horn teori

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

horn teori

Indlægaf r-l-b » man 6. sep 2010 10:17

Her en tråd om horn* teori som jeg ikke forstår så meget af

* horn som i bagladehorn

Jeg fik en gang forklaret at en almindelig tqwp / voigt pibe er et trekantet (set fra siden) horn hvor enheden sidder 1/3 fra den lukkede ende og hvor hornudmundingen er tre gange så stor i areal som enhedens areal og at det giver længden på en 1/4 bølgelængde af bassen som man godt vil nå ned til ....

Det er vist nok snarere en tommelfingerregel for de der vil hjemmefuske lidt uden de store teorier ...

Så .... hvad er egentlig den korrekte måde at konstruere et baglade horn på?

Hvordan beregner man den del af hornet som er lukket og som kommer før enheden - hvordan beregner man størrelsen på ladekammeret bag enheden og hvordan beregner man længden på resten og arealet på horn udmundingen?

Har man en pibe konstruktion og "knækker den" skal der så lægges til eller trækkes fra for knæk

Findes der nogle beregningsmodeller hvor man går ud fra membranstørrelse på enhed alene - eller skal q fs og andre parametre også indgå? - er det en lykkelig tilfældighed at man kan få alt fra en 8 " coral flat til en Tannoy "12 til at spille i et duelund horn?

håber på mange indput - gerne også links men helst med en forklaring - de engelske artikler jeg har fundet har det med at riste min lille hjerne frem for ....
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: horn teori

Indlægaf JH_ » tirs 7. sep 2010 22:32

Hej,

Der er ingen genveje heller ikke med Horn, så hva med at prøve AJ Horn

http://www.aj-systems.de/

og woofer teste til at måle Thiele small data.

/JH
JH_
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30 maj 2010


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster