Lasses Lyd

Vis os dit grej

Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » lør 29. sep 2012 13:15

Hej, :p

Her kommer så min VintageHIFI-status-billeder mm.m tråd.

Ja det er vel gået en 2 års tid siden jeg fik min første Vintage forstærker, Accuphase E-303 unde kyndig og venlig vejledning af gode folk herinde fra :thumbsup:

Siden da er der kommet mere til, det meste fra loppemarkeder, en smule fra auktioner. Lige pt. køber jeg hvad der virker interessant hvis prisen er lav og jeg ikke kan lade være. Det betyder at der langsomt er ved opstå stabler. :Skor: Men jeg bruger det til at experimentere lidt med forskellige kombinationer og når jeg er blevet klogere (forhåbentlig) :shock: er det planen at overskudet ryger videre. Det vel en nogenlunde klassisk kurve mange vin-hifi entusiaster kommer igennem. :D ;)

Pt. ser status således ud:

Stue TV setup. Tandberg TR 2075 spiller på TL3520 begge i flot mørk Rio Palisander. Der bliver ikke set meget TV i disse dage :thumbsup:
Billede

Spiller pt.med nyrenoverede basenheder fra X-rays ekstra sæt TL3520 som jeg lånte og senere købte da jeg fandt ud af, at en af mine basenheder alligevel var uoriginal plus jeg havde et mindre uheld med en af X-rays nyrenoverede enheder :QQS: :Skor: . X-ray var dog flink at sælge dem til mig til en meget fair pris :p

Og hvad med lyden? De lyder ganske enkelt helt exceptionelt lækkert. Jeg har nu lyttet intenst på dem et par uger og jeg er vild med lyden. Afgrundsdyb bas som en hvis Tante Berg skriver, og ja virkelig fed dyb bas men stadig lækket stramt. Tør slet ikke tænke på hvad storebrødrende TL5020 og Studio Monitors kan præstere. Lige nu er stillingen 4-2 ifht. JBL 4410 som er den højttaler jeg har haft de sidste 10 år og som jeg havde meget svært ved at forestille mig ville få bank af en norsk 70er højttaler. Bevares er de meget forskelligt placeret i rummet og derfor er det ikke en helt fair sammenligning endnu. Jeg har tænkt at lave en mere fair test en dag ved lejlighed - vender tilbage med status på den match. :Thumpsup:
Komboen med TR 20575 er veldokumenteret i en anden hifi legendarisk tråd og jeg er enig. Jeg glæder mig dog til at høre min TR2040 på dem også da den måske i virkeligheden er bedre dimensioneret til dem. Volume omkring kl 13 begynder at blive for voldsomt for dem med al den power fra 2075. Drømmer dermed stadig om et par studio moitors en dag da de skulle være den perfekte afbalancering af krafter, vellyd og udseende ifht TR 2075. A match made in heaven :Thumpsup:

Jeg er vist blevet godt indoktrineret af at have læst Tante Bergs Tandberg Setup tråd. Kan man blive andet :?: :Skor: :p :p ;) ;) :p :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Lidt flere pics af herlighederne

Billede

Billede

Potentielt nye medlem af "The Cult of Tandberg" :D

Billede

Billede

Billede

Derudover er der:

Stue DJ setup

JBL 4410, Pioneer SA 9100, 2xTechnichs 1210, Rodec Mx 180, Pioneer CDJ 500,
Billede

Spisestue setup

Tandberg TR2040 - Tandberg TL 1520 - Tandberg TCD 310 Mk II
Billede

Arbejdsværelset/lageret:

En flaske god vintage port til den der gætter alt hifi på billedet her. :p (Den er meget svær skulle jeg mene) :Skor:
Billede

Der er iøvrigt 2 sæt hvide fasett højttalere på vej fra Holland. Disse skal placeres i henholdsvis soveværelse og køkken og fødes af TR 2075. :ide: :Thumpsup:
Billede

Fortsat god weekend :p :thumbsup:

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf X-ray » lør 29. sep 2012 22:02

Lasse for søren da'.... hvor må det være dejligt for dig - sådan at være "sprunget ud".... :D
Der bliver allerede talt heftigt om dig i Tandberg klubben..... "Hvem er ham Lasse".... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » søn 30. sep 2012 11:46

Ja det er vist ikke helt forkert at sige, at jeg nu er sprunget ud som ægte Tandberg entusiast :Norge:

Jeg kan ikke sige så meget andet end, at når skæbnen stiller en Mint TR2075 foran mig til foræringspris så er det vist ikke så meget at rafle om. It was meant to be! :p

Falder man så herefter over den store Tandberg tråd og læser samtlige 265 sider, så har man nået "Point of no return" :Skor: :p

Send gerne Tandbergske hilsner til drengene i Tandberg klubben. :cool1: Holdes der stadig lytteaftener med TR2075 + Studio Monitors? Der skrives jo desværre ikke længere i den store tråd så det er lidt svært at følge med i "føljetonen".
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf MDA » søn 30. sep 2012 13:44

Nøjj du er heldig at have plads til flere setup end bare et :cool1:

Er det ikke lidt urimeligt at samligende TL3520 med JBL 4410 (kender ikke til Tandberg)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Tante Berg » søn 30. sep 2012 14:02

Lasse: Tillykke med de fine og vellydende klenodier :thumbsup: Jeg spiller selv på TR2075 og et sæt TL3520 i stuen, og jeg nyder det i fulde drag(selvfølgelig i lækker Rio-palisander). TL3520 er jo noget tunge at drive, så de passer rigtigt godt til TR2075 :Thumpsup: Jeg har prøvet at sætte min TR2045 til TL3520. Dette lyder også fint, men der er slet ikke styr på sagerne, som med TR2075. Og kommer man op over halv styrke, så er det bare ikke godt nok. Mit gæt er at du meget hurtigt får sat TR2075 til dine TL3520 igen.
Jeg har også et sæt orange Fasett'er(Type 2, mage til dine i hvide) koblet til ude i køkkenet, og det lyder også som det sig hør og bør 8) Fasett'erne er også nogle tunge højttalere at drive, hvilket er guf for TR2075. TR2075 har bare 'fat' ved ondets rod, næsten uagtet hvor din volume-knap er drejet hen :thumbsup:

Det glæder mig jo usigeligt at se at flere nu bærer Tandberg-faklen videre :lol: :cool1:

Af uransagelige grunde er tråden som startede alt dette låst for nye indlæg(ovre på det andet site). Jeg har dog ikke følt behovet for at få den åbnet for nye indlæg. Jeg kigger mest med her, og det passer mig fint hvis jeg kan blande mig lidt i ny og næ i de tråde der er relevante for mig 8)

Jeg stiller gerne op til en Tandberg-aften når vinteren rigtigt raser, hvor det også vil være muligt at lufte den 'indre crooner' :lol: Jeg har jo et par TM-4 (mikrofoner), som er sat til en TCD300(båndoptager) og videre ned i en Tuner Amplifier og et sæt Hifi System 20 :cool1: Når det hele er i fuld vigør er der ikke et øje tørt :OLO: Det hele foregår uden akustisk tilbagekobling, da det er to separate setups 8)

Her til sidst må jeg erkende at det aftvinger respekt at du har læst hele den lange tråd ovre på den anden kanal :Thumpsup: Vi er en del efterhånden der ikke vil finde os i tynd og fesen lyd mere! :lol:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lasses Lyd

Indlægaf MDA » søn 30. sep 2012 14:24

Hvordan er TR2075 vs. TR2080 ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. sep 2012 14:29

Jeg synes satme også, Lasse, , at dine set-up's, pladsen - og iveren giver mig optimal glæde at læse om. Jeg har aldrig selv haft den store Tandberg fetish, men vi kan jo ikke alle spænde over det samme - og mangfoldigheden længe leve. Jeg må klart vedkende mig, at du i særlig grad har fået etableret en hyggespredende tilgang til disse fine ting - og er god til at dele det med resten af vores "subkultur".
Selv om Tandberg ikke ligger så hårdt i mit interessområde, så synes jeg dog, at Tandberg har cementeret en overraskende lydydelse i forhold til, hvad jeg forventede (hvad dét så end har været). Jeg husker også tilbage til sluttresserne, hvor min onkel stolt viste et fint "Sølvsuper"-sæt med tilhørende højttalere, båndoptager mv, frem. Han var stolt - og det kunne vi godt forstå i resten af familien (og mon ikke, man var lidt misundelige - det synes jeg at huske).
Jeg har kun en enkelt Tandberg båndoptager til at stå - nemlig en 9041, tror jeg den hedder. Den spiller virkelig fint efter nødvendig service - Desuden har jeg serviceret/restaureret et par Huldra-radoer gennem tiden - prøvesafpilning af disse har også givet et anerkendende "nod" til dem. Og så selvfølgelig "X-rays" - forrygende demo på Hald til vintagetræf -
Jeg synes, at du, for at komme tilbage til dine set-up's har god smag for integrering af sagerne i din bolig, når nu vi er ude i det sædvanlige "overkill", som de fleste af os her benytter os af. :lol:

Den Accuphase E-202 har jeg dog et særligt varmt øje til - den er mere mig - og så kan jeg se, at der er træ på den - det er godtnok ikke almindeligt, men flot. huuhhh.....

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 30. sep 2012 14:55, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Tonni » søn 30. sep 2012 14:41

Må tilslutte mig alle de andre hyldester!!! Det er fantastisk hvor flot en samling du har skaffet dig der!!! :OLO:

Med hensyn til alle dine dejlige ting, på lageret, må jeg sige nærbilleder kunne være rart!
Og som Freddy også påpeger, er det træ du har på e-202'eren noget jeg gerne ville se nærmere på...
Har selv en 202 der sagtens kunne have behov for sådan en tilføjelse...

Men endnu en gang. HOLD DA LIGE OP! - For en masse dejlige ting!!!

/Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Tante Berg » søn 30. sep 2012 14:46

MDA: Dit spørgsmål om TR2075 vs. TR2080 er prøvet her i huset. Jeg var så heldig for nogle år siden at ha' begge recievere i huset, henover en weekend :thumbsup: Og det var absolut meget spændende. På papiret er de to faktisk identiske, men ikke i virkelighedens verden. Man skal huske på at omkring 1976 ændrede 'lyd-idealet' sig, og nu skulle det være 'analytisk'. Dette betød desværre ikke lyd der blev bedre. Jeg medgiver at der er oceaner af detaljer, men lyttetrætheden indfinder sig henad vejen på TR2080(vi endte med at kalde den 'fesen', selvom den er mange andre forstærkere stærkt overlegen). Der er ALDRIG lyttetræthed med TR2075(TR2075 blev lavet i 1975 og 1976). Pas også på med TR2075 MkII(1977), da denne er mage til TR2080(1978 og to til tre år frem).
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 30. sep 2012 19:04

Herligt med din tråd, Lasse :OLO:
Og en dejlig samling gode apparater!
Kender godt det dér med at man ikke rigtig har brug for mere - men så står der lige noget spændende/lækkert til en billig pris... Og vupti har man en vintage-sag mere i samlingen.
Også imponerende hvordan du har fået spredt udstyr i (næsten) alle rum - men opstillingen med TR2750'eren oven på TL3520'eren ser lidt risky ud. Ku' man ikke væghænge skærmen og få plads til receiveren på bænken mellem højttalerne? (Datteren er jo åbenbart også interesseret i at se nærmere på den...)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » søn 30. sep 2012 20:11

Tak for alle de venlige kommentarer :p

MDA: Ja jeg er også glad for at det kan lade sig gøre at have flere forskellige setups i hjemmet. :p Der skal jo indhentes noget for alle de år hvor jeg "bare" har lyttet på det samme år efter år. :roll:
Mht. sammenligning med JBL 4410 syntes jeg det er meget fair da de er nogenlunde samme størrelse, begge 3 vejs med 10" bas. TL3520 er dog lukket hvor 4410 er åben konstruktion. Jeg har dem dog placeret ret forskelligt og det kan jo have stor betydning så derfor er jeg ikke helt færdig med at sammeligne men jeg oplever at JBL lyder mere lukket/tilbagetrukket i lyden som de står nu.
Hvorfor ville du mene at sammenligningen ikke er fair?

Tante Berg: Fedt at høre fra dig i denne tråd. Jeg har jo som nævnt læst hele din kæmpe tråd og det har været god, underholdende og lærerig læsning hele vejen igennem. Dette skyldes både et besøg hos X-ray men nok i særdeleshed at en TR2075 dumpede ned i skødet på mig. Din enorme entusiamse omkring Tandberg er meget smittende men jeg må jo også sige at du har ret. Tandberg er noget helt specielt og især Tandberg TR2075 :Thumpsup:

Så tak for din indsats som Tandberg sheriff i de år tråden huserede håber ikke den forsvinder da den indeholder meget guld. Du har vist vejen for en rigtig god og hyggelig stil , og det er ret bemærkelsesværdigt at der er så god tone hele vejen igennem.

Jeg har taget dine tips til mig angående Fasetter, TL3520 og også Studio Monitors som du jo solgte. Det var lidt et chok i tråden men jeg forstår dig faktisk godt og jeg syntes det var ret flot at du faktisk solgte dem pga. respekt for dine naboer og fordi du gerne ville fokusere på musikken frem for volumen. Jeg drømmer dog stadig om at høre dem sammen med TR2075 og gerne her på matriklen men det skal jeg vist spare lidt sammen til medmindre jeg formår at være lige så heldig som med min TR2075 og det sker nok kun èn gang. :lol:

Jeg var ikke klar over at tråden på hifi4all var lukket for nye indlæg men det forklarer meget godt hvorfor en så livlig og velbesøgt tråd dør fuldstændig. Det undrede mig en del men nu er der en forklaring. :thumbsup:

Uha en Tandberg aften hos Tante Berg og så med Tandberg karaoke det vil jeg meget gerne med til. :Thumpsup: synge kan jeg dog ikke men måske Tandberg kan få selv min stemme til at lyde godt, det skulle ikke undre mig :D :p ;)

Tonni & Fred: Ja det godt set, at min Accuphase E-202 har fået et træsvøb og det er originalt tilmed :Thumpsup:
Jeg stødte mere eller mindre tilfældigt på det på tysk ebay og det var ikke helt gratis. Jeg kunne dog ikke lade være med at købe det og det har jeg ikke fortrudt for det er virkelig prikken over iet på en, i forvejen, virkelig flot forstærker.
Billede

Den er dog stadig ikke blevet renoveret - jeg har tænkt mig at starte processen op henover vinteren.
Glæder mig meget til at høre den når den, forhåbentlig, kommer til at spille lystigt igen. :p

God aften

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf MDA » søn 30. sep 2012 20:40

Lasse skrev:Mht. sammenligning med JBL 4410 syntes jeg det er meget fair da de er nogenlunde samme størrelse, begge 3 vejs med 10" bas. TL3520 er dog lukket hvor 4410 er åben konstruktion. Jeg har dem dog placeret ret forskelligt og det kan jo have stor betydning så derfor er jeg ikke helt færdig med at sammeligne men jeg oplever at JBL lyder mere lukket/tilbagetrukket i lyden som de står nu.
Hvorfor ville du mene at sammenligningen ikke er fair?Lasse


Det nok bare mig, men
4410 er en studiomonitor, og jeg oplever oftes at studio monitor er mere "in your face" agtig end alm. hjemme højttalere, og hvis man er til lidt mere laid back typen, så er dommen jo nem :)

Har aldrig hørt TL3520 men det kommer jeg forhåbentlig snart til :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » søn 30. sep 2012 21:12

Ja du har ret i at de to højttalere er forskellige idet 4410 er en studio monitor. Og i den forstand kan du godt have ret i og med 4410 ikke kun er lavet til at lyde godt men i højere grad måske at lyde "rigtigt" eller neutralt.
Og lige nu syntes jeg bare at TL 3520 lyder bedre, men det er sikkert også noget med kombinationen med TR2075 som passer rigtigt godt til højttaleren. :p
Jeg elsker stadig mine JBLer, de har tjent mig godt i mange år og jeg skylder dem en helt fair test når jeg kan finde tiden. :p
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf JuicyLucy » søn 30. sep 2012 22:35

Kære Lasse!
Tak for sidst – det var meget hyggeligt at være hjemme og se alt dit flotte udstyr ;)
Spændende at du nu også vil vise andre dine ”hemmeligheder”…
Jeg nåede jo næsten at lære det hele uden ad, så måske er det lidt ”snyd”, at jeg prøver at vinde portvinen – fnis – men så vidt jeg husker det du havde, så er det:

Nede på gulvet står to Tandberg TL3520 og en Sølvsuper 11 (vist nok 1973-modellen).

I vindueskarmen står en STEMA højttaler og i stakken foran den er det (oppefra og ned):
 Luxman T-50A tuner
 Luxman L-58A forstærker
 Luxman R-1050 receiver
 Pioneer SX-650 receiver (der mangler vist knappen til ”Tape 2” kontakten)
 Pioneer CT-F9191 kassettebåndoptager

I stakken til højre er der så vidt jeg husker (oppefra):
 Akai GXC-310D
 Luxman R-1040 receiver
 Pioneer SX-737 receiver
 En sort en – var det er Rotel cd-afspiller?
 Accuphase E303 forstærker

Yderst til højre står en Accuphase E202.

Du kan bare skrive hvornår jeg skal komme og drikke portvinen
- jeg er klar på søndag... ;)

Mange hilsner Lucy
Senest rettet af JuicyLucy man 1. okt 2012 00:06, rettet i alt 1 gang.
Vintage stereo får mig til at slappe heeelt af...
Brugeravatar
JuicyLucy
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 sep 2012
Lokalitet: - vintagehifi-himlen

Re: Lasses Lyd

Indlægaf MDA » søn 30. sep 2012 22:40

::; lol :LOoL:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 122 gæster