Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 6. okt 2016 21:38

Fruen (siger at hun) er på arbejdsseminar i Barcelona nogle dage...
Det skal nok passe...
Og så er det jo bare med at få spillet noget god musik og lade det fylde rummet/huset.

Her til aften snurrer denne, som kom med hjem fra et visit i Paris i foråret, men har stået og gemt sig siden.

StanGetzQuartet.jpg

Det er en hidtil u-udgivet live-optagelse med Stan Getz, Jan Johansson, Ray Brown og Ed Thigpen.
Optagelsen er fra 1960 - altså mens Stan Getz boede i København (Jan Johansson spillede dengang hyppigt i byen - og Thigpen slog sig permanent ned her i 1970'erne).

Musikken er dejlig, levende og energisk - ikke revolutionerende, men det er f.... 4 kompetente musikere, der finder hinanden godt og giver plads i 5 swingende numre. 180 gram vinyl i tysk presning - så der dén del også i orden!

Noterne på coveret fortæller, at Getz umiddelbart inden koncerten havde fyret de fleste musikere i et backing-orkester, men altså beholdt disse tre (hvor Brown og Thigpen jo var Oscar Petersons faste rytmegruppe, så det borger vel for kvaliteten...). Det virker som en rigtig god beslutning - herlig musik!

Teknisk-filosofisk fodnote: Når man hører optagekvaliteten på denne plade - og tænker på at den er 55+ år og har ligget på nogle bånd et-eller-andet-sted - ja så er det helt fantastisk så LIDT der er sket med kvaliteten af optaget lyd siden (nærmest tilbageskridt). Det viser at dygtige optage-teknikere allerede i 1960 havde nået et top-niveau.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix fre 28. okt 2016 22:28, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf sorenb » tors 6. okt 2016 22:04

Captain Phoenix skrev:Frue (siger at hun) er på arbejdsseminar i Barcelona nogle dage...
Det skal nok passe...

Havde en kollega, hvor hans frue ligeledes var taget til Flamenco'ens højborg ... angiveligt ... imidlertid ville skæbnen, at hendes mor fik et ildebefindende og vist nok var tæt på at skulle forenes med sin skaber, og den slags kan jo nok skubbe gang i selv den sløveste Onslow. Således ansporet greb han resolut telefonen og ringede til firmaet i hvilket hun bestred en betydelig post, blot for at blive orienteret om, at direktøren, fruen, skam var feriemeldt ...Nuvel, jeg er ikke bekendt med det videre forløb, men bemærkede dog at huset var solgt et halvt år senere og han boede for sig selv ...

Captain Phoenix skrev:Teknisk-filosofisk fodnote: Når man hører optagekvaliteten på denne plade - og tænker på at den er 55+ år og har ligget på nogle bånd et-eller-andet-sted - ja så er det helt fantastisk så LIDT der er sket med kvaliteten af optaget lyd siden (nærmest tilbageskridt). Det viser at dygtige optage-teknikere allerede i 1960 havde nået et top-niveau.

...eller måske rettere, der var ikke så mange muligheder for at ødelægge tingene ... husker at Paul Halberg i Sweet Silence blev anbefalet, at indspille sine soli uden effekter (pedaler); ideen var så, at lægge effekterne på efterfølgende, i bedste kvalitet forstås, ideen blev vistnok skrinlagt ... gad nok vide hvorfor?
Brugeravatar
sorenb

Lokalitet: Aarhus

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. okt 2016 23:06

Ja- det er pudsigt, hvordan man ligesom kan nedgradere lyden på mange ting - og hvor man gennem årene har fundet flere og flere finurlige metoder til at fjerne sig fra, hvad vi opfatter som "god lyd".

Der kan selvsagt skrives stolpe og og stolpe ned om, hvad der gør det - og dette kan hurtigt blive et emne, som kræver en separat tråd:

vi nok også bliever nødt til at dele lyden op i to - måske endda tre hovedkategorier.

