Nye enheder til gamle hornkabinetter

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Dan63 » fre 15. nov 2019 12:19

Hej.

En af mine bekendte har fået tilbudt et sæt Lowther EX4 til de hornkabinetter han med sin fars hjælp fik bygget i midten af 70'erne. Efter beskrivelsen og hjælp herinde fra, tyder det på at det er ACE-kabinetter hvori enheden spiller opad. Min bekendt spurgte mig om de Lowther enheder kan bruges i disse kabinetter og jeg må indrømme at jeg ingen erfaring har med Lowther og sender spørgsmålet videre her?

På forhånd tak!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Cockernes herre » fre 15. nov 2019 12:36

Hej Dan
Prøv at skriv en Pb til vores ven H.J. aka Vericon. Han ved meget om disse enheder og højtterkabinetter. Han har vist endda nogle konstruktionstegninger liggende.
Hils Ka og den nye 4 ben
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Dan63 » fre 15. nov 2019 13:06

Hej Cockernes herre.

Tak for tippet!

Og jeg skal meget gerne hilse!

Kh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Tonni » fre 15. nov 2019 18:02

De EX4 kan sagtens spille i et ACE horn. Jeg vil dog anbefale en reflektor/spreder, der kan sende diskanten i retning af lytteposisionen. Evt en spredelinse, af form som en champignon, hvis den kan findes. - De blev lavet i gips og porcelæn.

Et eksempel på spreder:

acetotal[1].jpg



Et eksempel på "Champignon" i enhed:

Billede

Med venlig hilsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Dan63 » fre 15. nov 2019 20:45

Hej Tonni.

Jeg kan desværre ikke se de foreslag du kommer med. :-)

Nu ved jeg ikke om der er udskiftelige centerplug's til EX4'eren, eller om den der sidder på den kan hjælpe med at sprede de højere frekvenser så meget, at det kan fungere som den er?

Jeg har godt nok tænkt at da jo højere frekvens jo mere retningsbestemt. Så en enhed der spiller lige opad må lyde noget ulden, hvis enheden er designet til at fungere bedst monteret på fronten af kabinettet.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Tonni » lør 16. nov 2019 01:27

Hej Dan. Jeg er bekendt med dit problem. Jeg håbede dog du kunne vise billederne til en hjælpende ånd/hånd.
Den lette løsning vil være at sætte en plade over/bag enheden, på en måde så den kaster lyden frem mod lyttepladsen. En hældning på 35 til 45 grader? Laves det i (plexi)glas eller lignende, kan det endda blive visuelt acceptabelt, hvis dette behov skulle opstå...
Den Champignon jeg skrev om, er til at skrue ned i PM2, PM4, evt DX4 enhederne. Den er ret stor vel ca 18-20 cm høj og med ca 15 cm i diameter, hvor den er størst...

Forresten:
Du kan nok ikke huske mig Dan. Men det er mig med Leak Stereo 20'eren på Hald hovedgård...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Dan63 » lør 16. nov 2019 22:41

Hej Tonni.

Jo, jeg kan sagtens huske dig derfra også at du fortalte om en oplevelse med den yderst kraftige Lowther, som fik gitret foran enten en pejs eller en brændeovn til at rasle med. :-)
Var det en PM2A, den hed?

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Nye enheder til gamle hornkabinetter

Indlægaf Tonni » lør 16. nov 2019 22:50

Dan63 skrev:Hej Tonni.

Jo, jeg kan sagtens huske dig derfra også at du fortalte om en oplevelse med den yderst kraftige Lowther, som fik gitret foran enten en pejs eller en brændeovn til at rasle med. :-)
Var det en PM2A, den hed?

Mange venlige hilsner Dan

Hej Dan! - Ja du husker godt... Meget godt.
Det var Lowther PM4A i Audiovector Auditorium, der fik en smedejernspejs til at rasle med, med kun 2 gange ti Watt fra en B&o K609 forstærker. Min første rigtige HiFi oplevelse...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster