Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf renesemann » tors 7. apr 2011 09:20

Hejsa
har fået fat i et sæt LYNX stagemonitorer fra Tannoy og kunne godt tænke mig at lave et sæt TQWT horn i samme smalle stil som Troels Gravesen altså ca 30-35cm bred og ca 50cm dyb, men må have nogle tegninger, er der nogen der har sådan noget liggende eller kan regne den ud for mig, Troels gravesen har et sæt tegninger, men det ene sæt er til 2x10" og det andet sæt er til 2x12"enheder og jeg skal ju kun have en 12" i hver side
hilsen renesemann
Brugeravatar
renesemann
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: 07 apr 2011
Lokalitet: Helsingør

Re: Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf r-l-b » tors 7. apr 2011 10:06

Billede

kan du bruge denne

Dæmpning:
Umiddelbart bag enheden bør der placeres noget dæmpemateriale i form af et stykke skumgummi (20kg type) i hele kassens bredde og med samme højde som enheden - tykkelse ca 5 cm. Her er der ligeledes plads til eksperimenter. Mellemtonen lægges på plads i forhold til lytterum ved denne dæmpning. Mere skumgummi=mindre mellemtone.

Over enheden skal vi have anbragt noget løstpakket dæmpemateriale. Jeg har med gode resultater brugt langhåret fåreuld, men andre materialer kan også bruges. Her skal der eksperimenteres.

GOD FORNØJELSE
BG
.
Læs hvad Harald Rishovd, OSLO, Lowther Club Norway skriver:
Enheder: Lowther PM6C

"My first impression was disappointing. The speakers sounded like a transistor radio. Since I had put damping materials along the sides, back, and bottom of the enclosure, my first (and so far only) tweak was evident; I removed all damping materials, and put the originally suggested amount of damping in to the upper half of the pipe.

Being thoroughly skeptic, I once more hooked them up to my Audio Note kit 1amp. The improvement was significant, and skepticism had to go. In comparison to my old speakers, the Voigt-Pipes are much more transparent. It was like removing a wool blanket between my ears and the speakers. Triangles and other 'crisp' instruments present themselves with a lot more accuracy. Overall I've discovered a LOT of new sound information in my old records.

What amazes me is that the bass reproduction seems to get better and better as days pass. I wonder if this is due to my getting used to the sound from the pipes, or the drivers getting broken in, or simply my imagination…
I'm definitely pleased with my new speakers.
They make a very distinct visual impression in the living-room."
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf r-l-b » tors 7. apr 2011 10:09

ps husk at lynx filtrene ikke duer - de ska deles ved c. 1000 hz -
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf renesemann » tors 7. apr 2011 21:44

Hej igen
den tegning du viser er den ikke til en 8"kan man uden videre lave den om til en 12"
er der i øvrigt ikke noget med at man regner 2 stk 10" som en 12" i membranareal eller er det en 15", hvis det er 2 stk 10" må jeg kunne bruge det minste af Troels Gravesens kabinetter se: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
ser du kommer fra Humlebæk, har vi handlet sammen før
Har i øvrigt et sæt Luxman forstærker og tuner som du også har, du kan få det, til reservedele, forstærkeren er der ikke hul igennem, men tror nok at tuneren virker
hilsen renesemann
Brugeravatar
renesemann
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: 07 apr 2011
Lokalitet: Helsingør

Re: Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf j3n2 » tors 7. apr 2011 23:04

Der er også 'bigger is better ' hornene.. det er overkommeligt at bygge et test sæt.
Der findes et regneark til udregning af målene, så det er ret ligetil.

Google på 'bigger is better speaker ' så skulle det være blandt de første hits.

Mvh Jens
j3n2
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: 09 jun 2010
Geografisk sted: viborg

Re: Tannoy 12"Dual Concentric i TQWT

Indlægaf r-l-b » fre 8. apr 2011 00:11

renesemann skrev:Hej igen
den tegning du viser er den ikke til en 8"kan man uden videre lave den om til en 12"
er der i øvrigt ikke noget med at man regner 2 stk 10" som en 12" i membranareal eller er det en 15", hvis det er 2 stk 10" må jeg kunne bruge det minste af Troels Gravesens kabinetter se: http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
ser du kommer fra Humlebæk, har vi handlet sammen før
Har i øvrigt et sæt Luxman forstærker og tuner som du også har, du kan få det, til reservedele, forstærkeren er der ikke hul igennem, men tror nok at tuneren virker
hilsen renesemann



Jeg tror blot du øger bredden så skulle det gå, men det er rigtigt at de kvartbølgehorn som jeg har linket til fra sløjlærenes gamle hjemmeside er bygget lidt efter "en tommefingerregel" mere end noget andet

Lyder herligt med det Luxman - kan du sende mig en PM ?

Jeg har selv 12 " tannoy magen til dine i duelundhorn - det er ret godt -
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster