KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 23. okt 2021 12:30

På vej hjem fra et kundebesøg i Torsdags kom jeg forbi et loppemarked der havde efterårs-ferie åbent. Denne helt almindelige Lenco L75, til kun 200,- kunne jeg ikke lade stå. Den er super flot med et helt, men dog noget ridset låg, samt en minimal finerskade på et hjørne. Pickuppen er en Shure M75EM Type 2.

2680D6D8-86C5-4DE1-AEF4-BE7457F88164.jpeg


DE57A5BE-D87E-4D86-82D7-46F597B69252.jpeg


5F3AC2DB-F695-43BE-84D7-6EDA3A4AB517.jpeg

Uden at gøre noget ved den, blev den sat til. Alt fungerer, den kører absolut lydløst, hastigheden er korrekt, så der er ikke meget at komme efter rent elektrisk/mekanisk. Lidt olie på plinten og polering af låget er nok det der skal til.

62450D41-94E3-4F23-AC6A-27A3D2401229.jpeg


Tanken var egentlig at den skulle hurtigt videre med lidt fortjeneste, men den beholder jeg sgu :lol: :lol:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf cdp » søn 24. okt 2021 08:00

Hej Kenneth - ser sgu godt ud - er selv i gang med at pudse en Fona pl-304 op, der var malet sort. Plint/kabinet også i teak, men det nederste hvor din er sort, er på min også fineret, så jeg valgte kun at bevare den sort i slidsen. Tonearmen er også andreledes på en Fona, men som din Lenco, så oser den af historie. :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 24. okt 2021 09:58

Flot arbejde med at få malingen fjernet :thumbsup:
Er det ikke en Lenco B55 i forklædning?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Kdaddy » søn 24. okt 2021 10:08

Har du tjekket v-blocks på tonearmen?

De er som regel smuldret og skal skiftes. Tror ikke jeg har set en L75 hvor det ikke var tilfældet.

Bortset fra det og lidt olie i centerlejet, så ja, de gamle lenco’er kører bare og spiller skønt.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 24. okt 2021 10:17

Kdaddy skrev:Har du tjekket v-blocks på tonearmen?

De er som regel smuldret og skal skiftes. Tror ikke jeg har set en L75 hvor det ikke var tilfældet.

Bortset fra det og lidt olie i centerlejet, så ja, de gamle lenco’er kører bare og spiller skønt.

Jesper

Ikke endnu, men Fensten har sagt præcist det samme til mig. Så det kommer også på to-do listen…
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf cdp » søn 24. okt 2021 20:48

Er det ikke en Lenco B55 i forklædning?

B52 står der under tallerkenen, det betyder så samme v-block som L75
https://www.ebay.com/itm/264196650805?m ... AHEALw_wcB
Hvis det bare er plastik, kunne der spares lidt med 3D-print. ( hvis det kan lade sig gøre ) ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » søn 24. okt 2021 20:53

cdp skrev:
Er det ikke en Lenco B55 i forklædning?

B52 står der under tallerkenen, det betyder så samme v-block som L75
https://www.ebay.com/itm/264196650805?m ... AHEALw_wcB
Hvis det bare er plastik, kunne der spares lidt med 3D-print. ( hvis det kan lade sig gøre ) ;)



Det kan godt lade sig gøre at 3D printe v-blokke. Det er vist endda sådan at de produceres på Lencoheaven.


Var der ikke en yngre fyr med styr på dette herinde. Jeg kan udemærket lave en 3D fil til print.


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 24. okt 2021 22:20

Ladies- og nok især gentlemen - her er den vist direkte forbindelse til noget 3D-print:

viewtopic.php?f=559&t=12917

X-tian fra Mors....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » søn 24. okt 2021 22:36

Joeh, da, de lavede nogle meget fine ting til til mig, men de har ikke svaret på mail i et par måneder....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 24. okt 2021 23:14

his067 skrev:Joeh, da, de lavede nogle meget fine ting til til mig, men de har ikke svaret på mail i et par måneder....

Også til mig, men X-tian har ikke været online i 8 måneder nu, sååå……
Tænker jeg bestiller det nødvendige dele hos de anbefalede leverandører.
Tak for input om hvad der bør/skal skiftes for at få min L75 i tip-top stand.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Buller » man 25. okt 2021 07:58

Fensten skrev: Hvis det bare er plastik, kunne der spares lidt med 3D-print. ( hvis det kan lade sig gøre ) ;)

Det kan godt lade sig gøre at 3D printe v-blokke. Det er vist endda sådan at de produceres på Lencoheaven.

Var der ikke en yngre fyr med styr på dette herinde. Jeg kan udemærket lave en 3D fil til print.

Mvh.

Fensten


Jeg er godt nok ikke en yngre fyr og total nybegynder mht 3D-print.
Men jeg har fundet dem på nettet og vil forsøge at printe et par stykker i løbet af eftermiddagen.
Vil dog ikke love et brugbart resultat, da der tilsynladende stilles store krav til printeren.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Buller » tirs 26. okt 2021 16:40

Buller skrev:
Fensten skrev: Hvis det bare er plastik, kunne der spares lidt med 3D-print. ( hvis det kan lade sig gøre ) ;)

Det kan godt lade sig gøre at 3D printe v-blokke. Det er vist endda sådan at de produceres på Lencoheaven.

Var der ikke en yngre fyr med styr på dette herinde. Jeg kan udemærket lave en 3D fil til print.

Mvh.

Fensten


Jeg er godt nok ikke en yngre fyr og total nybegynder mht 3D-print.
Men jeg har fundet dem på nettet og vil forsøge at printe et par stykker i løbet af eftermiddagen.
Vil dog ikke love et brugbart resultat, da der tilsynladende stilles store krav til printeren.


Efter utallige forsøg må jeg desværre give op.
Det er for småt til at understøtte feks den runde "bund" hvis man prøve at printe dem liggende på siden/ryggen.
Hvis de står op, og den runde "bund" vender opad "falder" de 3 sider den nu står på lidt sammen og bliver lidt flade.
Jeg har prøvet indtil flere gode forslag, desværre super resultat.
En havde selv købt sine v-blokke fra england. Han skrev at de var printet i noget der hedder resin, som er flydende og stiller store krav til bl.a. udluftning osv.
Jeg har prøvet at printe dem i PLA.

Jeg har 11 stk liggende på mit bord. Hvis der er en der vil prøve at se om der kan blive et par brugbare ud af dem er han velkommen.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf pqrannes » tirs 26. okt 2021 21:43

Jeg købte engang de der vblocks fra Svalander i Sverige: https://svalander.se/shoppen/reservdela ... -l76-l78-1

De var fine.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 25. nov 2021 00:35

Så skete der noget nyt på Quadrofoni fronten. På lauritz.com lagde jeg et lavt bud, uden forventning om det beløb var tilstrækkeligt. Men det var det og med salær og det hele endte prisen på ca. 1/3 af hvad de typisk går for :thumbsup:

Med hjælp fra Fensten og en arbejdskollega kom den så hjem i går.

Selve gitteret på svøbet har lidt rust og der var en del snavs i området under gitteret. Men bortset fra det, var den faktisk ret flot, både ind- og udvendigt. Og fra et ikke-ryger hjem.

Efter en grundig gang trykluft, check af sikringer og en grundig visuel inspektion, blev den stille og roligt kørt op på variotrafoen.
Ved 130 volt klikkede højttaler relæet, det var bare dejligt :OLO:

5703171D-062F-4441-BE59-8A3C314552E8.jpeg


DC71E440-EF39-47E3-BC2C-EBBCD5731549.jpeg


6767E03B-1198-43DE-8A14-2EE30335B892.jpeg


Efter ca. 15 min med 180V fra varioen, blev den kørt op til 220V og det første jeg kunne konstatere var at der ikke er en eneste pære/lampe der er gået. Alt ser ud til at fungere. Selv med dårligt FM antennesignal modtager den næsten støjfrit i stereo og både SQ og Matrix dekoderne sender signal til alle 4 højttalere.

Det fede ved denne her er at den har indbygget CD-4 demodulator, som jeg mangler i min Sansui QRX-3500. Så nu har jeg alle de formater der var de populære den gang i 70’erne. CD-4 delen er dog ikke testet endnu, det må vente til den er shinet op.

C3690D06-231F-4E24-A49C-2C7A971BEFFA.jpeg


Den skal selvfølgelig have den sædvanlige tur med rens af potmetre og omskiftere. I det hele taget en grundig service med check af justeringer og dens specifikationer. Derefter tager jeg stilling til om den skal re-cappes helt eller delvis.

Mere info følger når jeg kommer videre med den….

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » tors 25. nov 2021 09:23

Hold da maule, den er SMUK Kenneth!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster