KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Sorenki » tirs 9. mar 2021 20:51

Stottrup skrev:Og så kan jeg ikke lade være med at tilføje: Jeg kan blive så enormt forbandet og følelsesladet, når man i et forum som dette, der generelt er gennemsyret af interesse, hjælpsomhed, gode råd - og ikke mindst en særdeles positiv tone i indlæggene - støder på indlæg, der nærmest oser af nedladenhed og bedreviden. Jeg har været med i ca. seks år og har aldrig mødt andet end hjælpsomhed og oprigtige forsøg på at få mig videre. At det ikke altid er lykkedes, er bestemt ikke forums skyld. Men den gode tone har altid været normen. Lad det vedblive at være sådan - såvel for faguddannede som for avancerede amatører - og novicer.

Vh Karl

Helt Enig Karl!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Klarskov » tirs 9. mar 2021 21:47

Sorenki skrev:
Stottrup skrev:Og så kan jeg ikke lade være med at tilføje: Jeg kan blive så enormt forbandet og følelsesladet, når man i et forum som dette, der generelt er gennemsyret af interesse, hjælpsomhed, gode råd - og ikke mindst en særdeles positiv tone i indlæggene - støder på indlæg, der nærmest oser af nedladenhed og bedreviden. Jeg har været med i ca. seks år og har aldrig mødt andet end hjælpsomhed og oprigtige forsøg på at få mig videre. At det ikke altid er lykkedes, er bestemt ikke forums skyld. Men den gode tone har altid været normen. Lad det vedblive at være sådan - såvel for faguddannede som for avancerede amatører - og novicer.

Vh Karl

Helt Enig Karl!


Jeg tilslutter mig 100% disse synspunkter - også jeg blev først og fremmest utrolig ærgerlig over Pokemons indlæg. Den tone hører ikke hjemme her. Det kan også koges ned til et spørgsmål om tillid: Når jeg læser eller skriver indlæg her gør jeg det, fordi jeg tror på, at det lander i et tillidsfuldt og venligsindet forum. Det samme gælder handel med vintage udstyr: Selvfølgelig kan man komme til at sælge noget, der har defekter, man ikke har opdaget og selvfølgelig er der snydepelse, som går efter en hurtig og uberettiget fortjeneste, men dette forums kvaliteter vil gå helt tabt, hvis vi bliver nødt til at møde hvert indlæg med mistro og risikere en nedlandede og bedrevidende møgspand i hovedet, hvis vi deler vores erfaringer. Jeg kan faktisk bedre leve med at blive lidt snydt end mistænksomhed. Det er naturligvis ærgerligt at blive snydt, men det andet æder ens livskvalitet.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. mar 2021 23:10

Ja- det er en følelsesladet omgang, dette her...

Jeg synes selvsagt, at det er bundærgerligt med det trælse køb, som kenras har begået, men glad for, at der tilsyneladende kunne findes en nogenlunde fornuftig løsning på det. Mine betragtninger desangående kan synes irrelevante idet mange har givet gode råd og forslag undervejs i tråden.

Ellers vil jeg nævne, at vi i redaktionen ikke har kunnet undgå at bemærke, at der opstod dårlig stemning på et tidspunkt og at Kenneths tråd har været påvirket heraf lige siden. Dette er vi selvfølgelig slet ikke glade for. ( ja- det er ingen glade for) Vi har også i redaktionen et stærkt ønske om, at forummets normalt gode stemning, ånd og høje grad af "voksenhed" , hygge, humor, selvironi og gensidig tillid og tryghed selvfølgelig skal bestå.

Vi drøfter pt forløbet i redaktionen - og håber, at vi lige får lov til at drage de konklusioner, som vi kan drage ud af forløbet.

Hvis man ønsker at skrive mere, vil jeg derfor gerne anmode om, at man holder sig konstruktivt til hændelsen omkring kenras uheldige køb - og lader resten være op til redaktionen ... :p

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 14. mar 2021 13:42

Nå, jeg har fået arbejdet lidt mere med denne GX-630D-SS for at se om der er flere problemer. Ved at flytte det enlige Playback print fra front til rear, kunne jeg checke om indspille og afspille funktioner i alle 4 kanaler virker.

Den var ret ustabil i højre front kanal under indspilning, så samtlige omskiftere har været skilt ad og er blevet renset. Generelt er det meste af maskinen smurt ind i noget fedtet rensevædske eller smørelse. Så der har været en del rengøring og affedtning.

Et problem med indspilning i den højre rear kanal viste sig at være en defekt konnektor, som simpelthen er flækket på langs. Så nogle pinde i midten havde ikke forbindelse.

B3E14815-147A-47F2-94C3-D1B3146AD0A2.jpeg

Flere af de andre konnektorer har også småproblemer, så enten har de taget skade af rensevædsken, ellers er det måske bare tidens tand der har gjort plastikken skrøbelig? Så jeg forsøger at lime det som er gået i stykker, så får vi at se om det hjælper.

Men alt i alt ser den, bortset fra det manglende print og lamper, ud til at være velfungerende :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Dan63 » søn 14. mar 2021 21:01

Hej Kenneth.

Hatten af for dit gå på mod!

Men jeg er sikker på at du skal nok få den helt op og køre!

Held og lykke med projektet!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ferr31 » lør 20. mar 2021 15:26

KenRas skrev:Jeg har siden jeg var teenager / ung mand tilbage i 70’erne været fasineret af begrebet “Quadrofoni” og quadrofoni anlæg, men jeg har aldrig haft muligheden for at lytte til sådan et anlæg. Så efter at jeg kastede over vintage hifi for nogle år siden, begyndte det at spøge igen. Sidste år købte jeg en Marantz 4230 quad receiver, som virkelig trænger til renovering, så den har foreløbig ikke bragt mig nærmere.

Men for ca. en måneds tid siden foreslog Hackenberg en byttehandel hvor han fik min Sony PS-4750 og jeg fik hans Sansui QRX-3500 quad receiver og Sansui SR-212 pladespiller. Begge dele har stået en del år på Hackenberg’s lager, så det var spændende at se standen.]

Så er de begge installeret i musikrummet, klar til at udforske denne quadrafoniske verden. Som front højttalere bruger jeg lige nu et sæt JBL L-100 Century og som bag højttalere et sæt Marantz HD-66. Desuden har jeg anskaffet mig en DENON DVD-2900, som er en kombineret Super Audio og DVD afspiller. Den kan stilles om så den kører 4,0 format, altså quadrofoni og så kan samtlige kanaler tages ud bag på via phono stik. Det giver mulighed for at afspille moderne koncert DVD’er i quad format. Det er ikke dårligt, skulle jeg hilse og sige :thumbsup:

Et smukt makker par, de to pladespillere :p

AE0D3877-413D-44F2-8FA2-58F43282F0BD.jpeg


Det der mangler nu for at gøre mit quadrofoni anlæg komplet, er en 4 spors spole båndoptager. En Akai GX-630D-SS eller GX-270D-SS ville være perfekt, men noget andet 4 spors kunne også bruges.

Så nu er jeg klar til at udforske denne quad verden. Måske bliver jeg positivt overrasket, måske bliver jeg skuffet, det må tiden vise :p

Mvh Kenneth

Hej Kenneth

Jeg var lige i Accord i Lyngby i dag og så at der stod en Sansui quad test plade hvis det kunne have interesse
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf CPD » lør 20. mar 2021 16:23

Jeg har også nogle stykker Quadrofoniske test plader, blandt andre en en fra Sony og en fra EMI.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. mar 2021 16:32

...ellers har jeg nogle vistnok 4-kanalsplader, som jeg for nylig omtalte i telefonen....måske kan du have glæde af disse?
(det hører vel egentlig til i handelssektionen for plader, men nu når vi taler om det her, så lader jeg det fare. :-))

måske er de slet ikke firekanals? - men at jeg blot har ladet mig fængsle af titlerne "phase 4" fx.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 20. mar 2021 17:54

CPD skrev:Jeg har også nogle stykker Quadrofoniske test plader, blandt andre en en fra Sony og en fra EMI.

Mvh Carl Peter.

Hej Carl Peter,

Lyder interessant. Hvilket quad format er de til? QS og SQ formaterne er de mest relevante for mig.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 20. mar 2021 18:07

Fredmarantz skrev:...ellers har jeg nogle vistnok 4-kanalsplader, som jeg for nylig omtalte i telefonen....måske kan du have glæde af disse?
(det hører vel egentlig til i handelssektionen for plader, men nu når vi taler om det her, så lader jeg det fare. :-))

måske er de slet ikke firekanals? - men at jeg blot har ladet mig fængsle af titlerne "phase 4" fx.....

Hej Freddy,

Tak for at finde dem frem :thumbsup:

De 3 nederste med “Phase 4” er ikke quadrofoni, dem er jeg stødt på flere gange, senest i dag faktisk. De øverste er Quadradisc eller CD-4 format, som er det “tredje” format udover SQ og QS. Jeg købte faktisk en CD-4 skive på loppemarked i dag, men CD-4 er ikke kompatibel med noget af det grej jeg har pt.

733D2348-AC6D-4508-B558-24904210F891.jpeg

Så jeg springer lige over i første omgang, da det format kræver en separat dekoder og en speciel pickup til 40-50 kHz.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf CPD » lør 20. mar 2021 18:13

Hej Kenneth.

De omtalte plader er i SQ format.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. mar 2021 18:27

KenRas skrev:Så jeg springer lige over i første omgang, da det format kræver en separat dekoder og en speciel pickup til 40-50 kHz.

Mvh Kenneth


De ryger bare tilbage i reolen :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 20. mar 2021 18:29

Jeg fandt også lige denne her “SONY Taperecorder Selector SB-300” til en flad halvtredser i dag på loppemarked. Lige sagen når man en håndfuld båndoptagere stående i musikstuen.

ACC41A35-C215-475B-834D-004E0A3859DD.jpeg


91954ED6-FD97-4ABC-9D03-DB8DADF6F9FD.jpeg

Den model har jeg aldrig set før :QQS:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf ferr31 » lør 20. mar 2021 19:16

Jeg har en SB 500 stående som er i brug :p
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 22. mar 2021 13:41

Så landede det print fra Kina som jeg skal bruge til at genopbygge den manglende playback amplifier i min Akai GX-630D SS. Utroligt at man kan få 2 sæt i Kina for $6,- plus forsendelse.

11A7B33D-1793-4E80-AE7E-ED3D7A2282EE.jpeg

Hvis jeg beslutter mig for at skifte alle konnektorer i maskinen, så er det nok billigere at bestille sådan nogle sæt hjem fra Kina, end at prøve at finde dem i DK/EU.

Og så har man printene til fremtidige eksperimenter :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster