet videre og "ompakke" transistorerne - med lidt frisk kølepasta og nye glimmerskiver. Man skal bare være hulens sikker på, at man monterer transistorerne 100% korrekt efterfølgende. :shock: :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Edge » tirs 1. maj 2012 21:51

DC og bias er stillet: DC er 12mv på begge kanaler :thumbsup: Pærer er endnu ikke skiftet, Lars holdt lukket idag.

Syntes nu det er mærkeligt viserne næsten ikke kommer af "pegen" selv ved ca. 100DB. PÅ Denon POA-1003 blafre de en del mere, der skal man dog osse kun et klik op fra nul volume ved 0 Gain før man spiller ret højt.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 21:54

Måske meterviserne skal justeres. Der kommer lige en opskrift om lidt....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 22:29

Direkte afskrift fra SM vedr. meterjustering:

1: Preset RX03 and RX07 of both channels to CCW (Counterclockwise direction)
2: Set the output of the meter terminal to 9V RMS
3: Set the meters (M001, M002) to 0 VU by RX07
4: Increase the output of the speaker terminal to 16V RMS
Turn RX03 in the clockwise direction and stop where the meters pointer hits the full scale stopper.

RX03 og RX07 er begge variable modstande (trimmere). De er begge lokaliseret på de to små printkort, som er navngivet "PX00".

Vh
Freddy

Betyder vel, at du skal alliere dig med en Dummyload ......
Senest rettet af Fredmarantz tirs 1. maj 2012 23:09, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf mcs_5 » tirs 1. maj 2012 22:50

Eller nogle højttalere der spiller lavt ved 32W :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 22:54

Kast et par IMF transmissionsline ned under dynen - så går det måske?? :lol: :lol: :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Edge » tirs 1. maj 2012 23:32

Edit, har lige lagt mærke til at meterene på 140 først starter ved -20db, så er det dælme da ikke så sært de ikke gider flytte sig. På Denon´en starter de ved -50db. Vellum er gulnet i VU meterene, men det kan måske renses?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 23:52

Er der overhovedet Vellum i de metre?

Mange Marantz-metre gulnedes eller ligefrem blev brunlige, når der blev sat forkerte pærer i metrene (det er der måske også nu!!!). Dette indfarvede den hvide meterskive (plast) og kan ikke fjernes. Det er man nødt til at leve med. too bad. Tro mig - det er forsøgt.

De korrekte pærer ER 8V 200mA fuselamps - lad dig ikke lokke af 300mA - den bliver for varm. Hvis man har omstillet apparatet til 240V (som jo er gjort af R-L-B :D ) - så kan man måske godt forsvare at sætte 250mA i, men jeg råder stadig til 200mA. Mange har også genenm årene - bl.a. med model 140 stillet den nederst med sin pre-amp oversig, så 140 ikke kunne komme ordentlig af med varmen. Endnu en aktie i de gule/brune metre.

Du bliver nok nødt til at skille det ad - jeg kan ikke lige huske, om der er Vellum i et 140-meter, men jeg tror det ikke.
hvis der er vellum i- så kan det ikke renses - du skal klippe noget nyt - rigtigt sirligt og ordentligt og montere dette i stedet. -Det gør man ved receiverne - især de, som har haft de forkerte lamper monteret.

Edit: Ved et nærmere kig i SM kan jeg se, at der i de eksplodrede diagram faktisk er aftegnet "sheets" - så der er Vellum i en 140. Fint - lad os håbe, at det kun er det, som er brunt så. Skil det ad - check det ud - køb noget nyt ordentligt vellum - klip til - montér - og læn dig tilbage :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. maj 2012 23:59

Edge skrev:Edit, har lige lagt mærke til at meterene på 140 først starter ved -20db, så er det dælme da ikke så sært de ikke gider flytte sig. På Denon´en starter de ved -50db. Vellum er gulnet i VU meterene, men det kan måske renses?


Marantz-metre skal generelt trues meget før de gider bevæge sig (lidt ligesom mig). På mange modeller kan man indstille følsomheden på metrene med en meter-switch, men ikke på en 140.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Edge » tors 3. maj 2012 20:42

Så blev der skiftet Vellum, og det gjorde en forskel, jeg er dog ikke helt tilfreds da lampebrøndene er en del gule af varme inden i. Jeg prøvede at lege Flemming Leth med Wienerkalk og Sprit, men det havde ringe eller ingen effekt. Maling af brøndene er nok sidste udvej.

Billede

Billedet er taget i dagslys, uden brug af kunstigt lys.

Billede

Det Vellum der sad i meterene, sammen med et stykke alm. Hvidt papir.

Freddy kan du belyse tanken bag, at der ikke er en afbryder/tænd-sluk knap på Model 140?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Bent Egholm » fre 4. maj 2012 00:36

Ang. manglende afbryder på 140:

Meget enkelt, den blev hovedsageligt solgt sammen med 3200 forforstærkeren og så koblet til strøm udtagene bag på denne....bare ikke herhjemme for sådan noget nymodens noget kunne Demko jo absolut ikke godkende!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Flemming´s lille Lyd-Eldorado. Nu med Pioneer S910

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. maj 2012 03:41

:thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster