Philips MFB

Vis os dit grej

Philips MFB

Indlægaf KlausM » man 18. nov 2013 14:10

Jeg har fået samlet et sæt af de tidligste MFB højttalere med tilhørende forforstærker, sidstnævnte i Philips velkendte og helt utroligt kiksede 70'er design. Det drejer sig om et sæt Philips 22RH532 højttalere med metalfront og en Philips 22RH551 forforstærker:

Billede

Billede

Højttalerne skal serviceres, de spiller, men ikke godt.

Billede

Forforstærkeren skulle virke, et kig ind til indmaden afslører et scenarie, jeg bestemt ikke brænder for at gå i gang med:

Billede

Højttalerens indmad er nu heller ikke tillokkende:

Billede

Men et sjovt tidstypisk sæt, der efter sigende også skulle lyde ret godt.

Der fandtes også en tilhørende tuner (651). Her et billede af forforstærkeren med den tilhørende tuner:

Billede

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 19. maj 2015 14:07, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Philips MFB

Indlægaf Hackenberg » man 18. nov 2013 15:50

Held og lykke.
Udenpå ser det jo mægtig godt ud. Glæder mig til at høre det ved lejlighed.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Philips MFB

Indlægaf cdp » man 18. nov 2013 17:49

Hej..
Kender ikke så meget til mfb - kunne det i øvrigt betyde motion feed back og være en tilbagemelding fra ht til forstærker, altså 4 faser...? Det der slog mig, var faktisk prisen på en 22rh521 forstærker ( set i indlæg om svensk vintagebutik )
- så de 300 kr. er billigt..
Venlig hilsen
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Philips MFB

Indlægaf Captain Phoenix » man 18. nov 2013 17:58

KlausM skrev:Jeg har fået samlet et sæt af de tidligste MFB højttalere med tilhørende forforstærker, sidstnævnte i Philips velkendte og helt utroligt kiksede 70'er design.

Tillykke med sættet - der er jo altid noget særligt ved at samle/genforene et komplet, tidstypisk sæt (synes jeg).

Hvor er det egentligt underligt med Philips:
De gør sig (seriøse) overvejelser og anvender (næsten) leading edge-teknologi for at få bedre basgengivelse ud af små kabinetter (med MFB-systemet). Vel en slags prestige-projekt af en art.
Og så lever de fint med fjollede og billige små plastic-knapper - og minsandten om ikke også forforstærkeren har en STEREO-lampe (hvis eneste funktion er at meddele at man ikke har trykket mono-knappen ned…).

Set i et bredere (historisk) perspektiv må man vel sige at Europas største radio mv.-producent lod en ladeport stå åben for den japanske invasion af tunge, solide apparater, der også føltes gode at betjene/røre ved.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Philips MFB

Indlægaf jcr1972 » man 18. nov 2013 21:15

Jeg synes det er et FEDT sæt :!: Jeg havde selv overvejet sådan et, da jeg så en lignende forforstærker på dba for nogen tid siden, men sælger gav aldrig respons på min forespørgsel. Du har dog ret i at det faktisk ser ganske afskrækkende ud indvendigt, det havde jeg alligevel ikke forventet. Hvis du beslutter dig for ikke at gå i krig med projektet og evt. vil sælge det/bytte det væk istedet, må du gerne sige til. Så vil jeg gi' det en chance i hvert fald.

Jeg kan iøvrigt godt li' designet... :roll:

MFB står iøvrigt for Motional FeedBack som hentyder til at man måler på basmembranens bevægelser, og bruger det til kompensering for forvrængning/lille kabinetvolumen.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Philips MFB

Indlægaf KlausM » man 18. nov 2013 22:08

cdp skrev:Hej..
Kender ikke så meget til mfb - kunne det i øvrigt betyde motion feed back og være en tilbagemelding fra ht til forstærker, altså 4 faser...?


MFB står ganske rigtigt for Motional Feedback, og feedback er fra bas højttaleren til den indbyggede forstærker, som Jan også skriver.

Her er det piezo keramiske element, der sidder i de ombyggede AD8065 basser:

Billede

Captain Phoenix skrev:Hvor er det egentligt underligt med Philips:
De gør sig (seriøse) overvejelser og anvender (næsten) leading edge-teknologi for at få bedre basgengivelse ud af små kabinetter (med MFB-systemet). Vel en slags prestige-projekt af en art.
Og så lever de fint med fjollede og billige små plastic-knapper - og minsandten om ikke også forforstærkeren har en STEREO-lampe (hvis eneste funktion er at meddele at man ikke har trykket mono-knappen ned…).


Ja er det ikke helt ufatteligt mageløst at lave så seriøst banebrydende hifi i "toys'r us" design.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Philips MFB

Indlægaf No1 » man 18. nov 2013 22:51

Til lykke med sættet ! Rart at se at der er nogen der husker de fine MFB'ere :cool1:
Jeg har også et enkelt sæt RH532 (+ 541 og nogle DUX), men dog i en så miserabel stand at jeg ikke
orker at sætte dem 100% i stand. De spiller dog forbløffende godt dvs "stor" lyd af så relativt lille kabinet
- diskanten kan jo som bekendt altid diskuteres ;)

Jeg har længe godt kunne tænke mig at finde forforstærkeren du har fundet, men må sgu ærligt
indrømme at den "ormegård" er mere end jeg pt har lyst til at hoppe ombord i :shock:

Men gi' den da gas og se at få det til at spille nu du har det fine sæt ;)

Hvad tror du der er i vejen med højttalerne ?

Og, ja - mon ikke der i tidens løb er taget et par kampe mellem udviklings- design- og marketingsafdelingen
hos Philips :roll: men jeg kan nu godt lide designet på denne forforstærker :cool1:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Philips MFB

Indlægaf KlausM » man 18. nov 2013 22:58

No1 skrev:
Hvad tror du der er i vejen med højttalerne ?



Jeg tror at det er tid til noget kondensatorskift og lidt TLC i kontakter og potmetre

Fine DUX'er du har, så dem i din tråd. Jeg havde også et sæt 567, men solgte dem, da jeg fik 532'erne.

567.jpg


Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM man 18. nov 2013 23:27, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Philips MFB

Indlægaf Tube mania » man 18. nov 2013 23:12

Philips...ak ja....gode ideer havde de, gode enheder (diskanterne?) generelt ok komponenter. Print???...som jeg husker det tålte de dårligt en loddekolbe...rørte man en komponent løsnede banen. Men når alt virkede var man solgt...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Philips MFB

Indlægaf ole n 84 » tirs 19. nov 2013 00:26

ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Philips MFB

Indlægaf ST-lab » tirs 19. nov 2013 00:43

For seven jeg kunne godt tænke mig et par MFB'er. Husker dem fra introduktionen i ca. 1976. Har vist demopladen fra dengang et sted - førstemanden i butikken demonstrerede dem altid med "Listen to the music" med Doobie Brothers eller "Hawai Five-0"; begge perfekte til at demonstrere den tids bedste lyd (bas) fra kasser af den størrelse. Hos en kunde installerede jeg et Quadro sæt, altså 4 MFB'er + en forforstærker med en indbygget GA212 med special pickup (422?). Jeg var noget misundelige på den kunde...

Ha, fandt den: http://www.radiomuseum.org/r/philips_83 ... 83222.html
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Philips MFB

Indlægaf jcr1972 » tirs 19. nov 2013 19:20

Nu hvor vi alligevel er igang med Philips vintage hifi, vil jeg lige hægte et par billeder på af et jeg selv har, der dog er af en lidt ældre årgang.

AG9014 fra 1959. Philips' første stereoforstærker. 2 x 10W OTL:
Billede

-og de tilhørende 800 Ohms højttalere, med separate æsker til diskant/mellemtone:
Billede

Philips EL3536 hifi/stereo båndoptager fra 1960/61:
Billede

Philips AG1000 fra første halvdel af 50'erne:
Billede

-monteret med Philips' første magnetiske stereo PU fra 1958, AG3401:
Billede

Philips FM forsats fra 1958, NG5501 (mono):
Billede

-samt en lidt nyere stereodekoder, dog også med rør, men ikke Philips:
Billede

Lyden... Tjah, nok meget typisk for den tid L::L

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Philips MFB

Indlægaf acj1980 » tirs 19. nov 2013 19:23

Det er satme lækkert gear vil jeg da lige hilse at sige ;-)
acj1980
 

Re: Philips MFB

Indlægaf acj1980 » tirs 19. nov 2013 19:45

Apropos Philips så har jeg sådan en bandit stående her, Philips 22GH923 den levere 2x20 watt germanium transistor effekt, og den spiller faktisk hamrende godt med en god fyldig lyd på mine beovox 5700.
NB ikke mine egne billeder
Billede
Billede
acj1980
 

Re: Philips MFB

Indlægaf Tube mania » tirs 19. nov 2013 21:49

Flot... rimelig fornuftig opbygget og uden driver transformere :!:

Jan's anlæg er suverænt :thumbsup:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 103 gæster