Jazz anno 1938

Fundamentet for vores passion

Jazz anno 1938

Indlægaf pqrannes » fre 25. jan 2013 21:14

Jeg fandt denne dobbelte jazzplade for et par uger siden:

Billede

Ok, der var lige en gammel jazzplade, tænkte jeg, og købte den, selv om den var lidt slidt og samlet med spiralryg (næppe originalt, tænkte jeg, men da tog jeg vist fejl).

Foruden Benny Goodman, som lægger navn til pladen, var andre gode navne nævnt: Harry James, Count Bassie, Teddy Wilson, Gene Krupa, Lionel Hampton, Johnny Hodges ... "and many other great jazz artists", som der står på coveret.

Optagelsen er fra 1938, så på en eller anden måde regnede jeg den ikke.

Det var så lige til i dag, da jeg på arbejdet sad og hørt DR/P8 jazz på netradion, og Gjedsteds Jazzsafari på programmet har 75 års dagen for "Benny Goodmans Carnegie Hall koncert i 1938".

Wow, det er jo den, jeg lige har slæbt hjem og modstræbende lyttet til; Gjedsteds forklarer, hvor netop denne koncert var ret vigtig rent jazz-mæssigt, og hvordan det var et mirakel, at en optagelse af den dukkede op mange år efter, at koncerten var optaget.

Nu lytter jeg til den oprindelige udgivelsen fra 1950; det er ret fedt - især når historien er med på bagperronen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Jazz anno 1938

Indlægaf KlausM » lør 26. jan 2013 16:47

Til lykke med den.

Er det historien om Benny Goodman fra Gjedsteds serie Jazzens Giganter du hørte?

Hvis ikke er der et rigtig godt afsnit om Benny Goodman her:

http://podcast.dr.dk/p2/jazzensgiganter/2007/Goodman.mp3

Hele serien er i øvrigt knald god, der er ca 20 jazz giganter protrætteret ialt, hver udsendelse er af ca 1 times varighed.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster