Lasses Lyd

Vis os dit grej

Re: Lasses Lyd

Indlægaf sunbeam69 » tors 19. sep 2013 23:42

Hej Lasse
Ok, fint jeg har tanket bilen op.
VH. Carsten
sunbeam69
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 maj 2013
Lokalitet: Vanløse

Re: Lasses Lyd

Indlægaf X-ray » søn 27. okt 2013 08:20

Så er den store dag endelig nået...!
Dato'en sat af for rigtig længe siden... - men sådan er det jo, når der er børn ind over feltet... ;)
Phoenix og undertegnede er sat i stævne - hos Lasse - for at lytte på alle herlighederne som "stille og roligt" er kommet til adressen...! En stor del af det er jo som bekendt Tandberg - og der er faktisk flere af opsætningerne på højttaler siden - jeg slet ikke har hørt tidligere - så jeg glæder mig naturligvis...! For Lasse har faktisk efterhånden hele TLxx20 serien - spændende...! Og så er der jo også lige SM'erne...!
Vanen tro vil det hele være kombineret med Go' spise(var det æbleflæsk?) - og noget godt øl til... [beer2]
Måske vi er heldige, at Lucy kigger forbi - og går lidt til hånde... - længe siden hun har været i spil..:thumbsup:

Det bliver en God søndag...! Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Lasses Lyd

Indlægaf JuicyLucy » lør 2. nov 2013 00:01

Phoenix og undertegnede er sat i stævne - hos Lasse - for at lytte på alle herlighederne

Ih altså, Lasse…
Det var jo de to slamberter, der lokkede mig på afveje i fortiden - ser du virkelig dem endnu…

Mange tanker fra min plads i vintage-himlen
- Lucy
Vintage stereo får mig til at slappe heeelt af...
Brugeravatar
JuicyLucy
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 sep 2012
Lokalitet: - vintagehifi-himlen

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Tonni » lør 2. nov 2013 00:10

:lol: Nææh! En genganger!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » lør 2. nov 2013 13:23

Så kommer berretningen fra en super hyggelig søndag med 2x K/Claus som var inviteret en tur ud på shit-island til Tandberglytning, Æbleflæsk og hyggenørderi ;) :cool1:

Efter lignende hyggelige arrangementer hos de to herrer har det længe været planen at invitere til noget herude men ak ja, nyt job og et par små øgler gør det ikke let at finde tiden til nørderi og lytning. Det varer forhåbentlig ikke ved. :roll:

Planen var at lytte på den flotte TLxx20 linie Dvs. primært Studio Monitor, TL 3520 (AKA Mini Monitor) og så 2520.
Disse drevet af (selvfølgelig) vel nok DK´s flotteste TR 2075 i den dybeste og mørkeste Rio Palisander man kan forestille sig. :Thumpsup: :Skor:

Men først skulle der stilles op:
Billede

Og skåles :p
Billede

Der blev udvalgt og hentet de rette elementer fra Lageret/Tøjskabet ;)
Billede


Og så blev der lyttet. Både fra Macbook :oops: og en af undertegnedes berejste og godt gennemtæskede SL1210ere var blevet koblet på i dagens anledning. Der blevet bla. lyttet til ekstrem komprimeret Drum&Bass, god Jazzplader fra CP samt nogle rent instrumentelle ting ligeledes fra CP. Der var tilfredshed med lyden og TL 3520 kommer i nogle tilfælde meget tæt på SM som, selvom den er dobbelt størrelse, altså langtfra er dobbelt så god.

Billede

Sulten meldte sig og en god gang æbleflæsk blev tilberedt indtaget med et par gode mørke øl fra Amager Bryghus:
Billede

Men hov hvad er det har sneget sig ind her..?
Billede
efter frokosten blev der linet op til en battle mellem 3520 og en JBL 4410. Jeg har haft dem oppe imod hinanden før hvor valget faldt ud til fordel for 3520 men det har højst sandsynligt skyldtes placering og forkert indstilling af 4410 fordi i de i denne opstilling var 3520 overlegen på en række parametre bla. opløsning og mellemtone. Og CP havde svært ved ved at skjule sin indre glæde selvom han dog forblev ganske behersket udenpå :Thumpsup: :Thumpsup:

JBLerne har virkeligt også tjent mig godt som studie monitor siden de blev tilføjet mit første kælderstudie på Vesterbrogade 20.
Billede
Her producerede jeg min 3 første ep`er og vi lyttede da også til "Coca Bass" det første undergrunds "klubhit" jeg lavede. Den lød selvfølgelig meget bedre på 4410, andet ville også have været mærkeligt. :Thumpsup:

Der blev lyttet videre alt imens mørket langsomt sænkede sig og regn og blæst tog til udenfor. Det hele blev afrundet med en god kop kaffe og lidt hjemmebagte kokos makroner og der blev tilkaldt en Kone-Taxa da vejret ikke just indbød til en hjemtur på to hjul.

Alt i alt en formidabel hyggelig søndag med masser af vellyd og nørderi. :thumbsup:

P.s. Lucy dukkede aldrig fysisk op men var der i ånden og bidrog til hygge og stemning hele vejen :Skor:

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf X-ray » søn 3. nov 2013 23:44

Selvom der nu er gået en uge - er det ikke for sent at sige TAK FOR SIDST.... en forrygende dag.. :thumbsup:

Skiften rundt mellem højttalere; Drikke/smage forskelligt lækkert øl; Høre "hjemme"-produceret musik og medbragte Jazz-Perler.... - den bliver svær at slå...! 7-timers nørderi i ypperste potens...!
Kommentarer ang. 4410 vs. 3520: Jeg vil godt gi' mig så langt og sige, at begge havde deres klare fordele ;). Det overraskede mig faktisk, hvor ens de lød...!
Mht. dine SM'er - så skal de nok komme sig... mon ikke de bare lige skal spilles igang igen? De SKAL kunne præstere bedre end, hvad de gjorde på dagen!
Jeg havde jo set lidt frem til at høre 2520. Den var velspillende - og jeg glæder mig til selv at få et sæt i hus...!

Fedt Lasse - at du lirker lidt af dit "eget" ud - sådan hen ad vejen...! Jeg fandt det faktisk lige hér - til et genlyt på Youtube.... tror jeg nok.... Mr. Lovelace...?

Det er aldrig rart at se billeder af sig selv.... men alligevel Tak for alle billederne... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. nov 2013 00:02

Herfra stor tak for en super hyggelig dag i godt selskab såvel socialt, akustisk og kulinarisk :cool1:

Lasse skrev:Der blev udvalgt og hentet de rette elementer fra Lageret/Tøjskabet ;)
Billede

Må sige, at der er imponerende hvor meget grej (og god orden) der kan skrues ind i en 4 værelses, hvor der også er 3000+ plader - og kæreste & 2 børn. Imponerende!

Lasse skrev:Billede
efter frokosten blev der linet op til en battle mellem 3520 og en JBL 4410. Jeg har haft dem oppe imod hinanden før hvor valget faldt ud til fordel for 3520 men det har højst sandsynligt skyldtes placering og forkert indstilling af 4410 fordi i de i denne opstilling var 3520 overlegen på en række parametre bla. opløsning og mellemtone. Og CP havde svært ved ved at skjule sin indre glæde selvom han dog forblev ganske behersket udenpå

Nå - det fik jeg så ikke skjult helt godt... :lol:

Dagen var jo ret Tandberg-kosher - og TL-3520'erne gjorde det imponerende godt (faktisk så godt, at SM'erne på visse punkter kom til kort - eller ihvertfald fik problemer med at retfærdiggøre den meget højere pris/størrelse).
Så meget desto mere forunderligt, når men ved/ser, at 3520'eren har Philips AD0160 som diskantenhed (den er som bekendt lidt problematisk i nogle sammenhænge). Modsat mange andre, der anvender denne enhed, har Tandberg gjort sig ulejlighed med at montere den i plan med resten af baflen (=færre reflektioner), hvilket nok er en del af forklaringen.
MEN - selv om 3520'eren utvivlsomt hører til i kategorien "en højttaler jeg kunne leve med resten af livet", så blev det klart, at JBL 4410 altså kan noget mere, som Lasse skriver. Den har sikkert også kostet 2-3 gange så meget, så...

Anyways - skøn måde at tilbringe en regnfuld søndag på!
Tak for initiativet og det gode værtsskab - håber det kan inspirere andre til mini-træf (indtil det næste, store Vintagehifi-træf finder sted).

PS:
Fruen er ikke tilfreds med betegnelsen "kone-taxa", når hun ruller ud i den sorte bimmer...
Tror kæreste-expressen sælger bedre ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » tirs 6. okt 2015 13:59

Har været på udkig efter en Marantz receiver længe. Ikke fordi jeg står og mangler receivere på nogen måde eller fordi Tandberg er på vej ud men mere fordi, der stod en Marantz i mit barndomshjem og jeg husker dens lyd og blå lys med stor nostalgisk glæde. :Thumpsup:

For nyligt dukkede der så en 4270 op på DBA som blev omtalt her på sitet hvor der var diskussion om annonce og billeders ægthed.
Jeg bød forsigtigt på den men hørt aldrig nærmere indtil for ca en uge siden hvor sælger lige pludselig igen skrev om jeg var intersseret, dog til en højere pris da han havde fået flere bud. Jeg havde imellem tiden læst lidt om bæstet og min research stoppede da jeg kunne konstatere at den grundet quadra åbenart er voldsomt kompleks at fejlsøge og reparere på og med mine begrænsede DIY evner ikke lige hvad jeg leder efter. Jeg holdt derfor fast i mit indledende bud langt under hvad sælger nu fortale andre havde budt.
Men nu ville skæbnen at min mor har sommerhus lige i sælgers baghave og da jeg i weekenden var på besøg tænkte jeg at det da kunne være interessant bare lige at tage et kig på den. :ide: :Skor:
Og der stod den så.. Under et let gulnet lag af nikotin men ellers uden synlige skade. Relæet slog til men klikkede så fra igen efter 2 min ca. Sælger stod fortsat fast på prisen som ikke jo var ren foræring længere.. Og der ville ethvert andet normalt menneske jo sige "Tak for kigget men jeg har 8 andre receivere der trænger til TLC, så jeg står over"..
Men det skete ikke... og jeg må nu fuldt ud erkende at jeg ikke er helt normal.. jeg lider utvivlsomt af galloperende receiverholisme :Skor:
Eller som AK bruger skrev om en lignende oplevelse.. "Honest, it followed me home"..

Nå men flot er den, jeg har dog ikke testet den endnu og ved derfor ikke hvor slemt det står til. Dog slår relæet nu kun til og ikke fra igen efter 2 min.. måske den har haft godt af at stå tændt et par døgn.

IMG_3170.jpg


Jeg er jo godt klar at den skal have den store tur. Og jeg er godt klar over at det absolut ikke er et begynderprojekt.. Men på den anden side skal den heller ikke bare have lov at stå til pynt indtil jeg finder tid.
Det er nu man savner et aftenskole hold for receiverrenovering :ide:
Hmm.. Brygger lige lidt mere på den ide.. :ide:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Lasse » lør 7. nov 2015 11:59

Havde fornylig besøg af de to herrer Klaus & Claus til lidt efterårs-vintage-hygge.
Traditionen tro skulle vi drikke lidt god øl, spise en frokost og derefter fri leg og lytning.
Udover husets receiver Dronning TR 2075 var der kommet to nye receivere til fornylig. En Marantz 4270 og en Sansui 9090. Grundet travlhed havde ingen af dem overhovedet været spændt for højtalere endnu. Planen blev hurtigt at lave en komparativ analyse mellem disse tre små monstre. (På mine Tandberg SM)

Vi lagde ud med TR 2075 og der blev lyttet noget kraftwerk og noget jazz??
Dernæst Sansui 9090 og det var lidt af en overaskelse.. det lød ikke dårligt men det var et fundamentalt anderledes lydbillede vi blev præsenteret for. Et noget mere bredt og lyst perspektiv, højere opløsning men meget mindre tilstedværelse i mellemtonen... De er fra nogenlunde samme periode så det kom lidt bag på mig at lyden var så anderledes ift. 2075.

Dernæst Marantz 4270 som desværre viste sig ikke at være på toppen. Kun lyd i den ene kanal og den lød syg. Jeg havde nok forventet at den ikke ville være på toppen da sælger havde fortalt om noget med et relæ der skulle fixes i den ene kanal. Men den skal have den helt store tur. Det fortjener den da den sindgsygt flot i originalt træsvøb og det hele. Men jeg tror den får lov at ryge videre til en som har evnerne og lysten. ;)

Vi sluttede af med en kig på mit nye TV samsung SUHD 9005 som nok er den højeste opløsning af billede på forbrugermarkedet pt. og hvor jeg tidligere har undret mig over hvorfor Vintage dillen ikke rigtig gælder TV/billede men primært Hifi/lyd så tror jeg muligvis dette kunne blive en realitet inden længe. Jeg syntes simpelthen opløsning er for meget af det gode. Har tidligere set Fx House of Cards i alm. HD kvalitet på en 50" Sony HD tv og det var lækkert.
Så nu frem til at se det i UHD men det er en meget mærkelig oplevelse at se det i så høj opløsning. Det minder om at være i teatret, man kan pludselig se makeuppen og det virker på en eller anden måde mere amatøragtigt.. sååh måske er det ikke urealistisk at der i fremtiden opstår lignende sentimentalitet omkring billede som vi har omkring lyd..
sluttede af med at se lidt James Brown fra The Legendary Tami show 1964 på YT Hvor Rolling Stones går på efter og Mick Jagger fremstår som en lettere stivbenet whiteboy. :QQS:
https://www.youtube.com/watch?v=09qbhwcpA6A
https://www.youtube.com/watch?v=wdMnlNVga2s

God Lørdag derude :p

Der er iøvrigt flere billeder men de fylder åbenbart for meget til at sitet kan uploade dem..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Lasses Lyd

Indlægaf NikonSP » lør 7. nov 2015 12:18

Sendt en PB
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Lasses Lyd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 8. nov 2015 08:06

Tak for en super-hyggelig eftermiddag!
Selv om det er lidt off-topic/non-vintage med 50" UHD-TV var det alligevel fantastisk at se James Brown... Mand hvor har (havde) han klasse!!!

Jeg supplerer lige med lidt billeder, så man kan se at der både var X-ray og gode øl :p

IMG_3328.jpg


IMG_3331.jpg


IMG_3325.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 122 gæster