Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 20. jun 2010 00:09

Måske det kunne være sjovt at tage horntråden fra "den anden side" op igen. Jeg tænkte det kunne være en idé at tage fuldtonerne med denne gang?

Jeg har selv genoplivet det fine lille minihorn. Jeg har haft tre forskellige typer Phillips fuldtoner i, lige nu spiller de med et spændende sæt som Jesper har hjulpet mig til.

Billede

De lød i starten temmelig rå. Toppen var flad og mangelfuld, mellemtonen noget komprimeret med fuldtone "shout" Bassen dog dyb og veldefineret. Nu er der så sket ting og sager, enhederne har fået lov til at arbejde lidt tid og lydbilledet er dramatisk forbedret. Let og luftig top, veldefineret mellemtone og stadig den gode bas, det er utroligt hvad lidt motion kan gøre. Det er en fornøjelse at lytte til. Naturligvis er der ikke tale om puristlyd her, men - it don't mean a thing, if it aint' got that swing! Og det er lige hvad det har :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Gottschalck » søn 20. jun 2010 09:43

Puristlyd - hvad skal vi dog med det???
Mit tidligere grej besad den lydmæssige egenskab men fu.. hvor blev det tamt og korrekt at lytte til.
Mine horn besidder den samme musikalske egenskab, som du beskriver og det svinger dejligt.
Har du forøvrigt tjekket prisen på gamle fuldtoner fornyligt? her er det ikke kun Lowther og Tannoypriserne der topper.
Mange har fundet ud af fuldtonens ubestridelige egenskaber, uden det kedelige og musikalskædende delefilter.
Godt iøvrigt at du er glad for philips enhederne. Der kommer sikkert flere forskellige typer inden for døren med tiden -mon ikke?
Hvordan er lyden på hornene iøvrigt med lyden fra Ry cooder?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 20. jun 2010 11:39

Hornene er nok noget af det bedste jeg har hørt i 1/4 bølge resonator typen. Men det er jo rent subjektivt. Jeg syntes at de er meget åbne og med et meget fint respons, masser af dynamik. Og så er de super nemme at ændre karakteristik på, blot ved at stikke armen ned i hullet og ændre på mængden af dæmpning :) Så til mindre lokaler, helt toppen. Og masser af fun-fun-fun.... :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf mcs_5 » søn 20. jun 2010 16:34

Har du droppet den ekstra diskantenhed?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 20. jun 2010 20:17

Hej Mikkel

Helt og aldeles. Det er ikke sådan at de stryger helt til tops i registret, men de lyder naturligt nok nu.

Jeg har også haft et sæt fra sådan et mangekaldssystem der sad i klasselokaler engang. De lød også rigtigt udmærket, blot gik de ikke helt så dybt. De fik lidt ekstra fylde i bunden ved at dæmpe hornet lidt mindre hårdt.

Jeg kan godt forstå at fuldtonerne får en renæssance, det er en fascinerende måde at lytte til musik på. Måske lidt mere rå - men også med stor autencitet og vippetåeffekt. Jeg tror at nogle af de bedste jeg har hørt er Richard Allen 8" med lærredsophæng. Kombinationen med voigthorn er lige mig. Har haft glæden ved dem for mange år siden og håber på at der kommer et velholdt sæt i huset igen en gang. Men de her små Phillips klarer det nu også ret godt, især på rør.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Gottschalck » lør 26. jun 2010 01:00

Jeg kunne godt tænke mig at høre jer om jeres favorit fuldtoneenheder.

Her mener jeg ikke Tannoy eller andre to i een enheder - selvom de er gode.

Der findes, såvidt jeg ved, danske, norske, tyske, hollandske, spanske, engelske. Enheder fra US, kina, Japan og den tidligere østblok.

Har i erfaringer med nogle interessante enheder og hvilke?

Jeg har leget med div danske enheder samt japanske Coral (ikke det store sus synes jeg) og engelske enheder fra Lovther, Jordan Watts og Richard Allan. Sidstnævnte er stadig referencen herhjemme.
Men det kunne være interessant at høre om der er nogen der har haft fingrene i nogle spændende enheder?
Jeg pønser lidt på at prøve noget amerikansk - selvom det der dyrt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf mcs_5 » lør 26. jun 2010 01:53

Du mangler lige tyrkiske i din liste ;)

Jeg har fundet et sæt tyrkiske "EuroTec" fuldtoner i mine rodebunker. Men om de er gode aner jeg ikke...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Gottschalck » lør 26. jun 2010 01:54

Hvordan ser de ud?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf mcs_5 » lør 26. jun 2010 01:56

Jeg kan tage billeder imorgen. Jeg er lige kommet fra festival (Kløften), og skal derop igen klokken 10 (skal selv spille...), så jeg skal i seng nu ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf mcs_5 » lør 26. jun 2010 16:05

Her er et sæt tyrkere med coated papmembran. De har mange monteringshuller, så de er måske lavet som "universal" reservedele?

De måler 165mm i diameter.

Billede

Billede

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Tweaker » lør 26. jun 2010 21:07

Har lige fået et par Bushhorn ind af døren. Er længe siden jeg har haft horn, og har da nærmest glemt hvilke kvaliteter der i det. De er monteret med et par Visaton FR10 http://www.visaton.de/en/car_hifi/breitband/fr10_4.html

Et par enheder til en 40-50kr stykket, men de spiller aldeles fremragende. Kæmpe lydbillede og masser af information. Spiller pænt rent uden råhed. Den med vippefod kan jeg også godt skrive under på. Kan klart anbefales. Der fulgte også et par Fostex FE103e med, som jeg skal have prøvet i morgen.

Det bliver vist svært at gå tilbage til traditionelle højttalere nu.
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf r-l-b » søn 27. jun 2010 11:50

der burde være advarsler på horn

"horn er svært vanedannende"

"der findes ikke nogle offentlige afvænningssteder for hornafhængige - men er det helt grelt kan man blive kærreste med en poptøs man støver op på en bolig og livstilsmesse - idet det første hun vil tvinge dem til er at tage en kold horn-tyrker"
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 27. jun 2010 20:59

Jeg syntes at de giver et godt alternativ til jagten på det ultimative. Man ved bare at det ikke bliver ultimativt, efter den erkendelse kan man slappe af og lytte til sine plader. Det er her det sker, magien indtræffer og man glemmer mangel på linearitet og spidsperformance i yderområderne. Man bliver glad i låget og har det skægt!

Jeg skrev at det er en mere rå måde at lytte til musik, det jeg mener er at det er mere umiddelbart og ferskt, netop fordi der ikke er gjort så meget ud af at kontrollere så mange faktorer som muligt. Keep it simple!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Tweaker » søn 27. jun 2010 21:16

Jeg er 100% på linie med dig Bop. Nu har jeg sat de gamle SEAS enheder i Bushhornene, og i de ca 40 år jeg har rodet med hifi, har jeg da aldrig nydt musikken så meget. Nej, ikke perfekt, men for pokker hvor er der magi i de små enheder, som slet ikke ved at de ikke er lavet til horn :lol: .
Tweaker
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » man 28. jun 2010 13:16

@ Mikkel

Med de huller der, så ligner det noget der kan monteres i diverse biler ;)

Skal de ikke bare smøres i et mini- eller et andet horn? De kan da ikke bare ligge der? :D

Et lille tip: Nye fuldtoner skal lige spilles til, prøv 12 timer med Meshuggah ved realistisk lydtryk, så er de i form :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster