KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf kbekke » søn 4. sep 2022 14:23

Jeg er stor fan af de to Luxman “Laboratory Series” og har haft både 5C50/5M21 og C12/B12-kombinationerne af for- og effektforstærkere.

Jeg tror ikke, at jeg har hørt noget bedre i kategorien “DC-koblede solid-state-forstærkere”.

L10’eren er fra samme serie som C12 og B12 og ser ud til være lige så seriøst bygget. Godt at den kom i de rette hænder.

-Men omkring discharge af (store) elektrolytter. Så er det vel noget, der gælder for alle elektrolytter og noget, man bør gøre under alle omstændigheder inden man begynder at “operere” indeni en forstærker med kraftig strømforsyning? Eller?

Min Densen DM10 fra for mange år siden var i hvert fald i stand til at spille videre et minut eller to EFTER at jeg havde slukket for den. Det samme gælder for flere rørforstærkere, som jeg enten har haft eller stadig har.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf AnalogBo » søn 4. sep 2022 22:03

Som kbekke skriver: Godt at den kom i de rette hænder.
Og at den har fået et nyt hjem hos en der værdsætter den.

Ang. store lytter: Mange forstærkere har faktisk bleeder/bløder modstande på typisk 5,6 Kohm eller mere over de store lytter.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KlausM » man 5. sep 2022 05:28

Jeg sætter 6.8 kOhm over power lytterne i Haflers effektforstærkere, når jeg restaurerer dem, ellers har de samme "problem".
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 29. sep 2022 18:25

Så landede der endnu en Sansui receiver i samlingen :OLO:

Jeg er på Island denne uge for at besøge kunder, og i forbindelse med noget Oscilloscope træning på Islands Universitet, endte vi i et klasselokale hvor der i det ene hjørne stod en Sansui G-7700 receiver. Jeg spurgte jo til hvorfor den stod der og fik at vide at den var defekt. Jeg spurgte om den var til salg, så min kunde kontaktede ejeren der var ude og rejse og spurgte om en pris.

Da jeg var færdig med min træning, sagde han til mig at hvis jeg ville have den, kunne jeg tage den kvit og frit :thumbsup: Det kan man ikke sige nej til.

Så nu skal den sendes hjem og jeg håber den kan fortoldes billigt. Og så ryger den ellers i køen af andre projekter.
Der er lidt kosmetiske småting med den, men ikke noget alvorligt. Og den ser fin ud indvendigt.

F8648298-E7B6-47A4-96CE-C5613343B4AE.jpeg


D4E24928-CF8E-473D-A3D6-D9089AA0B769.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas tors 29. sep 2022 23:51, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » tors 29. sep 2022 19:37

KenRas skrev:Så landede der endnu en Sansui receiver i samlingen :OLO:

Jeg er på Island denne for at besøge kunder, og i forbindelse med noget Oscilloscope træning på Islands Universitet, endte vi i et klasselokale hvor der i det ene hjørne stod en Sansui G-7700 receiver. Jeg spurgte jo til hvorfor den stod der og fik at vide at den var defekt. Jeg spurgte om den var til salg, så min kunde kontaktede ejeren der var ude og rejse og spurgte om en pris.

Da jeg var færdig med min træning, sagde han til mig at hvis jeg ville have den, kunne jeg tage den kvit og frit :thumbsup: Det kan man ikke sige nej til.

Så nu skal den sendes hjem og jeg håber den kan fortoldes billigt. Og så ryger den ellers i køen af andre projekter.
Der er lidt kosmetiske småting med den, men ikke noget alvorligt. Og den ser fin ud indvendigt.

F8648298-E7B6-47A4-96CE-C5613343B4AE.jpeg


D4E24928-CF8E-473D-A3D6-D9089AA0B769.jpeg

Mvh Kenneth


Nøøhjj, hvor er den flot.

Din rejse fra Marantz til Sansui følger jeg med fornøjelse.

Gad vide hvad, der bliver det næste. At Fredmarantz ændrer navn i SansuiFrede :Skor: eller Tannoy??



Mvh.


Jan
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 13. okt 2022 19:49

I sidste uge landede min Sansui G-7700 fra Island på mit arbejde og efter en overstået corona isolation, fik jeg den hentet i går. Jeg måtte jo lige have låget af og checke hvordan udgangstransistorer havde det. Det så umiddelbart fint ud, så den røg på variotrafoen og ved 150V klikkede relæet.

YES, alt det kritiske så ud til at være OK :thumbsup:

I begyndelsen spillede den dog kun i højre kanal, men efter motion af diverse omskiftere og rens af balance kontrollen, så var der hul igennem. Dens FM modtagelse var meget ustabil og det digitale display sprang rundt, også udenfor FM båndet, når jeg drejede på Tuning kontrollen. Efter det obligatoriske trykluft rens af “persillehakkeren” og en dråbe WD40 de rigtige steder, modtager den FM super godt på bare en stump ledning.

561BDC1C-2E2D-4D19-8DB4-A7ECF1B0D9CE.jpeg

Alt i alt en god start. Jeg kan fornemme, bare med mine S45 højttalere i værkstedet, at det er en receiver med muskler og en fantastisk stram kontrol med bassen.

Den ryger som sagt på hylden nu, da der først skal bestilles komponenter hjem til den. Men fed er den :OLO:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf cdp » tors 13. okt 2022 21:30

Den ryger som sagt på hylden nu, da der først skal bestilles komponenter hjem til den. Men fed er den :OLO:

Mvh Kenneth

Rigtig fin reciever, tillykke med den - ifølge nettet blev serien introduceret i "79 og udfaset et år senere, måske var produktions omkostningerne for høje, de senere modeller bar tydeligt præg af større vægt på profit, kontra kvalitet.
https://classicreceivers.com/sansui-g-7700
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 29. dec 2022 18:20

Længe siden jeg har postet noget i denne tråd, så her kommer lige nogle stemningsbilleder fra musikstuen som har fået en stor omgang her i julemåneden. Jeg har længe gerne ville lægge tæppe på, men ville ikke gøre det før den ønskede udvidelse af rummet var udført. Dem der har været her, kan måske huske at rummet føltes lidt trangt med alt det grej jeg har stående.

Så i begyndelsen af December gik jeg i gang med at rive en skunk ned, der grundlæggende ikke var andet end en kuldebro og spild af plads. Jeg var desuden løbet tør for plads til LP’er, som bare stod i kasser, så noget skulle gøres.

Jeg startede med at bygge en ny væg og hjørne af 12mm OSB plade inde i skunken. Da der var lukket, rev jeg den eksisterende væg ned. Den var bygget af de gamle brandfarlige celotex plader, så det var godt at komme af med dem.

55ED97FC-60A5-42E1-ACAC-77C1F5EDE8A2.jpeg

Da væggen var fjernet blev den nye væg og loft beklædt med gips, som blev spartlet, malet og tapeseret.

19C688F5-4014-4A44-BEF0-B57ECF790C92.jpeg

Efter maling, tapesering og nye fodpaneler, blev der lagt tæppe. Det er ret fedt :Thumpsup:

404423C5-5ED4-4303-A278-E42ED2F78526.jpeg

Nu handlede det så om at få lavet det “rigtigt” fra starten, så der gik lige et par dage med overvejelser og diverse forsøg. Resultatet er blevet ret tilfredsstillende, synes jeg ;)

C404B7C5-5B05-4563-B315-97F8F5938013.jpeg

Øverst i racket til venstre står i øjeblikket en Pioneer SX-838. Meningen er at den øverste hylde skal bruges til at rotere rundt mellem de forskellige Receivere og Forstærkere som jeg har. Så kan de alle blive luftet med mellemrum

Under den står Sansui QRX-3500, som er kernen i mit quadrofoni setup. Den bruger de viste Marantz model 940 som front højttalere og et par HD-77 som baghøjttalere.

Dernæst er der min Sansui AU-9900, som er den faste kerne i mit stereo setup. En forstærker omskifter gør at jeg kan vælge mellem AU-9900 og den øverste (pt Pioneer). Det spiller på et sæt Marantz HD-880 overfor sofaen.

Nederst er der et par ekstra ting til quadrofoni.

939968EA-4802-4921-9CBE-215895C83AC1.jpeg

I den anden side af rummet står mit Marantz system, der består af en 3300/240 forstærker combo, 6320 pladespiller med SME arm, model 150 scope tuner, samt min anden Akai GX-635D spolebåndoptager. Systemet spiller på det øverste sæt HD-77, de nederste er bag ht til quadrofoni. Et meget vellydende system :thumbsup:

C48C06EC-5FC2-44A0-85D2-2F71FE4DD5FC.jpeg


92BCB6EE-A920-4E99-A58F-468CA80B300A.jpeg

Alt i alt en ombygning og ikke mindst indretning, som jeg er meget tilfreds med :thumbsup: :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas man 16. jan 2023 07:29, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. dec 2022 18:26

Flot - Flot - Flot, Kenneth! :cool1:

Gid jeg blandt dine mange evner også havde dine håndværkerevner ... ;)

Mega-Flotte opstillinger af mange fine sager. Mine knæ bliver altid bløde, når jeg ser et sæt Marantz 3300/240 (250) - disse sjældne Marantz-sæt har været en fast del af mit hifi-liv siden 1976....ja - og for den sags skyld også den fine Model 150 scopetuner. Den er fornem.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf mikkeldamlarsen » tors 29. dec 2022 19:10

Kenneth - så flot og dedikeret til vintage ;-)
mikkeldamlarsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 apr 2020
Lokalitet: københavn

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf kbekke » tors 29. dec 2022 19:25

jawdrop*
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Louis » tors 29. dec 2022 19:34

Når jeg lige ser mit gamle 3300/240 så savner man det jo lidt. Det er uden tvivl det flotteste transistor for- og effekt sæt fra Marantz, synes jeg.

Sikken en flot ombygning, det er altid dejligt at få noget for hånden :Thumpsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf JMP » tors 29. dec 2022 22:26

:cool1: Det må være dejligt at få mere plads,og få det sat som det har fortjent :cool1: Det ser god ud :Thumpsup:
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Helikon » tors 29. dec 2022 22:38

Det ser dælme godt ud. :cool1:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 15. jan 2023 20:34

I sommeren 2021 hentede jeg et sæt Sansui SP-200 højttalere hos Verner/hificlassic for 2 specialøl :thumbsup:

Til den pris var jeg nødt til at undersøge det lidt blakkede ry som mange Japanske højttalere har, inclusiv de fleste Sansui modeller. SP-200 er en ældre sag fra ca 1968, så de har jo efterhånden 55 år på bagen.

Da jeg fik dem hjem blev de testet og så ud til at spille med alle enheder, men var noget mørke i lyden. De røg dog på hylden og kom først frem i dag, hvor jeg havde fået nye Monacor kondensatorer hjem til dem. Jeg havde en forventning om det kunne hjælpe på det mørke lydbillede.

3072644F-452D-43FB-8066-C2AF27F9CEB8.jpeg


3F075E9D-6402-427C-8D02-F360DECE3A5F.jpeg

Efter opgraderingen opdagede jeg at den ene mellemtone enhed ikke spillede. Jeg skrabede forsigtigt lederne på forsiden af pappet fri for forsegling og heldigvis kunne jeg nu måle ca. 11 ohm :Thumpsup:
Loddeklumpen ved pap gennemføringen blev skrabet så ren at jeg kunne genskabe forbindelsen, så nu spiller den igen :OLO:

Og så var det tid til en lyttetest.

5F7DD865-F0F6-4242-86E9-FE4340B38B20.jpeg


Hvordan spiller de så?

De spiller faktisk forbavsende godt nu. Indstillingen bagpå skal stilles til “Bright” for at mellemtone og diskant kommer ordentlig frem. De kan dog ikke helt matche HD-77 hverken i bund og top, men de gør det ret godt :p

Jeg tænker at det har været en ganske vellydende højttaler tilbage i 1968. De gør det da så godt at jeg vil gå videre og bruge noget energi på at sætte kabinetterne i stand. Heldigvis er det rigtig finer og de originale fronter fulgte med, så det skal nok blive godt.

Så tak for højttalerne, Verner :thumbsup:

Jeg regner med at tage dem med til træffet i år, sammen med en Sansui Eight og en Sansui pladespiller. Så kan I selv bedømme dem.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 115 gæster