Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 31. okt 2010 11:30

bjerager skrev:Jeg tror det er blevet spurgt om før - måske oven i købet af mig selv. Men hvis man nu vil bygge et gulvhorn, hvilke enheder vil passe godt i dem så?

Jeg kan forstå, at nogen har gode erfaringer med Richard Allan og med Fostex Fe206, og at Phillips 9270 og coral lyder mindre godt. Men hvad med f.eks.:
- Grundig - kan se at der er nogen både med og uden wizzer cone
- Telefunken
- Siemens
- Klangfilm
- Andre Phillips enheder

Er der andre forslag? Bare det ikke er sindsvagt dyrt (læs eks. seas nyeste fuldtoner til 4-5 k stykket, goodmans axiom 80 som jeg kan se også går til en mindre formue)


De fleste 8" enheder fungerer i gulvhornet. Jeg vil dog ikke ligefrem anbefale tung membran/blødt ophæng -typen fra tidligere tiders lukkede systemer.
Jespers Perles er muligvis én af dem der blev anbefalet i kostruktionsartiklen: Den billige model: O 825FM Den dyre model: P 825 FM. Den sidste skulle have større magnet og svingspole, mon ikke det er den?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf bjerager » søn 31. okt 2010 11:50

Gottschalck skrev:Du har jo hørt mine, men jeg ved ikke hvordan du havde det med dem?
Philips 9710 og Coral enhederne gjalder, synes jeg, og skal korigeres med filter. Jeg har aldrig prøvet de tyske enheder, men de er generelt dyre. Det samme gælder Goodmans og Seas enhederne. Der smuttede et sæt Richard Allan for ikke så længe siden for 200AU$ på Ebay - jeg var desværre ikke hjemme - ellers var de blevet købt. Jeg ville afgjort prøve de Fostex enheder, som Tube Mania har. Han kan måske selv fortælle, hvad de hedder, da jeg ikke kan huske det. De spiller rigtig rigtig godt. Generelt tror jeg desværre ikke du slipper billigt, hvis det skal være rigtigt godt medmindre du kan finde dem på 'lossen'. Jeg har de forskellige Philips AD 3400-3700 og 3800 på lager, hvis du skal prøve. Ikke verdens bedste, men en start. Foresten fik jeg et ekstra sæt horn hjem der er videregivet (kan måske låne dem tilbage) hvor der sad et sæt af disse Peerless enheder i. De var faktisk rigtig hæderlige, selvom de var lidt mere uldne end mine RA. Jeg aner ikke hvilken modelbetegnelse de har - måske andre har???

De kan lånes.lt



Billede

Billede

Billede

Billede


bjerager skrev:hvilke enheder vil passe godt i dem så?

Jeg kan forstå, at nogen har gode erfaringer med Richard Allan og med Fostex Fe206, og at Phillips 9270 og coral lyder mindre godt. Men hvad med f.eks.:
- Grundig - kan se at der er nogen både med og uden wizzer cone
- Telefunken
- Siemens
- Klangfilm
- Andre Phillips enheder

Er der andre forslag? Bare det ikke er sindsvagt dyrt (læs eks. seas nyeste fuldtoner til 4-5 k stykket, goodmans axiom 80 som jeg kan se også går til en mindre formue)


Dine enheder lød dejligt klare og åbne, dem kunne jeg godt lide. generelt set var jeg imponeret af fraværet af kasselyd ved de der gamle kabinetter, og derfor ville jeg gerne prøve konstruktionen af.

Jeg gider ikke at rode med filter - så går noget af idéen ligesom også tabt. Ja tak til at låne - det ville være skønt at have noget at starte med.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf bjerager » søn 31. okt 2010 15:45

bjerager skrev:Er faldet over dem her - de ser spændende ud: http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/ ... chulze.htm


Jeg har fundet følgende data på dem:

Re=3,9Ohm
fs=47,4Hz
Res=19,1Ohm
Rc=5,89Ohm
Qms=2,75
Qes=0,562
Qts=0,466
fc=99,5Hz
Rc(c)=3,89Ohm
Rec=11,3Ohm
Qmc=3,73
Qec=1,29
Qtc=0,96
Vas=73,82 Liters

Interessant enhed, går vist til omkring 18.000 Hz - hvad ville være et godt bud på, hvad de kunne bruges til? Nogle anbefaler TQWT, hvad med voigt gulvhornene? Andre forslag?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Gottschalck » søn 31. okt 2010 16:01

Du kan låne et par Voigthorn af Søren (SJ21) som befinder sig i Farum.
Enheder kan du låne af mig - har lidt forskelligt.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf bjerager » søn 31. okt 2010 17:26

Det var da vildt en hjælpsomhed - tak for det, jeg skal lige finde ud af noget med noget transport.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » lør 4. dec 2010 18:47

Da jeg i forrige uge var i Århus, holdt jeg som vanligt ind hos Klunserne i Laden, og her så jeg et par Sonab OA-4 type 1 højttalere, som tænkte jeg kunne spotte i den tråd, hvor man gør den slags. Men det blev ikke.

Så i dag kørte jeg atter samme vej og kiggede selvfølgelig ind igen. Sonab'erne stod der minsandten endnu, og siden sidst var jeg blevet lidt klogere: der sidder en fuldtoneenhed i sådan en Sonab, som vil gøre godt at have i feltet af fuldtoneenheder til mit kommende OB (åben baffel) projekt.

Jeg fik Sonab'erne til en fornuftig pris og to chancen med dem. Hjemme igen spiller de fint (de skulle lige støvsuges lidt, da det støv og andet, som er aflejeret ned gennem de opadvendte tråd "fronter", gennem 40 år skulle fjernes), og da jeg skruede den ene fuldtoneenhed, så jeg det jeg ville. En Philips Alnico 9710M/01 med dobbelt cone.

På et billede fra nettet ser de sådan ud:

Billede

Nu må jeg da snart være klar til at skære et par OB-prøveplader?

Nogle vil måske synes at det synd at "slagte" et par Sonab, men det behøver jeg jo heller ikke. De kan få lov at stå ovre i hjørnet og vente på at jeg bliver færdig med at lege med 9710'erne.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf j3n2 » man 6. dec 2010 20:53

Super spændende med dit OB projekt, peter -Det lød godt hos Alto!
Har selv overvejet om man kunne lave en OB delvist i klar plexiglas, så der stadig kan komme lidt lys ind i stuen ;)
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » man 6. dec 2010 23:19

Ja, Jens, det bliver spændende at få gang i den del af vintage hifi-eventyret.

Jeg har i aften lavet en lille snig-premiere ved at hente min Isophon PH-2132E "Dual concentric" ud af højttaler-bunkerne. Dem har du (og Thomas) vist aldrig hørt.

Her er de fra nettet:

Billede

og her:

Billede

Jeg har dem i de kasser, de kom i (jeg fik dem fra en af min hustrus veninder, der hjalp sin gamle far af med dem), men nu med Ikea-ben og med bagsiden fjernet:

Billede

og her:

Billede

Det er Fisher X-100 forstærkeren, der holder for, og det er storslået. Der er altså i disse fuldtoner et helt sublimt perspektiv.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 7. dec 2010 09:07

Nåda, de har en diskant, det fik jeg ikke fat i på rørtræffet. Hvordan er de delt, én kondensator over diskanten og enhedens naturlige afrulning på bunden?

De kunne sikkert også kombineres med en stor basenhed i et OB-projekt.

Jeg faldt over et sæt små Rank Arena den anden dag, philips 6" fuldtone i trykkammer forstærket med en keglediskant. Spændt på hvordan de lyder, under alle omstændigheder kan de komme en tur i minihornet på et tidspunkt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf pqrannes » tirs 7. dec 2010 09:34

Boptilyoudrop skrev:Nåda, de har en diskant, det fik jeg ikke fat i på rørtræffet. Hvordan er de delt, én kondensator over diskanten og enhedens naturlige afrulning på bunden?

De kunne sikkert også kombineres med en stor basenhed i et OB-projekt.

Jeg faldt over et sæt små Rank Arena den anden dag, philips 6" fuldtone i trykkammer forstærket med en keglediskant. Spændt på hvordan de lyder, under alle omstændigheder kan de komme en tur i minihornet på et tidspunkt.


Ja, netop "én kondensator over diskanten", det er vist det.

Og til lykke med Rank Arena'erne; det er forunderligt, så meget vellyd man - til trods for deres begrænsninger - kan ud af et par vintage-enheder.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 7. dec 2010 22:39

Det er såmænd ikke et "stort fund". Men det er svært at lade sådan noget stå, når man sådan lige kommer forbi :lol: Jeg tror de hedder HT465 og har nummer 21404 - begge dele håndskrevet med kuglepen på et ALL Radio prisskilt på bagsiden.

Billede

Jeg er nu lidt spændt på hvordan de lyder, under alle omstændigheder skal enhederne da prøves i minihornene, med og uden diskant.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf r-l-b » tors 9. dec 2010 00:42

hvordan spiller dynavox'en ? - eller hvor godt?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 9. dec 2010 14:52

Det er den bedste forstærker jeg har i huset! Luxman'en kræver f.eks. lidt kærlighed for at komme helt i form.

Men jeg syntes faktisk at den stadigvæk spiller dejligt, kineseren. Den tweakede stømforsyning og tube manias eliminering af et overkompenserende lavpasfilter har i den grad fået den til at synge, jeg er super glad for den :p Faktisk kan den lokke meget mere ud af Coral'erne end noget andet jeg har haft på, selvom de helt sikkert skal laves mere om for at blive helt fede. På minihornene syntes jeg at det gamle 70'er rock (Gratefull Dead, Humble Pie, Deep Purple...) lyder super fedt! Overstyret hammond, beskidt guitar og bækkenprygl, det er det rene eliksir. Rainy Day Dream Away med Hendrix trykker begejstringen i bund. Men Gerry Mulligan, Django og den slags lyder nu også skønt :lol:

Nåe ja, så ser pladespilleren og den faktisk ret godt ud sammen... :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Edge » fre 10. dec 2010 18:29

Jeg kedede mig idag, så jeg lavede et lille eksperiment med Open Baffle med et par små 4.5" fuldtoner jeg købte for et stykke tid siden og resterne af mit mislykkede forsøg som højtalerbygger (lav ikke kabinetter i limtræ) :roll:

Billede

Billede

Billede

Resultatet, ja det er ikke overbevisende. Grunden er nok en af flere: enhederne er ikke de ypperste, de er for små til at lave dyb bas og de er ikke nemme at placere i mit rum da der er døre og andet. Men så gik der da et par timer med af snedkere og lodde. :)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Horn, tqwt, fuldtoneenheder osv.

Indlægaf Edge » fre 10. dec 2010 18:31

Open baffle eksperiment:

Billede
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster