Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 31. jul 2022 06:24

Fensten skrev:Aprospros “at kunne synge” så er jeg så glad for endelig at få fingrene i Marvin Gaye What’s going on 50 år jubilæums udgave. Remasteret af Kevin Grey, presset af GZ Tjekkiet.

Fensten

Denne udgave er - som Fensten, men måske ikke alle, ved - dén man skal gå efter.
Der skal stå “Precision” som sidste ord i første linje m. hvid tekst.

Der findes en samtidig reissue, hvor Kevin Grey også står som mastered by, men hvor masteringen er foretaget af en anden, presningen sket andetsteds (Lawrence Dunster/Dublin Vinyl) - og som ikke lyder nær så godt. Watch out.

“What’s going on” indtager pladsen som nr. 1 på Rolling Stones’ (magasinets - ikke bandets) liste over alle tiders bedste album. Det slog “Sgt. Pepper…” af pladsen ved seneste opdatering.
En umulig disciplin (Verdens Bedste Albums) - for mig er der bedre/vigtigere/større album end dette - men det ér godt og lyder fremragende i denne version som Fensten skriver.
Også godt at notere, at ellers noget udskældte GZ Media faktisk (nu) kan lave rigtig gode presninger (i hvert fald fra deres canadiske afdeling Precision).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » søn 31. jul 2022 08:45

Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:Aprospros “at kunne synge” så er jeg så glad for endelig at få fingrene i Marvin Gaye What’s going on 50 år jubilæums udgave. Remasteret af Kevin Grey, presset af GZ Tjekkiet.

Fensten

Denne udgave er - som Fensten, men måske ikke alle, ved - dén man skal gå efter.
Der skal stå “Precision” som sidste ord i første linje m. hvid tekst.

Der findes en samtidig reissue, hvor Kevin Grey også står som mastered by, men hvor masteringen er foretaget af en anden, presningen sket andetsteds (Lawrence Dunster/Dublin Vinyl) - og som ikke lyder nær så godt. Watch out.

“What’s going on” indtager pladsen som nr. 1 på Rolling Stones’ (magasinets - ikke bandets) liste over alle tiders bedste album. Det slog “Sgt. Pepper…” af pladsen ved seneste opdatering.
En umulig disciplin (Verdens Bedste Albums) - for mig er der bedre/vigtigere/større album end dette - men det ér godt og lyder fremragende i denne version som Fensten skriver.
Også godt at notere, at ellers noget udskældte GZ Media faktisk (nu) kan lave rigtig gode presninger (i hvert fald fra deres canadiske afdeling Precision).


Den slags lister er meningsløse at bruge som facitlister i forhold til hvad der er bedst. De er i langt højere grad et udtryk for hvad der har gjort størst indtryk på et givet tidspunkt end for hvad der er "bedst". Hvad det så end vil sige. Hverken "Sgt Pepper" eller "Whats going on" er i nærheden af at være "verdens bedste albums". I min verden er der da også flere Beatles albums, der er bedre en "Sgt Pepper", og "Lets get it on" er IMHO et bedre Marvin Gaye album og "Here my dear" lige så godt. Men hvis man skal se på hvilken betydning og hvilken indflydelse forskellige plader har haft rent musikhistorisk, så er de to plader ikke til at komme uden om.

Besteveralbums.com er en algoritmebaseret rangliste, der trækker på data fra et utal af forskellige ranglister fra magasiner, websider, tv-stationer osv, samt brugernes egne ranglister. De har "Ok Computer" med Radiohead som nummer 1. Heller ikke her er jeg personligt enig, selv om det utvivlsomt er en fremragende plade.

Jeg synes man skal skambruge de ranglister til at lade sig inspirere af, hvad andre synes er godt for st lade sig inspirere. Hvem ved - måske falder man over noget guld, som man ikke kendte i forvejen. Det var faktisk på Rolling Stones Magazines oprindelige lidte fra år 2000, at jeg første gang stødte på Nick Drake.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 31. jul 2022 11:22

bjerager skrev:
Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:Aprospros “at kunne synge” så er jeg så glad for endelig at få fingrene i Marvin Gaye What’s going on 50 år jubilæums udgave. Remasteret af Kevin Grey, presset af GZ Tjekkiet.

Fensten

Denne udgave er - som Fensten, men måske ikke alle, ved - dén man skal gå efter.
Der skal stå “Precision” som sidste ord i første linje m. hvid tekst.

Der findes en samtidig reissue, hvor Kevin Grey også står som mastered by, men hvor masteringen er foretaget af en anden, presningen sket andetsteds (Lawrence Dunster/Dublin Vinyl) - og som ikke lyder nær så godt. Watch out.

“What’s going on” indtager pladsen som nr. 1 på Rolling Stones’ (magasinets - ikke bandets) liste over alle tiders bedste album. Det slog “Sgt. Pepper…” af pladsen ved seneste opdatering.
En umulig disciplin (Verdens Bedste Albums) - for mig er der bedre/vigtigere/større album end dette - men det ér godt og lyder fremragende i denne version som Fensten skriver.
Også godt at notere, at ellers noget udskældte GZ Media faktisk (nu) kan lave rigtig gode presninger (i hvert fald fra deres canadiske afdeling Precision).


Jeg synes man skal skambruge de ranglister til at lade sig inspirere af, hvad andre synes er godt for st lade sig inspirere. Hvem ved - måske falder man over noget guld, som man ikke kendte i forvejen. Det var faktisk på Rolling Stones Magazines oprindelige lidte fra år 2000, at jeg første gang stødte på Nick Drake.


Jeg synes først og fremmest, at det er dejligt med lidt aktivitet i denne tråd og ikke mindst at have bjerager tilbage på linjen. Tak for det.

Af princip ranglister jeg ikke andet end eks-kærester og single malts.

Når det kommer til musik, har jeg min egen metode til for eksempel at finde ud af om “Green River” stadig er et federe Creedence album end “Mardi Gras”.

D457CDD1-E9D8-4450-8209-2DD2C9F65F0C.jpeg

God søndag! :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » man 1. aug 2022 07:51

Velbekomme, omend det kommer til at vare lidt tid med egne musikalske bidrag. Er på udenlands lige nu. Nærmere bestemt Sicilien....

Blev lige nysgerrig - ekskæreste? Rangliste dem ud fra hvilke kriterier? Ud over det - så var "Green River" sjovt nok den sidste plade jeg havde på inden jeg rejste på ferie. Følte jeg havde brug for noget "Tombstone Shadow" inden jeg skulle ned i solen. Den her og "Cosmos Factory" er IMHO deres to bedste.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » man 1. aug 2022 08:36

bjerager skrev:Blev lige nysgerrig - ekskæreste? Rangliste dem ud fra hvilke kriterier?


-Det ville være ufint at afsløre her. Du bliver nødt til selv at se hele filmen :lol:

https://youtu.be/qYc7CpVK5S0

"Cosmos Factory" er vist den, jeg mangler. Men blandt dem, jeg har, er førstepladsen delt imellem "Bayou Country" og "Green River".

God ferie dernede og husk at drikke vand, som man siger :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » man 1. aug 2022 11:21

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » man 8. aug 2022 20:19

Captain Phoenix skrev:Nå - det er da ikke meget, der er blevet snurret herinde de seneste knap 2 måneder...


-Det er jo på samme tid både rigtigt og skarpt observeret :lol:

Der har måske også været andre og vigtigere ting at rette opmærksomheden imod den senere tid. For mig handler det imidlertid mere end noget andet - om årstiden eller rettere lyset.

Problemet for mig med de lange, vidunderlige sommeraftener, er simpelthen, at det er for lyst til at lytte ordentligt. Af en eller anden grund, så oplever jeg musikken bedre, dybere og mere intenst, desto mørkere det bliver. Plus selvfølgelig, at der er alle mulige andre sjove ting, man kan bruge tiden til om sommeren end at sidde indendørs foran grammofonen.

Men selv det og end ikke ferie eller diverse kommissioner, krige, galoperende forbrugerpriser og værst af alt vildledende vinyl-markedsføring har kunnet forhindre, at det simpelthen er væltet ind med nye udgivelser igennem de senere måneder.

IMG_0907.JPG

-Det meste er jazz i en eller form, meget af det har jeg slet ikke nået at lytte ordentligt igennem endnu og noget af det er ikke engang blevet pakket ud endnu. Fordi der altså liiige er kommet noget mere til.

Og det ser ikke umiddelbart ud til at stoppe lige foreløbig.

Så det her er mere en godt-og-vel-halvvejs-status (af noget af det, der er gået ind her) end omtale af en specifik plade, der snurrer lige nu. Der er dog et par stykker, jeg lige må knytte et par ord til undervejs.

Det startede…

Ja, jeg ved faktisk ikke præcist hvordan det startede. Men, det startede måske på mit favorit-hademedie, Facebook, hvor “Vinyl Rock Cafe” i Hillerød spurgte ud i luften, hvad man godt tænke sig at se og jeg kom til at svare “ECM!”. Jeg har jo en svaghed for Manfred Eicher’s udgivelser. For det første, er de altid super-godt optaget. Jeg har aldrig hørt en ECM, der ikke lød fantastisk. For det andet, så er jeg vild med, at det næsten udelukkende er “mærkelig” musik, der udkommer på ECM.

Der er selvfølgelig Metheny og Jarrett og nogle få andre, der formentlig er dem, der får forretningen til at løbe rundt. Men så er der alle de andre, som man aldrig ville have hørt på plade, hvis det ikke havde været for Manfred og hans eklektiske smag. Det er både udfordrende og berigende og jeg har nok fået nogle af mine største musikalske åbenbaringer fra ECM.

-I hvert fald siden jeg som 15 årig lå knokleskæv på en sofa i et lille hus langt ude i skoven og genoplevede min egen fødsel via track 1 på side 1 af “Dark Side Of The Moon”.

Så enden på den FB-tråd blev en stak ECM’ere på mit bord. Udover de to Jarrett'er var der ikke meget af det, jeg nogensinde havde hørt om før. Det meste er meget 80’er-fusionsagtigt, hvilket jo er en genre, der er fuldstændigt gået i glemmebogen i dag, men som faktisk er meget sjov med måde. En del af det er bare down-right weird og der er sågar en “improvisations-ballet-musikplade”. Jeg er ikke meget for ballet, men lige den kunne være sjov at se.

Men det mest mærkelige og “weird” ved hele den misere var alligevel den fuldstændigt vanvittige respons, jeg fik, da jeg kom til at poste mit “score” på FB’s ECM-fanside. Jeg har aldrig prøvet at gå viralt før. Men lige det der afstedkom i hundredevis af likes og overstrømmende kommentarer fra de mærkeligste ender af planeten og vel at mærke fuldstændigt ukendte personer.

IMG_1230.jpeg

Så kom ikke her og sig, at sociale medier kun er had og destruktion. Der findes faktisk også rare mennesker derude stadigvæk.

Nå. Jeg lovede jo også mig selv og dermed også jer, at i år ville jeg prøve at “kuratere” lidt mere. Altså gå lidt mere målrettet efter de "Gode Ting". Så det er også blevet til nogle gode titler både fra Acoustic Sounds og ikke mindst Blue Note.
IMG_1226.jpeg

Det er nogle af de store huller, der er blevet fyldt ud plus der også har været et par positive nyopdagelser imellem f.eks. Grant Green og ikke mindst Kenny Burrell.

-Tak, Captain, du ved, hvem du er! Håber jeg :p

IMG_1227.jpeg

Vi er jo nogle stykker, der går og venter på “Tone Poet”-genudgivelsen af Coltrane’s “Blue Train”. Den er fra september 1957 og optaget i Rudy Van Gelder’s Hackensack-studie, som vistnok var hans forældres dagligstue.

I august samme år og sted blev Hank Mobley’s “Curtain Call” optaget og den er allerede genudkommet på Blue Note “Tone Poet” (Blue Note, BST 61006).

Nu skal man jo passe på med at udtale sig for skråsikkert om noget som helst, der har med teknik og lp'er at gøre i disse dage. Men jeg tør godt sige så meget som at hvis den nye “Blue Train” lyder hen i retning af “Curtain Call”, så er den i hvert fald bedre end den DOL-“Blue Train”, jeg allerede har - også selvom pianoet har den frygtede “boksy” Rudy Van Gelder-lydsignatur. Og så er musikken på "Curtain Call" endda bedre - synes jeg.

Et andet af mine favorit-labels er ikke overraskende, hvis man følger med her, parisiske SAM Records. Jeg har det med SAM ligesom med ECM. Det er ikke så vigtigt, hvad det er - bare køb det!

IMG_1228.jpeg

Så det gjorde jeg og det er jeg glad for. En af dem, jeg er meget glad for er live-optagelsen med “The Hip Doctor”, Nathan Davis (SAM Records, SR20). Udgivelsen er lidt atypisk for SAM Records, da den er fra 1967 og altså små ti år senere end det meste af det, man hidtil har udgivet. Men det gør ikke noget, slet ikke.

-Tænk Coltrane (ikke ham fra “Blue Train”) - møder Cannonball Adderley (ikke ham fra “Something Else”). Men sådan som Coltrane lyder på “Crescent” blandet med Cannonball som han lyder f.eks. på “Live In Seattle”.

Jazz, bop javel, men mere frit, mere inspireret, sofistikeret om man vil og afgjort mere “afrikansk”. Men ikke totalt udknaldet.

Nathan Davis var i øvrigt ikke bare tenor-saxofonist, men også Phd i etnisk musik, musik-professor ved University of Pittsburg og meget andet. Der er nogle virkeligt fede numre på udgivelsen, men man må leve med at Davis til tider flagrer rundt i lydbilledet. Jeg kan ikke afgøre, om det er teknik; bånd, mastering eller om han bare ikke kan stå stille foran mikrofonen.

Jeg vælger at opleve det som det sidste - det er jo trods alt også en live-optagelse.

Den sidste erhvervelse, jeg vil nævne her, er derimod slet ikke jazz. Men det er til gengæld den plade, der har snurret mest og i hvert fald indtil videre også sidder solidt på titlen, som “Årets Plade 2022”. Jeg tror også den har været nævnt af andre i forbifarten her.

The The blev aldrig en del af min musikalske opdragelse. De var bare ikke rigtigt tilstede, der hvor jeg var. Jeg har selvfølgelig hørt bandnavnet og vel også haft en fornemmelse af, at det måske “var en slags pop for folk med hjerne” for nu at smække en forældet kliche på bordet - og ingen af delene var i hvert fald noget, jeg identificerede mig med i det bittersøde årti, kaldet nittenhundredeogfirserne.

Men i 2022 må jeg ikke desto mindre indrømme, at “The Comeback Special” har taget mig fuldstændigt med storm. Igen en live-optagelse, her fra Royal Albert Hall. Men der er ikke noget “royalt” eller hovski-snovski over det her. Derimod en bundsolid, tæt vellydende og ærlig koncertoptagelse med tonsvis af atmosfære og fed kontakt mellem Matt Johnson og et veloplagt, men disciplineret publikum, der i hvert fald har hjerne nok til at lade telefonerne blive i lommen og nyde ikke bare musikken, men også de små-geniale tekster.

IMG_0085.jpeg

Storbritannien har fået meget skældud de senere år og det har i hvert fald et snævert flertal af dem nok selv været ude om. Men at høre "The Comeback Special" får mig alligevel til at savne London, at "minde the gap" på Picadilly Station, vandre rundt på må og få i SoHo, gå i "Sounds of the Universe" (og husk for Guds skyld at checke kælderen ud), ind på en pub, få en "Old Peculiar" og op i "the public room" på første sal for at høre et foredrag af en fed, selvironisk bøsse om hvordan "David Bowie Made Me Gay" eller se neo-punkerne fra "Blackwaters" trykke den totalt af med "Fuck Yeah!".

-Sammen med 25 andre diehards.

IMG_4190.jpeg

Jeg er ikke vild med at gå til koncerter længere. Jeg synes desværre ofte, at folk opfører sig uheldigt og endnu oftere er lyden håbløs og måske er jeg i virkeligheden bare ved at være for gammel til den slags pjat.

Men lige præcis den her koncert, "The Comeback Special - Live At Royal Albert Hall".

Den gad jeg fandme godt at have været til!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 8. aug 2022 22:07

Herlig status, Kim - og velskrevet som sædvanligt :p

Og jeg kender godt det med, at man lige pludselig har fået købt flere plader end man har haft tid til at komme igennem (dybest set et luksusproblem). Må se at få skrevet om/vist hvordan landet ligger her omkring...

kbekke skrev:Et andet af mine favorit-labels er ikke overraskende, hvis man følger med her, parisiske SAM Records. Jeg har det med SAM ligesom med ECM. Det er ikke så vigtigt, hvad det er - bare køb det!

Så det gjorde jeg og det er jeg glad for. En af dem, jeg er meget glad for er live-optagelsen med “The Hip Doctor”, Nathan Davis (SAM Records, SR20). Udgivelsen er lidt atypisk for SAM Records, da den er fra 1967 og altså små ti år senere end det meste af det, man hidtil har udgivet. Men det gør ikke noget, slet ikke.

Meget enig. Alene fotografierne på den (SR 20) er næsten prisen værd.

Hertil kommer at manden bag ét-mands-firmaet - Fred Thomas - er noget af det rareste, venligst og mest engagerede, men kan forestille sig. (Chad Kassem er sikkert også rar, men altså nogle gange lidt... speciel).

Jeg besøgte Sam Records/Fred Thomas i maj og lavede et lille video-interview, der kan ses her: https://youtu.be/c7dWtChbT9U (besøges-interviewet starter 8-9 minutter inde).

PS: Sam Records holder lige en lukke-pause for tiden, da Fred Thomas' far døde for nylig, men vender tilbage engang i august.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » tirs 9. aug 2022 22:09

Ok, revet med af kbekkes fint udfoldede opslag om bl.a. Ecm-udgivelserne og købte denne plade i en genbrugsbutik i dag for noget mere end de 10 kr, jeg plejer at give (hvem fanden har lært folkene i genbrugsbutikkerne at slå priser op på fx discogs.com?).

IMG_20220809_215934.jpg

[Gary Peacock:Tales of Another]

Heldigvis fandt jeg også et par made in USA Ray Ban Clubmaster solbriller fra '80erne til 15 kr.

Så det går nok.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 9. aug 2022 23:00

pqrannes skrev:Ok, revet med af kbekkes fint udfoldede opslag om bl.a. Ecm-udgivelserne og købte denne plade i en genbrugsbutik i dag for noget mere end de 10 kr, jeg plejer at give (hvem fanden har lært folkene i genbrugsbutikkerne at slå priser op på fx discogs.com?).

IMG_20220809_215934.jpg

[Gary Peacock:Tales of Another]

Heldigvis fandt jeg også et par made in USA Ray Ban Clubmaster solbriller fra '80erne til 15 kr.

Så det går nok.

PQR


-Jeg er sikker på at netop de to fund går ualmindeligt godt sammen :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » ons 10. aug 2022 08:58

kbekke skrev:
-Jeg er sikker på at netop de to fund går ualmindeligt godt sammen :cool1:


Det har du helt ret i. Pladen er fra 1977.

IMG_20220809_192413 (1).jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 10. aug 2022 11:00

pqrannes skrev:
kbekke skrev:
-Jeg er sikker på at netop de to fund går ualmindeligt godt sammen :cool1:


Det har du helt ret i. Pladen er fra 1977.

PQR


Ja og sjovt, at Gary Peacock headliner på den første plade med den trio, vi i dag opfatter som "Keith Jarret's".

Forleden kom jeg i min søgen efter noget andet Miles hjem med "Get Up With It".

IMG_1238.jpeg

Det er jo en plade, der i "The Village Voice" blev anmeldt som noget i retning af "two hours of what sometimes sounds like bullshit".

Jeg er stadig lidt bange for Miles efter 1967, så når jeg en dag får taget mod til mig, vil jeg helt klart høre den iført de allermørkeste solbriller, jeg ejer.

Et par Arnet, købt for en evighed siden i en meget dude-agtig skaterbiks på Nørrebro. De var oprindeligt i chrom, men det blev lidt for farligt at gå rundt med efter at filmen "Pusher" udkom.

Så de fik en tur med spraydåsen :roll:

Jeg er sikker på at det også lyder bedre sådan!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 13. aug 2022 15:32

I bilen i dag, på vej til golfbanen, i smeltende hede med solbriller på og vinduerne åbne, udbrød den langlemmede Teenagesøn pludselig spontant og fuldstændigt uprovokeret:

“Nåhmen, jeg er faktisk også begyndt at høre en del ZZ Top her på det seneste”.

Et øjeblik måtte jeg lige koncentrere mig lidt ekstra for at holde os på vejen. For knægten har lige præcis den alder, jeg havde, da jeg begyndte at høre “en del ZZ Top”.

ZZ Top er et band, der blev skrevet ind i mit dna i de unge år og det så eftertrykkeligt, at det den dag i dag stadig er det band, jeg nok har snurret og lyttet til allermest i et liv, der nu har varet mere end et halvt århundrede. Det er en historie, der involverer de første biler, møder med Ordensmagten, piger, øl og cigaretter uden filter i lange, varme sommernætter og ubrydeligt broderskab mellem knejter, der var på vej til at blive mænd.

ZZ Top har spillet, turneret og udgivet lige så længe, som jeg har trukket vejret - og de fortsætter stadig. Det har altid heddet “same three guys, same three chords”. I dag er det desværre ikke de samme tre guys efter at bassisten Dusty Hill gik bort i Juli 2021. Men det er stadig de samme tre akkorder og tak for det.

“RAW” er den sidste indspilning Hill nåede at medvirke på og den er netop det.

“Rå”.

7E027589-B249-4FB7-BC68-98A77512CCB2.jpeg

Indspillet live i Gruene Hall, TX. Uden publikum, men også uden dubs, overdreven produktion og andet bullshit.

Det her er den rene lyd af een guitar og een bas igennem meget store Magnatone amps og så Frank Beards overlegne trommespil, der på samme tid er totalt tight og hele tiden mere end et skridt BAG beatet. Det er råt spillet, men lyden er faktisk virkeligt god og så er der ovenikøbet tale om et af de mest støjsvage stykker vinyl, jeg har fået ind ad døren i meget lang tid.

Det kan altså sagtens lade sig gøre at optage og presse god kvalitet uden at tage overpris for det og klaske guldfarvede hype-stickers på coveret, der lover “en ultra-super-duper audiofil oplevelse på xtra-jomfru vinyl”.

Eller noget.

Og når jeg siger “uden bullshit”, så mener jeg at det er decideret dejligt, at vi får lov til at høre “The Reverend” (Billy Gibbons) bøffe en slide-intro her og Dusty Hill ufrivilligt stikke af i falset der, i stedet for at det bliver poleret væk og erstattet med et “perfekt” fill bagefter.

En anden lille ting, der er virkelig cool her, er måden de afslutter numrene på. Det er tit noget af det sværeste live. Især numre, der på plade bare bliver fadet ud i uendeligheden, ender ofte med den der ubehjælpsomme da-daa-da, da-daa-da, da-daa-da, da-daaaaaa-udgang.

Ok, vi får den på “Just Got Paid”.

Men ikke på “Legs”, “Tube Snake Boogie” eller “Heard It On The X”, hvor numrene stopper abrupt og fuldstændigt præcist.

“Bum” og lige på beatet holder alle tre i samme splitsekund op med at spille og efterlader lytteren med intet andet end, hvad mikrofonerne opfanger af rummets ambience og ind i mellem lidt studio-chatter.

Det er sådan noget, man kan, når man har spillet de samme numre med de samme gutter i halvtreds år og det er der mange bands, der kunne lære noget af.

473857A3-C384-417E-9405-24F252940FCE.jpeg

Repertoiret er ZZ Top classic fra “Brown Sugar” og “La Grange” over “I’m Bad, I’m Nationwide” til “Certified Blues” med kun et par enkelte afstikkere til “Eliminator”-albummet, der sammen med MTV for en kort bemærkning katapulterede ZZ Top ind i mainstream i midten af firserne.

-Siden er der kommet mange mærkelige og ikke særligt mainstream plader fra “That Little Ol’ Band From Texas”. Der er absolut ikke blevet leflet for den lette smag eller forsøgt at score nemme point og hitlisteplaceringer. Alligevel har ZZ Top bibeholdt en stor og meget dedikeret fanskare igennem alle årene.

Men her er det tilbage til rødderne og ZZ Top spiller og lyder faktisk præcist som på de tidlige udgivelser fra halvfjerdserne.

Bare bedre.

Hvis man er bare en lille smule til ZZ Top eller i det hele taget tiltrukket af støvet, håndholdt bluesrock fra planeten Texas, så er det her et album, man roligt kan indlemme i samlingen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » lør 13. aug 2022 15:44

Hvis man har netflix er denne dokumentar om ZZ-Top værd at...
https://www.netflix.com/title/81212488
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 13. aug 2022 16:01

ralphandersen skrev:Hvis man har netflix er denne dokumentar om ZZ-Top værd at...
https://www.netflix.com/title/81212488


Ja, pladen er jo soundtrack til dokumentaren og mange, mange tak for linket. Jeg har ledt efter den. Men… er den tilgængelig i DK? Jeg kan ikke søge den ud på min egen account og kan heller ikke afspille via linket, selvom den fint loader op i Netflix-appen?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster