Nogle gange skal man altså bare gøre det:
Skubbe snusfornuften til side.
Træde et par skridt tilbage og tænke i det længere perspektiv.
Og trykke på "Køb"-knappen.
Det fik jeg taget mig sammen til i sidste uge - og i dag ankom denne skive helt fra Poitiers i det vestlige Frankrig.
Stan Getz with Bill Evans Trio.jpg
Der er tale om den eneste (kendte) koncert-optagelse med to af mine absolutte yndlings-musikere: Stan Getz og Bill Evans (som her har Eddie Gomez, b og Marty Morell, tr med).
De to var mestre på hvert deres instrument:
Getz er utvivlsomt blandt én af de 5 all-time-største på (tenor)saxofonen (og noget af en ubehøvlet type ind imellem - det vender jeg tilbage til).
Evans må man - ihvertfald jeg - regne endnu højere blandt jazz-pianister. Og trods et heroin-& kokain-misbrug - af en af hans venner beskrevet som "the longes suicide in history" (!) - holdt han sig musikalsk og professionelt på et top-niveau gennem godt 20 år frem til sin død i 1980.
Musikken på albummet findes på CD (med et par yderligere numre) og ligger på YouTube (
https://www.youtube.com/watch?v=4_eLn4B9MzQ), så jeg havde naturligvis smuglyttet og vidste altså hvad jeg gik ind til.
Og alligevel blev jeg meget positivt overrasket: Lyden på LP'en er utrolig god - klar, luftig, gennemsigtig, nærværende - og Getz's kommentarer mellem numrene er med (modsat på CD'en).
Desuden er numrene i den samme rækkefølge, de blev spillet ved koncerten (det kan man høre på publikums applaus, snak og glas-klirren), hvor de på CD'en er mixet rundt.
Altså er vi så tæt på koncerten, som man vel kan komme her godt 45 år efter den fandt sted.
Og 45 år var netop hvad Bill Evans fyldte dén dag (16. august 1974).
Om fødselsdagen var medvirkende til at øvetiden havde været begrænset, véd jeg ikke. Men ihvertfald havde besætningen (efter Evans' mening) ikke øvet nummeret "Stan's Blues" nok til at medtage det til koncerten.
Det blæste Getz imidlertid på - og begyndte at spille netop dette nummer (kan høres på CD'en - ikke på LP'en her). Evans spillede med på de første akkorder, tog hænderne af tangenterne - og signalerede til Gomez og Morell, at de ikke skulle tage soli undervejs.
Noget af en streg i regningen sådan foran publikum at bryde en aftale, men det høres ikke på musikken på resten af LP'en. Og Getz viser sig fra sin mere venlige side senere, da han efter "The Peacocks" lykønsker Evans med et "Happy birthday, Bill"
Det er f**** en herlig skive, som allerede snurrer her for 3.die gang.
Og det er ikke engang frokost-tid endnu.
Godt jeg gjorde det