Philips MFB

Vis os dit grej

Re: Philips MFB

Indlægaf Dan63 » ons 20. nov 2013 18:33

Hej Klaus.

Dit indlæg om MFB'er fik mig til at pløje No's indlæg igennem og kom nu i tanke om at de Philips MFB'er jeg lyttede til i 80'erne var tilsluttet en Philipsreciever, hvad kilden var har jeg glemt, men ihvertfald kunne det spille den tidligere svømmehal op på Europahøjskolen, som var på Møn dengang.:)
Desværre var basinet der ikke mere, så der var ikke noget med at ligge og flyde til musikken :).

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Philips MFB

Indlægaf Aschwarz » lør 23. nov 2013 18:53

Jeg har 2 sæt af PHILIPS 532. De lød ikke særligt godt da jeg købte dem, men jeg anskaffede diagram og udskiftede samtlige lytter til nye af god kvalitet. Højttaleren er særdeles servicevenlig, så det er klaret på få meget hyggelige timer. (Husk sugetråd.) Nu spiller begge sæt formentlig bedre end da de var nye for snart 40 ! år siden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Aschwarz
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 okt 2013
Lokalitet: København

Re: Philips MFB

Indlægaf KlausM » fre 7. nov 2014 13:52

Sjov MFB plade:

Billede

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Philips MFB

Indlægaf his067 » fre 7. nov 2014 16:14

Jeg synes at kunne huske at Philips senere lavede en digital aktiv højtaler (med et 75 Ω coaxial kabel til den ene højtaler som så gav et til 75Ω output til den anden stereo højtaler). Den havde også en bånd-diskant og lød vidst ret godt (jeg hørte den aldrig, men læste en anmeldelse i High Fidelity). Den havde, som mange philips ting, et frugteligt uinspireret navn, noget i retning af D-9600 eller sådan noget.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Philips MFB

Indlægaf Pel » fre 7. nov 2014 18:42

Jeg har den digitale højtaler som hedder DSS - 930 og de spiller fortræffelig.

Jeg har en del andre Philips MFB stående, hvis nogle har behov for reservedele.
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Re: Philips MFB

Indlægaf his067 » lør 8. nov 2014 00:13

Jamen altså, Philips var aldrig gode til det der med navne som man husker. Men jeg ville godt høre sådan et sæt engang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Philips MFB

Indlægaf Allan. A » fre 29. sep 2023 21:17

Faldt lige over denne tråd.. Har selv lige investeret i en Philips 22AH306 på 2x60 watt og udgang for MFB højttalere. Den skal spille på mine Dantax SX-200 fra samme årgang, men jeg tænkte om måske nogen vidste om MFB udgangene kan bruges til en effektforstærker?
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Philips MFB

Indlægaf cdp » lør 30. sep 2023 09:09

Allan. A skrev:Faldt lige over denne tråd.. Har selv lige investeret i en Philips 22AH306 på 2x60 watt og udgang for MFB højttalere. Den skal spille på mine Dantax SX-200 fra samme årgang, men jeg tænkte om måske nogen vidste om MFB udgangene kan bruges til en effektforstærker?

Hej Allan
Hvis du læser lidt oppe i tråden, kommer Klaus med svaret - mfb-systemet virker sådan, at basenheden har 4 terminaler, de 2 til alm. svingspole og 2 speciale feedback fra et keramisk/peizo element, som kobler forst./højtaler sammen til en bedre kontrol, og måske mulighed for bedre/dybere bas. Dvs. din mfb. er en indgang, som jeg forstår det.
Et output til efffektforst. vil typisk være på over 1 volt og kan derfor ikke bruges fra ex. tape out.
Men med lidt tilpasning kan det hentes fra din hovedtelefon udgang - alternativt direkte fra hjt. terminalerne, dette kræver min. en korrekt tilpasning af serie/parallelmodstande. ;)
Ovenstående betyder jo så først et signal gn. hele forst. og derefter neddrosling - bedre var måske at hente fra drivere før udgangsdelen i stedet, men det kan andre meget bedre råde om herinde.
Foto af servoenheder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Philips MFB

Indlægaf snod » lør 30. sep 2023 11:36

cdp skrev: Dvs. din mfb. er en indgang, som jeg forstår det.

Det er nu ikke rigtigt.
MFB-terminalerne er udgange tænkt for tilslutning af aktive MFB højttalere.
Og du vil kunne tilslutte en effektforstærker til MFB udgangene. Signalet tages via et par modstande fra udgangen på udgangsforstærkeren, og det er nok ikke den optimale løsning, men det vil spille.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Philips MFB

Indlægaf cdp » lør 30. sep 2023 12:34

Ah ha , på den måde - beklager min manglende indsigt.. :thumbsup:
Hvordan med bassen i den aktive hjt. ? har den 4 terminaler ?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Philips MFB

Indlægaf snod » lør 30. sep 2023 13:24

Det må den have.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Philips MFB

Indlægaf Klarskov » lør 30. sep 2023 20:23

Det er sjovt som denne ide dukker op igen og igen med mange års mellenrum. Jeg har interreseret mig for det også i en del år, og måske kan nogen have glæde af lidt mere læsestof.

I Philips Technical Review:
https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... 68-148.pdf gennemgår forfatterne Philips' principper med al tænkelig teknisk dokumentation.

Wireless World har en komplet byggebeskrivelse:
https://worldradiohistory.com/UK/Wirele ... 981-09.pdf (side 32)

Selv har jeg fusket lidt med det, hvilket jeg skrev i Speaker Builder om. Pudsigt nok er artiklen blevet planket af Andrea Ciuffoli. Så vidt jeg ved, har jeg stadig copyright på artiklen (Speaker Builder er stoppet for længst), men jeg blev så smigret af, at han gad planke den, at jeg ikke har reageret. https://www.audiodesignguide.com/doc/Ac ... back_1.jpg

Endelig: Jeg har i årevis været på udkig efter et sæt til at eksperimentere med. Er der nogen der har noget i overskud? (Jeg er ikke interesseret i et renoveret sæt. Renovering foretrækker jeg at gøre selv).

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Philips MFB

Indlægaf CPD » lør 30. sep 2023 23:32

Jeg har et par sæt af den store model og et enkelt sæt af den lille, alle urenoverede.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Philips MFB

Indlægaf Klarskov » søn 1. okt 2023 10:39

Pb sendt til CPD.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster