KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf bjerager » ons 17. feb 2021 08:38

bjerager skrev:
KenRas skrev:
bjerager skrev:Hvad spiller du med af pickup?

Shure M75MB Type 2. Den sad på da jeg fik den.
Var det ikke dig der havde en quad pickup til salg forleden, som jeg gik glip af?

Det har jeg nu stadig. Jeg havde to, solgte den ene.


Interesseret?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 8. mar 2021 20:53

JEG ER BLEVET SNYDT :( :oops: :( :oops: :(
Det er surt at indrømme, men det er jeg, øv.

Som I måske havde set i købes sektionen, var jeg på jagt efter en 4 kanals spolebåndoptager til mit quadrofoni setup. Det skete der ikke noget ved, så jeg prøvede også på dba. Efter nogle dage fik jeg to henvendelser, begge omkring en Akai GX-630D-SS. En billig, men defekt, den anden lidt dyrere, men komplet med Nabs, Aluspoler og velkørende i følge sælger.

Jeg så den billige først, men den var meget hærget at se på, ingen Nabs og spoler og så ville sælger ikke anbefale at jeg satte spænding på før den var serviceret. Så jeg valgte den dyre, som sælger kunne demonstrere at den spiller, spoler og hvad man nu kan se når den står på et køkkenbord. Han mente dog den skulle have renset omskiftere, hvilket jo ikke er et problem.

F6D1C40C-7805-4781-A483-4E9421F37E0A.jpeg


Vel hjembragt blev der sat et af mine egne bånd på, indspillet på min GX-635D, og den spillede fremragende. I stereo.

Efter tilslutning til mit quad setup ville jeg prøve at indspille i 4 spor, men der skete ikke meget på de 2 rear kanaler. Jeg tænkte “nå den skal vel bare serviceres, så kører den igen”.

Det var så her jeg hurtigt blev klogere :shock:

Det viste sig at den en ene Playback forstærker, som sidder i sokkel, simpelthen mangler. Senere fandt jeg desuden ud af at grunden til at der ikke var lys i VU metre, var at alle lamper + fatninger var fjernet. Ledninger var klippet over og lukket med krympeflex.

“Hvad helvede er det jeg har købt?”, var nok det jeg tænkte her. Det bliver lidt op ad bakke.

95CDE554-35C3-404A-8B07-676105725BDB.jpeg


Så hvad er så min plan? Ja den selvfølgelig bringes i stand, så den kan bruges.

Jeg har bestilt et “fumleprint” med en 22 pin kant konnektor, som passer i soklen. Så bygger jeg simpelthen de to manglende kanaler på dette print. Det bliver jo ikke originalt, men hvis jeg kan få den til at køre, så er det OK med mig.

Og når jeg bestiller de komponenter jeg ikke har på lager, så køber jeg også nye pærer og får genskabt skala lyset.

Og så skifter jeg nok lige 15-20 stk 2SC458 preventivt, nu når jeg er i gang.

92AB04B4-5EA3-4CA0-82D0-939C4BF1A074.jpeg


Skulle nogen af jer ligge inde med sådan et print, så vil jeg meget gerne købe det.

6C15CC93-C338-451B-ADAC-C6046D215F9B.jpeg


Så hvad kan man lære af dette?

Sælger havde sjovt nok lavet en “slutseddel” på handlen, hvor han fraskrev sig “fejl og mangler” og at den var “afprøvet og købt som beset”. Her skulle jeg nok være blevet mistænksom, men den spillede jo :oops:

Kan det virkelig være rigtigt at man skal forlange tingene åbnet op inden køb? Noget tyder på det.

Fortsættelse følger....

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ST-lab » man 8. mar 2021 23:38

Det er sgisme øv. Men var det ikke bedre at få et print fra en ophugget maskine? Jeg tænker det kan være svært at skaffe f.eks. spolerne.

Her var et hurtigt resultat fre Ebay: https://www.ebay.com/itm/Akai-GX-630D-S ... SwnGlfxYDG
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 8. mar 2021 23:59

ST-lab skrev:Det er sgisme øv. Men var det ikke bedre at få et print fra en ophugget maskine? Jeg tænker det kan være svært at skaffe f.eks. spolerne.

Her var et hurtigt resultat fre Ebay: https://www.ebay.com/itm/Akai-GX-630D-S ... SwnGlfxYDG


Det var det måske. Men det løber også hurtigt op med forsendelse og told.
Jeg tænker lige over det. Tak for link :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 9. mar 2021 04:06

Sikke en dum historie, Kenneth...
Og pokkers jeg ikke så dit opslag, for jeg har faktisk 2 GX-630D SS’er, hvilket nok er én for meget.
Nå - det er jo lidt sent nu.

Hvad med at købe den billige, du så på først, og bruge den som donor?
Det er vel sandsynligt, at den ene forstærker fungerer eller kan komme til det. Printet er der vel ihvertfald...
Og måske får du brug for yderligere dele, der kan tages fra den.

Hvis du bagefter sælger de dele, du ikke får brug for (på eBay eller anden international platform), så skulle du nok kunne få pengene hjem igen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Pokemon » tirs 9. mar 2021 10:56

KenRas skrev:JEG ER BLEVET SNYDT :( :oops: :( :oops: :(
...

Så jeg valgte den dyre, som sælger kunne demonstrere at den spiller, spoler og hvad man nu kan se når den står på et køkkenbord. Han mente dog den skulle have renset omskiftere, hvilket jo ikke er et problem.
...

Det var så her jeg hurtigt blev klogere :shock:

...

Så hvad kan man lære af dette?

Sælger havde sjovt nok lavet en “slutseddel” på handlen, hvor han fraskrev sig “fejl og mangler” og at den var “afprøvet og købt som beset”. Her skulle jeg nok være blevet mistænksom, men den spillede jo :oops:

Kan det virkelig være rigtigt at man skal forlange tingene åbnet op inden køb? Noget tyder på det.
...

Mvh Kenneth


det din egen fejl at du ikk teste inden du køber.
du kune have funnet fejlne uden at åbne den, bar inspille i ale kanal og hør den kan spile igen

måske viste sælger det - måske viste han det ikk
der er maser der sælge ting de har rodet med og syns aparatet er iorden uden at vær det
de felst der rode med tingene aner ikk vad de rode med
og gør mer skade end gavn

og innen du finer afspile forstærker så skul du nok tjek om hovedene er firkanal og ale kanele virke på hovedene
der er noen der skifte hoveder på båndoptager og skifte til ander end originale ...

det man ka lær er at forbered sig ordenlit innen man købe
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » tirs 9. mar 2021 13:28

Pokemon skrev:
det din egen fejl at du ikk teste inden du køber.
du kune have funnet fejlne uden at åbne den, bar inspille i ale kanal og hør den kan spile igen

måske viste sælger det - måske viste han det ikk
der er maser der sælge ting de har rodet med og syns aparatet er iorden uden at vær det
de felst der rode med tingene aner ikk vad de rode med
og gør mer skade end gavn

og innen du finer afspile forstærker så skul du nok tjek om hovedene er firkanal og ale kanele virke på hovedene
der er noen der skifte hoveder på båndoptager og skifte til ander end originale ...

det man ka lær er at forbered sig ordenlit innen man købe


Det luner altid med et trøstende ord :Thumpsup:

Vh Karl

PS: Jeg synes, jeg genkender den form for skuffelse - nok i mindre skala, men...
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Sorenki » tirs 9. mar 2021 14:37

Pokemon skrev:det din egen fejl at du ikk teste inden du køber.
du kune have funnet fejlne uden at åbne den, bar inspille i ale kanal og hør den kan spile igen

(...)
Pokemon skrev:det man ka lær er at forbered sig ordenlit innen man købe


Tjah - det er vel en sandhed uden omsvøb må det siges - men det er jo også let at gøre sig klog på andres ulykke!

Man bør altid som køber undersøge varen - kigge, prøve, føle osv. men der vil altid være ting der kan gå ens næse forbi - specielt her, hvor ledninger til lamper er klippet - det ville man tit se som at disse er gået og skal skiftes.

Jeg synes godt man kan forlange en hvis mængde pli hos sælgere at de skal stå på mål for den varer de sælger, og beskrive/fortælle alt der ligger udover.
I dette tilfælde, synes jeg faktisk der ER tale om snyd fra sælgers side.

Det er også derfor jeg meget nødigt sender udstyr ud af huset her - jeg vil gerne have købere kan se hvad de køber og at vi er enige i min vurdering om stand og funktionalitet, så der ikke er overraskelser.

Det er pisse træls Kenneth, og jeg ville altså overveje at hævde overfor sælger at standen er betragteligt ringere end du forventede / blev gjort klar over ved køb, og at det ikke kan forventes ved afprøvning at du ser manglende forstærker-print og klippede ledninger, og at du ønsker købet gjort retur.

Det kunne have været en forstærker hvor der var proppet et par kilo grus ind og placeret en 10Watt bluetooth forstærker - men det kan man altså ikke fraskrive sig som sælger, ved at skrive "afprøvet og købt som beset"...
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Pokemon » tirs 9. mar 2021 17:26

Sorenki skrev:
Pokemon skrev:det din egen fejl at du ikk teste inden du køber.
du kune have funnet fejlne uden at åbne den, bar inspille i ale kanal og hør den kan spile igen

(...)
Pokemon skrev:det man ka lær er at forbered sig ordenlit innen man købe


Tjah - det er vel en sandhed uden omsvøb må det siges - men det er jo også let at gøre sig klog på andres ulykke!

Man bør altid som køber undersøge varen - kigge, prøve, føle osv. men der vil altid være ting der kan gå ens næse forbi - specielt her, hvor ledninger til lamper er klippet - det ville man tit se som at disse er gået og skal skiftes.

Jeg synes godt man kan forlange en hvis mængde pli hos sælgere at de skal stå på mål for den varer de sælger, og beskrive/fortælle alt der ligger udover.
I dette tilfælde, synes jeg faktisk der ER tale om snyd fra sælgers side.