- optagelser af ren akustisk musik (big band - tæt jazz (mindre ensembler) - folk - singer/songwriter - kor - klassisk)
- rytmisk med elektrificerede instrumenter (moderne jazz - fusion - indie - rock (incl. heavystilarterne) - country)
- Elektronisk musik sticktly (her kan dog også den billigst producerede dansktop-pop faktisk findes)

Den første kategori kræver oftest stormembrans-kondensatormikrofoner - båndmikrofoner og i den dur. disse blev opstillet i behørig afstand ( enten som X/Y eller M/S) - Google her. sat ned på ét eller to spor og med lokalets iboende ambience sat ned på plade efterfølgende - dette lyder meget naturligt og var nærmest "barberet" for effekter. Det blev som vi kunne forestille os at opleve det IRL. Dette må være den mest "ægte" måde at optage på, da man optager, det, som ER incl. ambiencen.

Den næste kategori krævede /mest af hensyn til høj guitarlyd/kraftige trommeslagning, at man blev nødt til at kompensere voldsomt for niveauerne og kæmpe med fænomenet "overhør" - disse overhør kræver voldsomme kompensationer, så close miking blev brugt for at man kunne lade sangerne hamle op med en Jimi-amp med "Volle Kanne" - og man blev nødt til at kunne indspille u-simultant, hvis det ikke var live. Herved vækkede man mange studieteknikeres og produceres trang til at lege - da meget mere kunne lade sig gøre. Man kunne også tilføje rumklang osv....Dette var egentlig et produkt af den legesyge og opfinderagtige salig Mr. Les Paul. Dette foregik i jazzen og populærmusikken allerede i de tidlige 50'ere. - vi hører også fænomenerne i de kendte Phil Spector- eksperimenter med især rumklangen. Man begyndte også i closemikingen at anvende dynamiske mikrofoner (som ikke hører alt på samme måde som kondensatormiks grundet princippet) - og herved kunne man reducere overhør til helt andre størrelser - dette kunne også i meget høj grad bruges live - og det bliver det stadig. Dynamiske mikrofoner lyder ikke nær så naturlige som kondensator og båndtyperne. Så med andre ord, man begyndte at lege og var formentlig voldsomt imponerede over, hvad man kunne med de nye teknikker - dette høres jo også voldsomt med Beatles. Tingene blev vel også væsentligt mere kommercielle, da man så, hvad Elvis og Chuck Berry kunne sælge.....Nu var det med at finde den umiddelbart salgbare lyd fremfor det "naturlige". Lyd blev til et designspørgsmål og målet blev lækker og salgbar lyd fremfor naturligheden.

I den tredje kategori (Elektronisk musik) findes der selvsagt ikke "naturlighed" - det hele (undtaget evt. vokal) kan i princippet overføres udelukkende ved hjælp af et akustisk tavst instrument gennem kabler lige ind i bussen. Dette bruges i meget høj grad i sekundaproduktioner (selv med trommer via keyboards/triggere) - lyden bliver tæt og steril - uden den naturlighed, som vi ellers kunne have fået - men i den elektroniske muisk er alt lovligt idet det kunstneriske udtryk ikke søges i naturligheden, men i selve klangene og lyden. (tandlægemusik - mindfullness - meditation - rave-parties mv..) Meget populærmusik af i dag optages også på denen måde - undtaget vokal - violin - akustisk guitar - el- guitar og muligvis nogle enkelte blæserinstrumenter. Det eneste, som her er svært, er at lave en god gedigen trommehvirvel på lilletrommen. Der skal sgu stadig bruges the real thing.

Vi er vel, som også det fastslås tidligere, kommet godt og grundigt på afveje - eller vi er blot blevet mere vidtfavnende hvad angår mulighederne og stilarterne. Det startede i min optik allerde i de tidlige 50'ere med at man kunne tilsætte rumklang efter behov - og det blev ofte overdrevet til det sygeligste. Så er der kompressionen, som altså ER er nødvendig, hvis vi skal have en fornemmelse af at befinde os tæt på musikken. Dette foregik også i 50'erne - men som dels er blevet mere massiv - men også har tilladt, at man kan give den mere niveau på masteren = the loudness war. :QQS:

Hvorfor falder vi så på halen over de overordentligt fine bigband-jazz - kor - klassiske - roots - blues - singer songwriter - folkoptagelser? - mit eneste bud er, at det er fordi det ER akustisk musik og der er ikke fundet nogle brugbare legestuer for den slags - det er krævet at køberne, at det lyder naturligt, da det er "roots-stilarter". dem piller man ikke ved i nær samme grad. Det ER i dag muligt at lave det, men de optagelser vi lytter på er lavet for mange år siden.

nærmer vi os pop-rockkulturen, så løber det koldt ned af ryggen på de fleste - forståeligt. Her er der fri legestue, bare det lyder "fedt" og sælger. Kravene fra det store publikum til naturlighed er væk. Black Sabbath ville heller ikke være det samme, hvis det skulle lyde "naturligt" Det ved vi jo heller ikke, hvad er med den stilart.

Den med Sweet Silence (Poul Halberg) kan sagtens være helt rigtig (og jeg glædes over at læse, at forhåbentlig Poul har afstået fra det). Hvis man smækker den mere "rene" guitarlyd ind i pulten så kan man jo altid lave flere versioner af lyden i nedmixet efterfølgende. Det er dog ikke alle effekter man bør gøre dette ved. Overdrive/distorsion lader man køre - ligeså chorus. Det man primært kan manipulere med på fx en L-guitar er kompressor - reverbs - delays - EQ. Så kan man jo altid (og det har man også gjort) lave et nyt "remix" af et populært nummer og lade det sælge én gang mere meden lidt anden lyd..

Nok om dette fra mig - det ligger lige på vippen til at skulle have sit eget emne i cafe og hygge fx - da det kan gøres væsentligt mere omfangsrigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » fre 7. okt 2016 00:25

sorenb skrev:...eller måske rettere, der var ikke så mange muligheder for at ødelægge tingene ... husker at Paul Halberg i Sweet Silence blev anbefalet, at indspille sine soli uden effekter (pedaler); ideen var så, at lægge effekterne på efterfølgende, i bedste kvalitet forstås, ideen blev vistnok skrinlagt ... gad nok vide hvorfor?

Som "Guitarist-wannabe" vil jeg vove følgende bud: Prøv fx. at lytte til en af de mange dygtige "sovekammer-guitarister" på youtube og sammenlign med fx. Gilmour. En af de afvigelser der springer i mine øren er at sovekammerguitaristernes lyd synes at komme indefra højtaleren og uden at have nogen forstand på mixning og eftereffekter har jeg den opfattelse at det er næsten umuligt at "smøre" et troværdigt rum på optagelsen. Resultatet afhænger selvfølgelig af musikstil og hvilket udtryk man ønsker at opnå, men de fleste der har leget lidt med noget el-spade ved at samspillet mellem den lyd højtaleren gengiver og den feedback der gennem rummet forplanter sig tilbage til guitaren har en væsentlig indflydelse på det samlede lydresultat. Desværre er der mange guitarister der i dag "kører direkte i computeren" og lader den simulere forstærker og kabinet fx. Guthrie Govan og enda selveste Steve Vai. jeg er af den opfattelse at en elektrisk guitar er et akustisk instrument bestående af en el-guitar, nogle effekter, en forstærker og en højtaler, at alt andet er fake og nok så mange advancerede effekter formår ikke at producere en troværdig rumgengivelse og slet ikke det særdeles komplekse samspil mellem guitar og højtaler, men det er måske blot min gammeldags måde at se det på.
(Freddy: du skal være velkommen til at flytte dette indlæg til en ny tråd, da jeg sagtens kunne forestille mig at der kunne gå guitar nørd i emnet ;) )
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. okt 2016 00:42

Ja- Henning, vi kommer for langt ud, tror jeg, selvom det kribler ganske voldsomt. Vi har sgu svært ved at begrænse os til Vintagehifi og musikken, der snurrer netop nu, er jeg bange for. Hvis jeg flytter vore indlæg er det også svært at se, hvor de skal stå - da de så vil fremstå som "taget ud af en større sammenhæng". Hvis vi holder her, tror jeg, at vi kan lade Claus fine indlæg samt teknisk filosofiske fodnote stå som en god konstatering af - og glæde over den fine lydkvalitet på tidligere jazz liveoptagelser.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf spuncut » fre 7. okt 2016 01:06

Ja lad os bare sætte den på standby indtil videre, lære begrænsningens svære kunst og holde os til emnet :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf Torben » fre 7. okt 2016 02:10

Friday Nigth In San Francisco!
Top guitar musik optaget med atmosfære!
Sjovt nok er der to pladeselskaber Columbia og Philips - de har forskellige niveauer og mix - jeg kan bedst med Philips -federe lyd!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf spuncut » ons 12. okt 2016 15:27

Fedt at der stadig produceres ægte livsbekræftende musik af musikere der kan noget.
Lyt her til det 19 årige supertalent Kinga Głyk i selskab med et hold formidable musikere.
https://www.youtube.com/watch?v=TwHT_3FaBg4
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf B&O Vintage » fre 14. okt 2016 23:10

Kaptajn Haddock, nu behøver jeg vel ikke skrive en afhandling?
14633579_10210025801309124_4062526342257163700_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. okt 2016 23:41

Næ, det gør du ikke, Kim, men du kan forvente lidt mere respons, hvis der bare er lidt at læse - hvis du nøjes med at vise et billede af en LP, så kan vi jo nøjes med et "nå" - og det er vel ikke, hvad du ønsker.

Kald os venligst ved rette brugernavn eller rigtige navn - det kan hurtigt opfattes lettere stødende med øgenavne, når man ikke har modtageren foran sig.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » tirs 18. okt 2016 21:05

Billede

RIP Trille (1945-2016)

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf B&O Vintage » lør 22. okt 2016 20:08

IMG_20161022_195351-1600x900.jpg
Love Me, Please Love Me, Michel Polnareff. Fransk Pop Chanson. Titel sangen og det meste af resten skrevet af Monsieur Polnareff. Love Me , Please Love Me er et af mine ynglings numre. Det er en stor slagen kærligheds sang, man kan virkelig mærke hvordan numret emmer af LOVE. Patetisk synes nogle men det skal måske et specielt sind til. AZ Records. 6886 604 . Gravure Universelle.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage

Indlægaf B&O Vintage » fre 28. okt 2016 22:02

IMG_20161028_215703-1600x900.jpg
Sidste weekend's auktions kasse køb på fb Lp køb og salg siden. Ole Abels kasse med to Pretty Things og en hel del andet godt. Som denne,en af hans favoritter. Nyvasket men coveret er ikke blevet"strøget" endnu. Vinylen spiller fint men ja den har været elsket. Men det hører til rigtig gode vinyler. Det er den anden som jeg fået fat i i løbet af et halvt år.Rare Danish rock legends. Papa's Got A Brand New Hat indleder side 2 mmmmmm its Beefeaters, Sonet SLPS 1242.1967
Dagplejer
Brugeravatar
B&O Vintage

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 1. nov 2016 20:40

Det er godtnok sjældent, at det er en cd, der snurrer her i huset (foretrækker klart vinyl), men her til aften er den én af de små blanke skiver. Bl.a. fordi musikken ikke fås på andre formater...

Det er denne her som jeg fandt på et plade-butik-marked forleden:

ErikMoseholm-Live.jpg

Optagelserne er fra 1969-71 og er med de tre herrer, hvis navne står foroven:
Erik Moseholm (bas) en institution indenfor dansk jazz siden... altid...
Jørn Elnif (trommer) - et KÆMPE talent, men han fik fik ikke den karriere (liv) han "fortjente" som følge af alkohol og sygdom (døde i 1991)
Og Arne Forchhammer (piano), der lægger navn til trioen.

Optagelserne er live - og den tekniske kvalitet er Fremragende. Og den musikalske kvalitet er ENDNU BEDRE.
Utroligt - meget af dette er optaget i Norge (Molde), Finland (Pori) - og det er på niveau med noget af det bedste Gil Evans leverede med sin trio i sine velmagtsdage (og ikke så langt fra stilistisk).
Det her er ganske enkelt en perle af en udgivelse - hvor er det fedt man stadig kan falde over den slags :p
KØB DEN HVIS DU SER DEN!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Edge » tirs 1. nov 2016 23:11

Sjovt Captain.... på min tur rundt i genbrugs´erne i byen faldt jeg over et barndomsminde i form af denne CD:
live.jpg

Villy Egmose var en del af gadebilledet i min hjemby Skjern som dreng, Han var blandt andet en del af Musik undervisningen på min skole (Kirke skolen) som lå tæt på kirken hvor han indtil 2014 var organist.
willy.gif

Villy var blind og kom og fortalte om det at være blind for de mindste klasser, så de fik det ryddet af vejen som han sagde. Han havde masser af selvironi. og sadge tit ting som "nu får vi se" og "man må se fremad". cd´en er med kompetente musikere som Ove Rex der har spillet med de fleste og største, Villy er en gudsbenådet pianist der er helt hjmme. Lyden er fremragende og Live stemningen er i top.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken