Så blev det tid til lidt fra værkstedet igen. Denne gang er det en Nikko TRM-600 jeg købte af NikonSP tilbage i Februar, men først fik i hænderne ved træffet. Den kan ses her:
viewtopic.php?f=650&t=16783Ud fra fejlbeskrivelsen i salgs annoncen så det ikke slemt ud og den var både pæn og vellydende da den blev sat til i værkstedet med en Ipad som signal kilde. Den omtalte "susen" kunne jeg ikke detektere, så
Happy Days !!!Der var en højttaler terminal der skulle fikses og efter det lavede jeg de sædvanlige tests af
Frekvens Response,
Forvrængning, samt
RIAA Response. Alt så tilfredsstillende ud, så den blev sat op i musikstuen til en mere omfattende lyttetest.
Og den lyder rigtig godt
Efter ca. en halv time lyder der pludselig et par meget voldsomme knald i den venstre højttaler, hvorefter jeg straks skruer ned. De efterfølgende minutter spiller den normalt igen, men jeg vælger at slukke den, for ikke at beskadige mine højttalere.
Efter at have tænkt lidt over problemet, vælger jeg at se om jeg kan fange problemet på et af mine digital oscilloskoper. Disse moderne oscilloskoper har noget der hedder
Envelope Mode der gør at skopet over tid kan fange og fastholde enhver afvigelse fra den normale 1 kHz sinus signal jeg sender gennem forstærkeren.
En opstilling blev sat op og efter ca. 15-20 min. begyndte der at ske noget, som vist her:
image053.jpg
Problemet er tydeligvis i venstre kanal, men grundet belastning af power supply slår problemet igennem til højre kanal. Skal man tolke signalet i venstre kanal, ser det ud til at der sker nogle momentvise kortslutninger af højttaler udgangen ned til (eller tæt ved) den negative forsyningsspænding der ligger tæt på -30 Vdc. Det ligner et problem i effektforstærkeren.
Jeg sluttede derefter generatoren til
Main In, så det kun var effektdelen der blev testet. Derefter ventede jeg på at der skete noget igen.
image055.jpg
Det er tydeligt her at problemet er i effektforstærkerens venstre kanal.
Ud fra ovenstående målinger ser det ud til at jeg nok skal prøve at skifte driver og effekt transistorer til den negative del af signalet. Vi får se.
Sådan et moderne oscilloskop er et fremragende værktøj til at fange og visualisere sådan nogle "knald" der kommer sporadisk i højttalerne.
Fortsættelse følger når jeg får tid til at arbejde videre med den. Der er lige et par andre ting i køen først
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.