Ja, der er sandelig ikke noget at beklage. Jeg tager også gerne og med jævne mellemrum et nostalgitrip i sektionen med “Dansk fra firserne”, selvom mit bløde punkt nok ligger nærmere første end sidste halvdel.
Og vel havde tiden sin helt egen lydsignatur, sovset ind i Yamaha DX7’ere, gatede trommer og chorus fra BOSS pedaler i friske farver. Og ligeså vel var det tydeligt, hvor inspirationen kom fra; den amerikanske radio pop/rock, hvor produktionen og arrangementet var i højsædet.
Men jeg synes ikke, at man kan sætte fingre på kvaliteten. Hvis man lytter pladerne igennem, uden fordomme, er det ret tydeligt, at der var sket noget i lille Danmark siden “Stærk Tobak” og Gasolin’, der måtte importere en englænder for at få trommerne på “Rabalderstræde” til at lyde af rabalder på den fede måde. Lydmæssigt kan mange af de danske udgivelser fra perioden efter min mening godt måle sig med, hvad navne som f.eks. Steely Dan og Roxy Music diskede op med.
Det er også værd at bemærke, at på trods af fremkomsten af MIDI, DMM, CD og andre vederstyggeligheder, så er mange af disse optagelser endnu ikke komprimeret til døde. Der er faktisk masser af dynamik også på de mere “populære” udgivelser.
Og så var det jo i bund og grund stadig musik, der var beregnet til at blive
spillet - håndholdt og live.
Spillestederne og musikcafe’erne blomstede. Festivaler og Grønne Koncerter sprang op som champignoner i sommerlandet. Der var gymnasiefester, byparkskoncerter og halballer. Masser af succes. Men også masser af gigs og det kunne både høres og mærkes. Jeg tror f.eks. ikke at nogen af dem, der oplevede Henning Stærk med “Nold på bas” vælte Femøren eller Store Sal på Roskilde Katedralskole gik upåvirkede derfra. Ligesom dem, der fik deres livs velfortjente røvfuld for at kaste flasker efter One-Two til høst-festen i Kirke Hyllinge-hallen en aften i 1986, sikkert heller ikke glemmer den oplevelse lige med det samme.
På “Gimle” kunne man den ene lørdag sidde så tæt på scenen at man kunne nærstudere C.V Jørgensen’s psoriasis og den næste opleve en lille-bitte Allan Mortensen iført leopardbukser hoppe ned til dem foran og spørge: “Er lyden ok?” På den anden side af skinnerne i det nedlagte garveri “Paramount” var det undergrunden, der herskede: Thorbjørn, Bas-Mads, Spacey og Scott direkte fra øveren. Lokale helte som Agathon og Rebel Martians og lejlighedsvise besøg af så forskellige og fremmedartede acts som Artillery og Det Neodepressionistiske Danseorkester.
Vi tog det hele ind uden filter. Der var en uskyld, der er svær at forklare:
Det var stribede BALL-trøjer, Converse og Salomon-skoletasker. Men på samme tid var det også Strunge, Kartoffelkur, Egon Weidekamp, lokummer i hovedet på Ordensmagten og “ryge-efter” på resterne af en sur Prince Light. Og selvom meget var alvorligt nok, så var det stadig trygt som et manuskript af Balling & Bahs.
814FEF4F-8B22-4091-8E69-1660B88EBA70.jpeg
Missiler og kampvogne var linet op på begge sider af Jerntæppet og i morgen blev der trykket på knappen, måske. Men på samme tid kunne man tage med “Next Stop” til Moskva, på Interrail, i kibbutz eller ud at sejle med Greenpeace. Selv Operation Dagsværk betød noget - om ikke andet så i hvert fald, at vi var enige om at det var en god ide at prøve at gøre noget. For andre end os selv.
Verden var på vej mod afgrunden. Men den lå også for vores fødder og turen var kun lige begyndt.
A93C5A1A-F654-4B07-AAC1-E9A53EC167F3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.