Jamen er der noget bedre?
End at træde ind af døren hos sin lokale pladepusher en helt almindelig tirsdag eftermiddag og blive mødt af. Deep Purple. Spillet højt nok til, at man lige så godt kan opgive at sige noget til det, men må nøjes med et thumbs-up og et mimet “Perfect Strangers?”.
Straks blev der kvitteret med et stort smil fra den anden side af disken og det var jo ikke fordi jeg skulle have noget. Som i noget bestemt. Jeg vidste godt, at min bestilling på Wilco’s “Cruel Country” ikke var landet endnu.
Men jeg skulle afgjort HA’ noget. Som Ulrich Thomsen i “Blinkende Lygter”. Der er jo slet ikke kommet nye plader ind i år og det går bare slet ikke. Jeg skulle have mit plade-fix og jeg skulle have det lige nu!
I den situation er der jo flere forskellige måder, man kan tilfredsstille sin trang på:
Man kan helt basalt gå på jagt efter noget og blive glad, når man finder det. Somme tider, når man gør det, falder man også over en plade, man egentligt helt havde glemt, hvor fed var og derfor slet ikke leder efter mere. Men som man også lige der bliver glad for at finde. Jeg er jo altid halvt-på-udkig efter Tom Petty og prøvede også at finde noget med Dylan, som jeg tror måske bliver mit næste store projekt at forstå. Dog uden held.
Men man kan også slå over på autopilot og i stedet lade pladerne finde en. Bare bladre rundt på må og få og give sig god tid til at kigge på alt det, man ellers bare går forbi. Det er også godt. Skulle man gå med noget Deodato, en blå Black Pumas i gennemsigtigt (yikes!) plastic-sleeve eller endelig få sig en ordentlig kopi af “Getz & Gilberto”?
Hvis der skal lidt sport i det, så kan man også køre den som en slags speeddating: Hvor man i stedet for at tænke over det, lader intuitionen råde og bestemmer sig i løbet af de første fem sekunder:
Should I Stay Or Should I Go?
Det sidste er bestemt det sjoveste og kan både give nitter og uventede gevinster. Man behøver ikke ALTID at satse på det sikre. Bud Powell på tilbud og Blue Note røg i stakken på den konto sammen med den seneste Band Of Horses.
F4BC672F-18F5-4119-BB7A-D33871C3A57E.jpeg
Men den sidste behøvede jeg nu ikke at overveje overhovedet. Det var skæbnen. Eller måske et af de her tilfælde, hvor flere forskellige tilfældigheder, der ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre, alligevel får det og på mystisk vis falder i hak på samme tid og sted.
“Perfect Strangers” snurrede stadig på det veltjente Audioscan-anlæg og jeg huskede ganske tydeligt hvornår, med hvem og under hvilke omstændigheder, jeg sidst hørte den plade for vel en 35 år siden. Men den her var jo the Real Deal og en, jeg mærkeligt nok aldrig har haft selv. Jeg har ejet indtil flere eksemplarer af “In Rock”, der af en eller grund altid har været NOK Deep Purple til mig. Når man har hørt den, så har man faktisk ikke behov for mere Purple. Lige nu eller måske i det hele taget. Den plade siger og rummer ligesom det hele. Har jeg altid syntes.
Det er først indenfor de sidste par år, at jeg har taget mig sammen til at få “Machine Head”, der faktisk viste sig at være endnu bedre end jeg huskede. For selvfølgelig har jeg hørt både den og “Made In Japan” til hudløshed “dengang”.
0BDF48AE-EEA4-47C1-ACB9-D8409223C15C.jpeg
Men jeg har aldrig
lyttet til “Made In Japan”. Ikke på den måde, som jeg gør nu. Som et helt album, fra ende til anden og så forfra igen. Det har altid været irriterende, at “Child In Time” kommer allerede som skæring nummer to lige som festen er kommet igang og “The Mule” er jo bare noget, man springer over for at komme hurtigt videre fra “Smoke On The Water” til “Strange Kind Of Woman” og “Lazy”. Hvad
skal det nummer egentligt der, midt i det hele?
For helt ærligt. Hvem gider at sidde derhjemme og finlytte alenlange live-trommesoloer, når Jon Lord og Ritchie Blackmore er på scenen?
Ja, det gør så jeg. Nu og i hvert fald når trommeslageren hedder Ian Paice. Når trommerne er så godt gengivet som her og når det samtidigt går op for mig, at det jo for fanden er JAZZ, de spiller lige der. Det er jo fuckin’ Art Blakey eller måske Elvin Jones langt inde i en Love Supreme, der sidder der i Tokyo en aften i 1972!
For den lyder godt, den her udgivelse. Der er masser af plads imellem instrumenterne, især for en live-optagelse. Paice’s trommesæt er velartikuleret også når der spilles delikat og så er der masser af bas. Men god bas, kontrolleret og med en sjælden klarhed i det dybe register. Man kan tydeligt adskille bas-figurerne, der kommer fra henholdsvis Lord’s orgel og Glover’s heftige Rickenbacker, når de giver den gas sammen på “Strange Kind” og “Space Truckin’”. Og vi får alle Gillan’s småkommentarer om “everything louder than everything else” og gryntet “yeah whatever” til slut i chasen med Blackmore på “Lazy” og i så uredigeret form, at det er tydeligt, at NU er han ved at være en lille smule træt af det der lead-guitarist-pis.
Det dobbelte live-album var jo nærmest en bunden opgave for ethvert seriøst rock- eller heavy-band tilbage i halvfjerdserne og jeg har da nogen stykker af dem. Men med undtagelse af Ten Years After’s “Recorded Live” fra 1973, er der vist ikke nogen af dem, der lyder lige så godt som denne “Made In Japan” fra 2010.
Men jeg blev alligevel lidt mistænksom ved at se et frejdigt “Friday Music”-logo på bagsiden af coveret, hvor det jo ikke skulle være. Hvad var nu det for noget?
Friday Music er, efter hvad jeg har kunnet finde ud af, et produktionsselskab, der udgiver autoriserede re-issues af lidt af hvert. Foretagendet er ejet af en Joe Reagoso, der tidligere og i hvert fald i egen selvforståelse med succes har arbejdet med PR i branchen i mange år. Han får sin del af had på SoMe. Både for størrelsen på sit ego, men især fordi han har for vane at kreditere sig selv for (re-)masteringen. Selvom alle godt ved, at det i virkeligheden ofte er Kevin Gray eller som i det her tilfælde Ron McMaster hos Capitol, der har stået for den alvorlige side af sagen.
Men der er også dem, der er ærlige nok til at rapportere, at i hvert fald nogle af Friday Music-udgivelserne rent faktisk ER gode og lyder godt. Der er i dette tilfælde mastered fra Warner Bros’ bånd og selvom det nok er sket digitalt og selvom denne udgave nok hverken lyder som en original eller en moderne super-deluxe udgave, så fejler den i hvert fald ikke noget i mine ører.
Ikke noget dårligt fix. Når det nu skulle være.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.