Diskant på toppen af Super Ace Horn

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf Henny1970 » tirs 6. sep 2022 15:44

Nu har jeg været så heldig at finde et sæt Super Ace Horn, sat nogle Coral Flat MK 2 i, og det lyder ganske ok.
Men savner luft i toppen. Hvad kunne man sætte på af diskanter og hvor skal den skæres af i frekvensen.
hvad skal jeg bruge af komponenter til dette lille projekt

jeg har kikket på disse fra BeKent:
https://bekent.dk/diskant-hivi-tn28-b-hifi-dome.html

Er det helt ved siden af :lol: :lol:

Jeg har aldrig prøvet det før så en lille guide ville være fornemt
Henrik
Henny1970
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 aug 2017
Lokalitet: Ringe

Re: Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf henhlars » tirs 6. sep 2022 17:02

Oprindelig havde vi en spreder hængende over enheden, hvorved diskantniveauet blev hævet.
Jeg har brugt mange timer med forsøg i vennekredsen :Thumpsup: . Bortset fra Lowther's originale spreder, :OLO: blev Holmegårds vinkarafler anvendt ofte.
Det var besværet værd. :thumbsup:
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf Edge » tirs 6. sep 2022 18:03

http://www.roger-russell.com/omni/omni.htm En "Mushroom" som de kaldes hæver diskanten. Kan laves af en kegle i flamingo som fåes i hobby butikker, beklædes med Avis og tapetklister, flamingo skrabes ud og fyldes med Gips.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf Captain Phoenix » ons 7. sep 2022 08:59

Edge skrev:Kan laves af en kegle i flamingo som fåes i hobby butikker, beklædes med Avis og tapetklister, flamingo skrabes ud og fyldes med Gips.

Jeg har ikke prøvet dette, men tænker at gips mindre egnet, da det vel absorberer lydbølgerne mere end ønskeligt (der er jo brug for reflektion - ikke absorption - når lyden skal spredes).
Lowther's spredere er af porcelæn, så måske forslaget med (toppen af) en glasflaske ikke er så langt fra - de kan fyldes med dæmpningsmateriale, som modvirker "ringning"/resonans.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf DrBoar » fre 16. sep 2022 14:52

Jag vill minnas att de danska Duelund hornen hade domediskanter som inte tillförde något alls on axis då känsligheten var lägre än bredbandslementen. Domen fyller däremot ut off axis responsen på grund av högre spridning än bredbandslementen.
Men reflektorer är kanske mer renlärigt!
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Diskant på toppen af Super Ace Horn

Indlægaf Henny1970 » søn 23. okt 2022 14:10

Hej igen.

Jeg tror i har misforstået mig...Der er spreder på, se billede

jeg ville tilføje en diskant som kunne tage den øverste top som coral ikke kan, det blev til Morel Supremo med en 2,2uF imellem så den tager over ved omkring 9500Hz. manglede dog den mere direkte lyd og frontmonterede coral , skiftede 2,2 ud med 1uF . fiksede et kabinet til diskanterne og dette blev resultatet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Henny1970
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 aug 2017
Lokalitet: Ringe


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster