Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 15:20

god forklaring! :cool1: :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf his067 » tirs 26. jan 2021 17:18

sej skrev:Jeg købte for et par år siden den viste EMT til Ortofon adapter. Jeg fik dog ikke brug for den, da min gamle 2-pin Ortofon pickup viste sig at være defekt. Hvis det har interesse kan adapteren gå videre til 1/2-pris.

Vh Svend Erik


Freddy: En af mine aller-gamleste venner plejede at sige at heldet følger de tossede. Det må da vidst passe her :thumbsup: :Thumpsup: :cool1:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 18:18

:lol: :lol: :lol: Ja- det kan han have ret i.

Hvis jeg kan få stuntet med den EMT/SME converter til at køre med mine pickup'er, så er jeg vidst heldigere end loven tillader. Jeg skal bare lige have knækket resten af koden med den ene kanal, som Sej også omtaler. Måske temmelig let - og måske gør jeg det sværere for mig selv end det er?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. jan 2021 00:31

Ja- så købte jeg den omtalte SME/EMT-adapter af sej. Den så ud som ny - flot ting. Tak for at du så muligheden for mig her, Sej! :thumbsup:

Jeg monterede den med det samme i Ortofon SMG212-armen - og satte en mono-Ortofon A- hus - på. Det spiller sgu!!!

Men dog "kun" i den ene kanal. Det skal jeg have fundet en løsning på. Det er noget med hvordan armen/pickup er loddet op på bukken under dæk på Thorens 124'eren, som det sidder på/i.

Jeg satte en gammel mono-plade med Raquel Rastenni på - med mange af hendes store hits fra dengang. Jeg tænkte, at hvis pickup'erne og pladespilleren er fra ca. 1956 - 1961, så måtte danske Raquel Rastenni lige være historisk korrekt at spille.

"Hele ugen alene" - jo-jo! :thumbsup:

Lyden er altså flot og fuldfed - lige som jeg havde håbet. Nu er det jo mine første spæde trin ind i mono-verdenen. Det bliver ikke fuldkomment lige foreløbig. Jeg har to højttalere og bruger stereoforstærker - stereoarm, og jeg er vant til, at der kommer lyd ud af begge højttalere. Jeg satte kanalvælgeren på forstærkeren over på L-channel og så spiller det i begge højttalere, men altså kun én kanal. Hvordan dette hænger sammen er jeg ikke helt med på endnu. Men altså - det lyder så flot og fyldigt.

Jeg forstår ikke helt - men her kan nogle der ved noget mere måske lige komme ind? - jeg spiller med en mono pickup - med en 25my-nål - diamant. Jeg har læst mig frem til, at 25my -nålen ( Ortofons røde badge) - kan bruges til "microgroove" - plader. Kan man regne med at de røde Ortofon altid kan spille alm. LP'er forudsat, at pickup'en i øvrigt er i orden?

Hvorfor lavede de så en 17my-nål? - og hvad er dén så til? Jeg har en stereo-(SPU) i G-hus med 17my diamantnål- den bruger jeg til alm stereo-lp'er. Men kan jeg bruge en 25my-nål til alm. plader - det gik jo fint med Raquel Rastenni-pladen, som er en almindelig LP- men dog mono?

Jeg prøvede også lige med en meget gammel Ortofon-pickup - fra den foregående generation (type BB) - og der står "78" på den pick-'up.
Af ren nysgerrighed satte jeg den til at spille på Raquel- Rastenni-pladen og det lød fantastisk - (men) det var mono. Hvordan kan det være, at en pick-up, som der står "78" på, kan spille en alm. mono LP, som jeg går ud fra er en microgroove" - plade, når den egentlig skulle være beregnet til "78'ere"?

Den omtalte Ortofon type "BB" til "78"'ere er der et billede af her:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. mar 2021 18:39

For år tilbage kom en kammerat forbi og smed en kasse med hans gamle Thorens i - han ville ikke længere have den og mente nok, at den måske kunne få en bedre skæbne i mine hænder end hans egne.

Det var denneher...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. mar 2021 18:41

jeg gik løs på den med krum hals og så kom den - uden at montere nye reservedele på den - hverken på værk eller arm..., til at se sådan ud. Fuldt funktionel, meeeenn...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. mar 2021 18:45

efterhånden er den så kommet til at se sådan ud, ved hjælp af reservedele ( "ny" topplade samt armboard - da der var blevet savet i det originale :shock: - Desuden er der monteret en knap til tænd/sluk - fra en TD-150 ..

Den er topjusteret og spiller fint - rigtig fint, men den mangler et låg - et flot låg, ja den gør...!!!!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. mar 2021 18:53

- og det låg var jeg så heldig at finde for nylig :Thumpsup: - det nye låg er komplet med både bagstykke - monteringsbeslag og selvfølgelig selve toplåget. Låget var ridset og kunne bestemt godt tåle en kærlig hånd - og der kom jeg lige ind i billedet med vådslibeprocessen, som jeg i sin tid fik overleveret fra Harvey/NikonSP. Jeg har nu været igennem de første dele af processen - kørt med korn 1500 - korn 2000 og nu skal jeg i aften i gang med korn 2500. Hvis jeg skønner, at det vil være nok, så er det slipol samt 3M’ s Ultrafina SE herefter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » søn 14. mar 2021 19:25

Det var lidt af et “lade fund” du fik reddet dig der. Dejligt at se den komme til live igen :thumbsup:
Glæder mig til at se låget, jeg har selv et par stykker eller 4 der venter på jeg en dag keder mig :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf mantelteo » søn 14. mar 2021 20:31

Fredmarantz skrev:Ja- så købte jeg den omtalte SME/EMT-adapter af sej. Den så ud som ny - flot ting. Tak for at du så muligheden for mig her, Sej! :thumbsup:

Jeg monterede den med det samme i Ortofon SMG212-armen - og satte en mono-Ortofon A- hus - på. Det spiller sgu!!!

Men dog "kun" i den ene kanal. Det skal jeg have fundet en løsning på. Det er noget med hvordan armen/pickup er loddet op på bukken under dæk på Thorens 124'eren, som det sidder på/i.

Jeg satte en gammel mono-plade med Raquel Rastenni på - med mange af hendes store hits fra dengang. Jeg tænkte, at hvis pickup'erne og pladespilleren er fra ca. 1956 - 1961, så måtte danske Raquel Rastenni lige være historisk korrekt at spille.

"Hele ugen alene" - jo-jo! :thumbsup:

Lyden er altså flot og fuldfed - lige som jeg havde håbet. Nu er det jo mine første spæde trin ind i mono-verdenen. Det bliver ikke fuldkomment lige foreløbig. Jeg har to højttalere og bruger stereoforstærker - stereoarm, og jeg er vant til, at der kommer lyd ud af begge højttalere. Jeg satte kanalvælgeren på forstærkeren over på L-channel og så spiller det i begge højttalere, men altså kun én kanal. Hvordan dette hænger sammen er jeg ikke helt med på endnu. Men altså - det lyder så flot og fyldigt.

Jeg forstår ikke helt - men her kan nogle der ved noget mere måske lige komme ind? - jeg spiller med en mono pickup - med en 25my-nål - diamant. Jeg har læst mig frem til, at 25my -nålen ( Ortofons røde badge) - kan bruges til "microgroove" - plader. Kan man regne med at de røde Ortofon altid kan spille alm. LP'er forudsat, at pickup'en i øvrigt er i orden?

Hvorfor lavede de så en 17my-nål? - og hvad er dén så til? Jeg har en stereo-(SPU) i G-hus med 17my diamantnål- den bruger jeg til alm stereo-lp'er. Men kan jeg bruge en 25my-nål til alm. plader - det gik jo fint med Raquel Rastenni-pladen, som er en almindelig LP- men dog mono?

Jeg prøvede også lige med en meget gammel Ortofon-pickup - fra den foregående generation (type BB) - og der står "78" på den pick-'up.
Af ren nysgerrighed satte jeg den til at spille på Raquel- Rastenni-pladen og det lød fantastisk - (men) det var mono. Hvordan kan det være, at en pick-up, som der står "78" på, kan spille en alm. mono LP, som jeg går ud fra er en microgroove" - plade, når den egentlig skulle være beregnet til "78'ere"?

Den omtalte Ortofon type "BB" til "78"'ere er der et billede af her:


Jeg synes altså også at 78’er et mystisk og meget spænende emne. Jeg er rigtig tilfreds med min gamle og renoveret Ortofon A pickup - 25 my.
Jeg mener at C pickup’erne er med 17my og kan også tage microgroove mono.
Principielt burde vi jo have flere forskellige udgaver alt efter plade man spiller. Men så bliver det lige lovligt nørdet og ikke så brugervenligt længere når jeg vil lytte lidt til 78’er i hverdagen
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf kbekke » søn 14. mar 2021 22:40

Fredmarantz skrev:Ja- så købte jeg den omtalte SME/EMT-adapter af sej. Den så ud som ny - flot ting. Tak for at du så muligheden for mig her, Sej! :thumbsup:

Jeg monterede den med det samme i Ortofon SMG212-armen - og satte en mono-Ortofon A- hus - på. Det spiller sgu!!!

Men dog "kun" i den ene kanal. Det skal jeg have fundet en løsning på. Det er noget med hvordan armen/pickup er loddet op på bukken under dæk på Thorens 124'eren, som det sidder på/i.

Jeg satte en gammel mono-plade med Raquel Rastenni på - med mange af hendes store hits fra dengang. Jeg tænkte, at hvis pickup'erne og pladespilleren er fra ca. 1956 - 1961, så måtte danske Raquel Rastenni lige være historisk korrekt at spille.

"Hele ugen alene" - jo-jo! :thumbsup:

Lyden er altså flot og fuldfed - lige som jeg havde håbet. Nu er det jo mine første spæde trin ind i mono-verdenen. Det bliver ikke fuldkomment lige foreløbig. Jeg har to højttalere og bruger stereoforstærker - stereoarm, og jeg er vant til, at der kommer lyd ud af begge højttalere. Jeg satte kanalvælgeren på forstærkeren over på L-channel og så spiller det i begge højttalere, men altså kun én kanal. Hvordan dette hænger sammen er jeg ikke helt med på endnu. Men altså - det lyder så flot og fyldigt.

Jeg forstår ikke helt - men her kan nogle der ved noget mere måske lige komme ind? - jeg spiller med en mono pickup - med en 25my-nål - diamant. Jeg har læst mig frem til, at 25my -nålen ( Ortofons røde badge) - kan bruges til "microgroove" - plader. Kan man regne med at de røde Ortofon altid kan spille alm. LP'er forudsat, at pickup'en i øvrigt er i orden?

Hvorfor lavede de så en 17my-nål? - og hvad er dén så til? Jeg har en stereo-(SPU) i G-hus med 17my diamantnål- den bruger jeg til alm stereo-lp'er. Men kan jeg bruge en 25my-nål til alm. plader - det gik jo fint med Raquel Rastenni-pladen, som er en almindelig LP- men dog mono?

Jeg prøvede også lige med en meget gammel Ortofon-pickup - fra den foregående generation (type BB) - og der står "78" på den pick-'up.
Af ren nysgerrighed satte jeg den til at spille på Raquel- Rastenni-pladen og det lød fantastisk - (men) det var mono. Hvordan kan det være, at en pick-up, som der står "78" på, kan spille en alm. mono LP, som jeg går ud fra er en microgroove" - plade, når den egentlig skulle være beregnet til "78'ere"?

Den omtalte Ortofon type "BB" til "78"'ere er der et billede af her:


Det er et spændende emne, som jeg dog har til gode at udforske selv. Her er lidt fra “hestens egen mule”:

https://www.ortofon.com/hifi/cartridges ... true-mono/

Art Dudley har også skrevet indgående herom i “Stereophile”, bla. her:

https://www.stereophile.com/content/lis ... 148-page-2

Det, jeg indtil videre har fået ud af det, er at 25um er ok til “gamle” mono-udgivelser, men at mindre stylus radius er at foretrække til moderne udgivelser og måske også til de gamle. “Ægte” 78-pickupper med 65um ville jeg nok kun turde bruge - til 78’ere.

-Men, pqrannes er jo “Mr. Mono”-himself, så der er nok mere kvalificeret input at hente hos ham?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. mar 2021 15:31

Jeg skal nok lige prøve at kommentere de sidste 2 indlæg angående Ortofon- mono-pickup'er - men jeg fortsætter lige sagaen med min Thorens TD126. Sagaen begynder så småt at finde sin afslutning - da låget nu er poleret og og monteret. Jeg mangler stadig en dims til monteringen af låget - men denne er mestendels kosmetisk. Låget lader sig, som det kan ses, sagtens montere ...

se billeder af færdigpoleret og monteret låg:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. mar 2021 15:34

den opmærksomme læser vil i spejlbilledet på det sidste billede kunne genkende en Marantz 1060 samt en Thorens td124/Ortofon-pladespiller på hylden inde i den anden stue :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf hifibacillen » fre 19. mar 2021 16:51

Med alt det vintageudstyr du har Freddy er der spejlinger overalt af forskelligt grej :lol:
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. mar 2021 18:04

tjah - joh...der er samlet en del sammen hen over årene. men lige nu er der "kun" ét låg i stuen :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 144 gæster