Det er også derfor jeg meget nødigt sender udstyr ud af huset her - jeg vil gerne have købere kan se hvad de køber og at vi er enige i min vurdering om stand og funktionalitet, så der ikke er overraskelser.

Det er pisse træls Kenneth, og jeg ville altså overveje at hævde overfor sælger at standen er betragteligt ringere end du forventede / blev gjort klar over ved køb, og at det ikke kan forventes ved afprøvning at du ser manglende forstærker-print og klippede ledninger, og at du ønsker købet gjort retur.

Det kunne have været en forstærker hvor der var proppet et par kilo grus ind og placeret en 10Watt bluetooth forstærker - men det kan man altså ikke fraskrive sig som sælger, ved at skrive "afprøvet og købt som beset"...


pli er fint
kontrol og viden om vad man købe er beder
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » tirs 9. mar 2021 17:41

Pokemon: Jeg har i tidens løb købt nogle receivere, hvor noget lys manglede - men jeg har aldrig forlangt apparaterne lukket op for at kigge efter klippede ledninger. Men sådan er vi måske så forskellige?

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » tirs 9. mar 2021 19:19

I den sidste ende kan man forberede sig lige så meget man vil og alligevel blive tørret for sine penge.

Jeg har godt nok også været udsat for en rigtig dyr fup-sag herovre, som involverer både en autoriseret forhandler og importør. I mit tilfælde købte jeg en brugt pladespiller, som viste sig ikke at være hvad forhandleren og importøren påstod det var.

Men jeg skal nok vente indtil der er faldet dom i sagen (og sagen har foreløbig varet siden juli sidste sommer), før jeg "spill the beans" om hvem, hvad og hvor. Jeg siger bare tak for EUs forbrugerlovgivning som beskytter forbrugeren, i hvert fald i forbindelse med forretningskøb.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 9. mar 2021 20:05

Tak for alle indlæg og kommentarer, tror jeg nok :Skor: :p

Ja, man kunne have været mere grundig, men når man ser den spiller med lyd og VU meter udslag, den spoler, starter og stopper som den skal, så er det lidt grænseoverskridende at bede om at få den splittet ad. Sælger var en en pæn og nydelig mand omkring 50, i en stor pæn villa i Hvidovre, med IT arbejde. Ikke noget der fik alarmklokkerne til at ringe. Måske ved han virkelig ikke at den havde disse mangler?

Jeg besluttede at spare mig selv for en masse arbejde og købte den anden, som Claus foreslog. Den er købt som defekt og samlet er prisen lavere end den typiske markedspris for disse to maskiner. Så nu kan jeg komme hurtigt videre og måske på sigt få to fungerende maskiner. Vi får se.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » tirs 9. mar 2021 20:14

KenRas skrev:Tak for alle indlæg og kommentarer, tror jeg nok :Skor: :p

Ja, man kunne have været mere grundig, men når man ser den spiller med lyd og VU meter udslag, den spoler, starter og stopper som den skal, så er det lidt grænseoverskridende at bede om at få den splittet ad. Sælger var en en pæn og nydelig mand omkring 50, i en stor pæn villa i Hvidovre, med IT arbejde. Ikke noget der fik alarmklokkerne til at ringe. Måske ved han virkelig ikke at den havde disse mangler?

Jeg besluttede at spare mig selv for en masse arbejde og købte den anden, som Claus foreslog. Den er købt som defekt og samlet er prisen lavere end den typiske markedspris for disse to maskiner. Så nu kan jeg komme hurtigt videre og måske på sigt få to fungerende maskiner. Vi får se.

Mvh Kenneth


Hej Kenneth

Jeg beundrer din ro og din fatning oven på en oplevelse som denne - og i ikke mindst i forhold til nogle af kommentarerne. Belært af din udførlige beretning om, hvordan et køb kan falde uheldigt ud, og ikke mindst de gode råd i den anledning, ved vi nu alle, hvordan vi skal forholde os, når vi handler med ukendte.
Held og lykke med Teac no. 1.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Stottrup » tirs 9. mar 2021 20:38

Og så kan jeg ikke lade være med at tilføje: Jeg kan blive så enormt forbandet og følelsesladet, når man i et forum som dette, der generelt er gennemsyret af interesse, hjælpsomhed, gode råd - og ikke mindst en særdeles positiv tone i indlæggene - støder på indlæg, der nærmest oser af nedladenhed og bedreviden. Jeg har været med i ca. seks år og har aldrig mødt andet end hjælpsomhed og oprigtige forsøg på at få mig videre. At det ikke altid er lykkedes, er bestemt ikke forums skyld. Men den gode tone har altid været normen. Lad det vedblive at være sådan - såvel for faguddannede som for avancerede amatører - og novicer.

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » tirs 9. mar 2021 20:44

Stottrup skrev:Men den gode tone har altid været normen. Lad det vedblive at være sådan - såvel for faguddannede som for avancerede amatører - og novicer.

Vh Karl

:OLO:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster